ناب ترین جاذبه های گردشگری شمال کشور

1. جنگل مه آلود پاسند

,جاهای دیدنی گیلان,مازندران
جنگل مه آلود پاسند

از جاهای دیدنی شمال میتوان به جنگل مه آلود پاسند اشاره کرد

مناطق مه گرفته همیشه پر از رمز و راز بوده و به دلیل اینکه چشم های ما در مه به خوبی قادر به تشخیص اشیا نیست، می تواند بسیار ترسناک باشد. اگر قصد سفر به جنگل های شمال و مازندران را دارید و به دنبال مکان های مرموز و جاذبه های ترسناک اطراف تهران هستید، سری به شهرستان بهشهر بزنید. جنگل پاسند یکی از نقاط دست نخورده و بکر شمال ایران است. روستای زیبای پاسند و منطقه زیبای پاسند رز درست سه کیلومتر در شرق در سمت راست اتوبان در جوار رودخانه پاسند با تابلوی بزرگ خود نمایی می کند.

2- دریاچه بره سر

جاهای دیدنی گیلان,مازندران
دریاچه بره سر

دریاچه بره سر

یکی از جاهای دیدنی گیلان که کم تر در موردش شنیده ایم، دریاچه بره سر است. دریاچه ای که در دل جنگل قرار گرفته و همین باعث شده قشنگی هایش دوچندان شود. بره سر در جنوب به ییلاق زیبای استل سرا یا استخرسرا و ویستان می رسد.

این جا به منطقه خورگام تعلق دارد. فاصله دریاچه تا رودبار ۵۶ کیلومتر، یعنی کم تر از یک ساعت و نیم است. از رشت تا این منطقه هم یک ساعت و ۵۰ دقیقه فاصله است، یعنی ۹۰ کیلومتر.

دریاچه ویستان فاقد رود دائمی است و از سرازیر شدن آب های سطحی و چشمه های زیرزمینی به وجود آمده است در واقع پس از پیدایش یک زمین لرزه این استخر زیبا بطور طبیعی پدید آمده که آب آن از ارتفاعات تامین می شود و محیط آن باعث شده که به یک جاذبه ی گردشگری جذاب تبدیل شود. وسعت دریاچه در حدود ۴ هکتار است و طولی در حدود ٢٣٠ متر و عرضی در حدود ١٠٠ متر دارد. در این دریاچه انواع جانوران و گیاهان دیده می شوند. دریاچه ویستان از دو سو به جنگل های زیبای راش و از جهات ديگر به مراتع و تپه ماهورهای زیبا محدود می گردد.

برای اقامت میتوانید سری به روستاهای اطراف بزنید و از منزل های محلی جهت کرایه استفاده کنید.

 

آدرس: گیلان، رودبار، داماش

3- تالاب کیاکلایه

جاهای دیدنی گیلان,مازندران

تالاب کیاکلایه

4-تالاب کیاکلایه یکی از غنی ترین تالاب های گیلان از لحاظ تنوع گونه های حیاتی است. منظره های زیبایی که گیاهان در اطراف این تالاب به وجود آورده اند بسیار چشم نواز است. اما اگر بی توجهی مسئولین به این تالاب همچنان ادامه داشته باشد، به زودی این تالاب زیبا ار دست خواهد رفت.

 

این تالاب از پتانسیل های اكوتوریستی شهر لنگرود است كه در شرایط پایكوهی با ظرفیت بالای گردشگری در مسیر جاده ترانزیت شمال قرارگرفته است.

مساحت این تالاب حدود 300 هكتار بوده از یك طرف به شهر لنگرود و محور ترانزیتی رامسر – رشت و از سه طرف دیگر به شالیزارها و در فاصله اندكی با كوهپایه ها و با چشم اندازی زیبا قرار گرفته است.

 

آدرس: گیلان، لنگرود  

جنگل هزار جریب
( نکا مازندران)

منطقه هزارجریب منطقه ای کوهستانی در شمال ایران است. نام هزارجریب به منطقه ای شامل منطقه های کوهستانی شهرستان های بهشهر، نکاء، ساری و شرق سوادکوه در استان مازندران و بخشی از ناحیه کوهستانی شهرستان های سمنان و دامغان اطلاق می شود. منطقه هزارجریب از دو قسمت دودانگه و چهاردانگه تشکیل شده است.

 

منطقه شکار ممنوع هزار جریب بنا شده در جنوب شرقی شهرستان بهشهر و جنوب شهرستان گلوگاه، از جاذبه های گوناگون جغرافیایی، طبیعی و تاریخی و پوشش گیاهی و حیوانی مختلف و فراوانی برخوردار است. از جاذبه های دیدنی این منطقه میتوان به آبشار سمبی در روستای یخکش، غار بادو لکلک در روستای پچت، چشمه کینوا در روستای ارضت، چشمه عبدالهی و استخر طبیعی و زیبای روستای کلا اشاره کرد.

5-غار آویشوی

    جاهای دیدنی گیلان,مازندران

غار آویشوی

یکی از جاذبه ها و پدیده های طبیعی استان گیلان غار آویشو است که در 40 کیلومتری جنوب غربی شهر شاندرمن شهرستان ماسال قرار گرفته است. این غار که در بین جنگل های منطقه ماسال قرار دارد، قندیل های گوناگون و آبشارهای زیبای آن گردشگران بسياري را بخود مجذوب نموده است.

غار آویشوی بیش از ۷۵ میلیون سال قدمت داره. جالبه بدونین واسه رسیدن به این غار، از جنگل ها و چشمه های جوشان عبور می کنیم.

از جمله خصوصیت هایی که غار آویشو در ماسال دارا میباشد و آنرا در مقایسه با ديگر غارهایی که در این منطقه و چه بسا در ایران متفاوت می کند، بقایایی از پوسته اقیانوسی پالتو تنیس است که اثرهای آن هم بر روی سنگ هایی در نزدیکی غار دیده می شود. از اول تا انتهای غار آویشو در ماسال جریان هایی از آب موجود است که از گروه غارهای رودخانه ای محسوب می شود. هر چقدر که بیشتر در عمل غار آویشو در ماسال وارد شوید حجم بیشتری از آب را شاهد خواهید بود.

 

در این غار شگفت آور ۷ آبشار و صدها قندیل بهمراه ستون هایی آهکی که عظمت بالایی هم دارند نیز موجود است که خوردگی دیواره های آن حاصل از جریان آب بر روی سنگ هست که از قرن ها قبل تا به حال شگل گرفته اند و اینک نمونه ای نادر از آنرا در هیچ غاری تا به حال کشف نکرده اند

آدرس: گیلان، ماسال، ۴۰ کیلومتری شاندرمن