گرمترین شهرهای جهان

 

در گرمترین شهرهای جهان دمای هوا از 40 درجه سانتیگراد فراتر می‌رود که در برخی از آنها این گرمای شدید با رطوبت بالا، تداعی‌کننده گرمای سونا است.

ده‌ها شهر در خاورمیانه و آفریقا در طول سال دمایی بالاتر از 40 درجه را تجربه می‌کنند که در این گزارش به نقل از پایگاه اینترنتی «ای اف کی اینسایدر آفریقا»، داغ‌ترین شهرهای جهان معرفی شده‌اند:

تیمبوکتو – مالی
در تیمبوکتو به هر طرف که نگاه کنیم چیزی جز شن نمی‌بینیم. این شهر تاریخی که بیش از 40 هزار نفر جمعیت دارد امروزه مورد تاخت و تاز شن قرار گرفته و اکنون قربانی شن و گرما شده است. میانگین دمای این شهر در ماه ژوئن 41.6 درجه سانتی گراد و حداکثر دمای ثبت شده در این شهر با 54.5 درجه سانتیگراد رکورددار است. این شهر در زمستان هم از شر گرما در امان نیست به طوری که در این فصل نیز گرمای 32.2 درجه سانتیگرادی را تجربه می‌کند.

 گرمترین شهرهای جهان,گرمترین شهرهای دنیا

ایلیزی – الجزایر
«ایلیزی» نیز جزو شهرهایی است که هیچکس دوست ندارد در آنجا زندگی کند. با این حال این شهر حدود 17 هزار سکنه دارد و جمعیت آن نیز سالانه 5.5 درصد رشد می‌کند. در تاریخ 18 اوت 2011 میلادی شهروندان این شهر گرمای 51 درجه‌ای را تجربه کردند. پس تعجبی ندارد که میانگین دمای کویری در این شهر در ماه‌های ژوئیه و ژوئن 41 درجه سانتیگراد باشد. خنک ترین دمای ثبت شده در این شهر به تاریخ 4 ژوئن 1997 میلادی برمی‌گردد که در این روز حداقل دمای این شهر 40 درجه سانتیگراد ثبت شد.

دالول – اتیوپی
بالاترین دمایی که تاکنون در این کشور شرق آفریقایی ثبت شده 48.9 درجه سانتیگراد است. با این حال این شهر فقط به دلیل ثبت این دما لقب شهر داغ را نگرفته بلکه حد فاصل سال‌های 1960 تا 1966 میلادی نیز شهر دالول با ثبت دمای 34.1 درجه سانتیگراد، بالاترین میانگین دمای سالانه را داشته است. این شهر همچنین دارای رطوبت بسیار زیادی نیز هست به طوری که با وجود داشتن جو کویری، رطوبت هوای آن هرگز از 60 درصد پایین‌تر نمی‌رود.

 گرمترین شهرهای جهان,گرمترین شهرهای دنیا

 کویت – کویت
هوای این شهر ثروتمند در طول بسیاری از روزهای سال اصلا قابل تحمل نیست. این شهر دو میلیون نفری درست در حاشیه سواحل خلیج فارس قرار دارد و یکی از گرمترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. بادهای گرم شمال غربی موسوم به باد شمالی در تابستان سبب وقوع طوفان شن تابستانی و افزایش دما به 46.8 درجه سانتیگراد در ماه ژوئیه می شود. کشور کویت در سال تنها 22 روز بارانی دارد و همچنین بالاترین دمای ثبت شده در آن 51.1 درجه سانتیگراد بوده است.

  گرمترین شهرهای جهان,گرمترین شهرهای دنیا

اهواز – ایران
شهر اهواز از سوی سازمان جهانی بهداشت در سال 2011 میلادی لقب صاحب آلوده‌ترین هوای جهان را نیز به خود اختصاص داد. آلودگی هوای این شهر دست در دست گرمای سوزان شرایط طاقت فرسایی را برای ساکنان این شهر 1.5 میلیون نفری رقم زده است. تابستان‌های داغ طولانی و زمستان‌های نه چندان خنک و کوتاه این شهر را در زمره گرمترین شهرهای جهان قرار داده است. میانگین حداکثر دمای تابستانی در شهر اهواز 46.8 درجه سانتیگراد است اما این دما در برخی مواقع حتی تا 50 درجه سانتیگراد نیز بالا می‌رود. البته وزش بادهای حاوی گرد و خاک در این شهر به این مشکل دامن می‌زند.

  گرمترین شهرهای جهان,گرمترین شهرهای دنیا

 مکه مکرمه – عربستان سعودی
شهر مکه مکرمه که سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر حج از سراسر جهان است در دل صحرای عربستان واقع شده است. در بیشتر روزهای ماه ژوئن دمای این شهر به 43 درجه سانتیگراد می‌رسد. خوشبختانه این شهر، اقلیمی خشک دارد و مرطوب نیست. بالاترین دمایی که تاکنون در این شهر ثبت شده دمای وحشتناک 50 درجه سانتیگرادی است. در تاریخ پنجم ژوئن 2012 میلادی شهر مکه در حالی که دمای 43 درجه‌ای را تجربه می‌کرد شاهد بارش باران سیل آسا بود.

  گرمترین شهرهای جهان,گرمترین شهرهای دنیا

 بانکوک – تایلند
تایلند دارای سه فصل گرم، بارانی و خنک است. اما دمای بانکوک اغلب گرم است به طوری که خنک‌ترین ماه دسامبر در این شهر 37.1 درجه سانتیگراد بوده است. پس تعجبی ندارد که میانگین دمای هوای ژوئن تا اوت در این شهر 40 درجه سانتیگراد باشد. اما چیزی که شرایط را طاقت فرساتر می‌کند دمای شب‌های این شهر است. در ماه آوریل حداقل دمای ثبت شده در این شهر 26.9 درجه سانتیگراد گزارش شده است. به این هوا باید رطوبت وحشتناک را نیز اضافه کنیم.

مراکش – مراکش
این شهر در شمال آفریقا در زمره شهرهای نیمه خشک قرار دارد. دمای هوای شهر مراکش در 27 ژوئیه 2012 میلادی به بالاترین حد خود یعنی 49.6 درجه سانتیگراد رسید. میانگین حداکثر دمای این شهر در ماه ژولای 37.2 درجه سانتیگراد است. بدون توجه به گرمای هوا چای نعنا داغ و خوراک «کوس‌کوس» (بلغور آب پز شده با کاهو و آبلیمو و گاهی گوشت)، همچنان خوراکی‌های محبوب در این شهر محسوب می‌شوند.

  گرمترین شهرهای جهان,گرمترین شهرهای دنیا

 لاس‌وگاس – ایالت نوادا (آمریکا)
با وجود دستگاه‌های متعدد تهویه هوا و کولرهای گازی می‌توان گرمای هوای این شهر را در ماه‌های داغ تحمل کرد. این شهر در صحرای «موهاوی» واقع شده و اقلیم این منطقه جزو آب و هوای نیمه حاره بیابانی قرار می‌گیرد. میانگین روزانه دمای ماه ژوئیه در این شهر حدود 33.6 درجه سانتیگراد است. در بیش از 130 روز در سال دمای هوای این شهر از 32.2 درجه سانتیگراد فراتر است. در مجموع میانگین حداکثر دمای این شهر 35 درجه سانتیگراد است.

  گرمترین شهرهای جهان,گرمترین شهرهای دنیا

 جیزان – عربستان سعودی
شهر بندری «جیزان» در کشور نفت خیز عربستان سعودی و در گوشه جنوب غربی این کشور و بالای یمن قرار دارد. جمعیت 1.5 میلیون نفری این شهر با میانگین دمای سالانه 30 درجه سانتیگراد، آب و هوایی صحرایی را تجربه می‌کند. در ماه ژوئن میانگین حداکثر دمای این شهر حتی به 37.9 درجه سانتیگراد می‌رسد. بالاترین دمای ثبت شده در این شهر به تاریخ 10 ژوئیه 2002 میلادی برمی‌گردد که 49 درجه سانتیگراد گزارش شده است.

  گرمترین شهرهای جهان,گرمترین شهرهای دنیا