تنها آب انبار شش بادگیری جهان

ب انبار شش بادگیر یزد به دلیل دارا بودن

شش بادگیر به این نام معروف شده و تنها آب انبار شش بادگیر جهان است. سه بادگیر آن از ابتدا ساخته شده بود و سه بادگیر دیگر بعدها به آن اضافه شده است، با کمی دقت در شکل بادگیرها تفاوت سه بادگیر قدیمی با دیگر بادگیرهای آن را می توان مشاهده کرد. شش بادگیر آب انبار با توجه به شرایط اقلیمی و جهت باد در این منطقه به شکل هشت وجهی هستند. شهر یزد همچنین دارای تنها آب انبار هفت بادگیری جهان با دو مخزن است که در روستای عصر آباد قرار دارد.

شهر یزد را می‌توان شهر آب‌انبارها قلمداد کرد. واضح است که اقلیم و شرایط آب و هوایی خشک  و کویری یزد سبب به وجود آمدن آب‌انبارها در این شهر شده است. کم باران بودن شهر یزد و تدبیر برای جبران کم‌آبی منجر به شکل‌گیری آب‌انبارها شده است. بیش از ۱۰۰ آب‌انبار در شهر یزد ساخته شده است. آب‌انبار شش بادگیری یکی از این آب‌انبارها در شهرستان یزد است. آب‌انبار شش بادگیری که متعلق به دوران قاجاریه است، در محله تپه یزد، کوچه شش بادگیر واقع شده است. وجه تسمیه نام آب‌انبار به این دلیل است که آب‌انبار، شش بادگیر دارد. این آب‌انبار زیباترین آب‌انبار یزد شناخته می‌شود.

hین آب انبار به سال ۱۳۷۹ هجری قمری، توسط حاج حسین میرالله بنا شده است که در ابتدا ۶ بادگیر نداشته و تنها شامل ۳ بادگیر بوده است و طی این سال ها ۳ بادگیر به آن اضافه شده است. آب انبار شش بادگیری، در محله تپه یزد و کوچه شش بادگیر قرار گرفته است. با اینکه این بنا، عمر طولانی نداشته اما از منظر معماری حائز اهمیت بسیاری است. آب انبار، دارای دو در ورودی، یکی در شمال،‌ یکی در جنوب و یک مخزن است. این مخزن، گنبدی تخم مرغی و سقفی بزرگ دارد. برای رسیدن به پایین ترین نقطه آب انبار از ۵۵ پله باید گذر کرد. در میان این پله ها، بین پله ۲۵ و ۲۶ هشتی ای با سنگ فرش آجری وجود دارد و طاق آب انبار که خشتی بوده و نمای آن آجر است از آن هشتی آغاز می شود. این آب انبار، تنها اب انبار شش بادگیری در جهان است.