جاذبه های گردشگری اصفهان

مکان های دیدنی در  اصفهان

این شهر را می‌توان یک تصویر بی‌نقص از تاریخ هنر و ذوق ایرانی دانست که شکوه‌ آن در جاهای دیدنی اصفهان جلوه‌گری می‌کند. اصفهان آنقدر زیبایی و جزئیات دارد که آن را نصف جهان بخوانند. می‌شود در آبی کاشی‌هایش غرق شد و با رنگارنگی هنر‌های پر ظرافتش چشم‌ها را برای همیشه سیراب کرد. میتواین از مکان های دیدنی اصفهان و از جزئیات معماری اصفهان برای خود افسانه‌ها بسازید و به‌جای تمام ساکنین عمارت‌ها و باغ‌های رویایی اصفهان زندگی کنید. زیر آواز بزنید و پا جا پای قدم‌های بلند تاریخ صفویان بگذارید و در آخر همه‌ی این زیبایی‌های بی‌کران را در قاب دوربین‌تان ثبت کنید. برای لمس نزدیک همه‌ی این تصورها پا به پای سفرزون بیاید تا اصفهان را از نو بگردیم.

بازار بزرگ اصفهان

از سردر قیصریه واقع در میدان نقش جهان هم می‌توانید وارد بازار بزرگ اصفهان بشوید. غرق شدن در هزارتوی زیبای این بازار هم خیلی لذت‌بخش است. زیر طاق و گنبدهای بازار، پر است از حجره‌های فرش، ادویه‌فروشی‌ها، مغازه‌های لباس‌فروشی و… . این بازار دیدنی در قرن 11 بنا شده و به مسجد جامع این شهر منتهی می‌شود.

بازار قیصریه

سی و سه پل از اماکن دیدنی اصفهان 

این پل در زمان حکومت شاه عباس و توسط الله‌وردی‌خان ساخته شد تا نمادی ابدی برای اصفهان باشد. سی و سه پل در طول تاریخ میزبان بسیاری از جشن‌ها و حوادث مهم بوده. جشن‌هایی مانند: آب پاشان، نوروز و خاج شویان که مردم بسیاری را برای همدلی و شادی گرادگر هم می‌آورد

سی و سه پل با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، یکی از شگفتی‌های معماری روزگاران بوده و درباره‌‌ی آن نظرات مختلفی وجود دارد. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. به تماشای سی و سه پل بروید و از زیبایی آن خصوصا در شب‌ها که نورپردازی‌ها به کمک تکمیل شکوه آن می‌آیند بروید و خاطره‌ای فراموش نشدنی بسازید.

جاهای دیدنی اصفهان
عکس زیبا از پل خواجو

محله جلفا ، تلفیقی خیره‌کننده از هنر ایرانی و ارمنی

محله جلفا اماکن دیدنی اصفهان

حالا وقت آن رسیده است که کمی هم در کوچه پس کوچه‌های اصفهان قدم بزنید و بافت قدیمی و زیبای شهر را از نزدیک نظاره کنید. محله جلفا اصفهان یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی اصفهان با معماری شگفت‌انگیزی است که ترکیب زیبایی از هنر اسلامی و ارمنی در آن به چشم می‌خورد. در زمان شاه عباس، ارمنی‌هایی که برای ارتقای صنعت به دستور این شاه به اصفهان آمدند، در این محله ساکن شدند. کلیسای وانک و کلیسای بیت‌اللحم هم در همین محله قرار دارد که دیدن از آن‌ها را نمی‌توانید از قلم بیندازید. محله چهارسوق جلفا نیز یکی از تاریخی‌ترین مناطق این ناحیه است که وقتی در آن قدم می‌زنید جلوه‌های نویی از تاریخ ایران زمین را می‌بینید. راستی یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های این محله، خرید کردن است. بازارهایی با معماری قدیمی و سبک گذشته در این منطقه وجود دارد که خرید در آن‌ها هم فال است و هم تماشا.

محله جلفا

آدرس: محله جلفا

ورزنه شهر فرشته‌ های سفید پوش
ورزنه

ورزنه

بی‌شک یکی از اعجاب‌انگیزترین و زیباترین جاهای دیدنی اصفهان ورزنه در ۱۰۵ کیلومتری جنوب شرقی این شهر است. جایی که به شهر فرشته‌های سفیدپوش معروف است چرا که بانوان این شهر همگی چادری یک دست سفید به سر می‌کنند. اما این تنها جاذبه این شهر زیبا نیست. بافت قدیمی و آثار تاریخی پرشمار، ورزنه را به یکی از شهرهای مهم نزدیکی اصفهان تبدیل می‌کند. قلعه باشکوه قورتان متعلق به دوره دیلمیان، منزل بسیار زیبای میرمیران متعلق به دوره صفویه، پل تاریخی ورزنه که آخرین پل بر روی زاینده‌رود است و مسجد جامع این شهر متعلق به دوران تیموریان و سلجوقیان همه از دیدنی‌های تاریخی این شهر محسوب می‌شود.جاذبه‌های ورزنه به بناهای تاریخی محدود نمی‌شود. ورزنه جان می‌دهد برای کویرگردی. یکی از زیباترین مناطق کویری ایران و جاهای دیدنی اصفهان که با امکانات درجه یک لذت کویرگردی را برایتان چند برابر خواهد کرد همین شهر ورزنه است. از ورزنه تا تالاب بین‌المللی گاوخونی هم ۳۰ کیلومتر بیشتر راه نیست. دیدن این تالاب زیبا را نباید از دست بدهید. به علاوه دیدن تپه‌های ماسه‌ای در نزدیکی این شهر لذتی تمام‌نشدنی خواهد داشت. چاه‌های آرتزین هم یکی دیگر از ویژگی‌های دشت‌های اطراف ورزنه است که دیدنشان خالی از لطف نیست. در ۶۰ کیلومتری این شهر هم دریاچه نمک خارا به زیبایی می‌درخشد.ٍٍٍٍٍٍ

عمارت هشت بهشت ، جایی که زیباترین باغ عالم بود

کاخ هشت بهشت اصفهان

بنای گسترده و وسیعی که در آغاز یکی از حیرت‌انگیزترین جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شد با دستور شاه اسماعیل بنا شد. هشت بهشت در ادامه‌ی راه و گذر زمان تغییرات فراوانی کرد و بخش‌هایی به آن افزوده و یا از آن کاسته شد. این اثر که شگفتی را برای سیاحان خارجی تمام کرده بود یکی از آثار خاص صفوی محسوب می‌شود. در میانه‌ی باغ کوشکی زیبا و اشرافی بنا شد تا چشم‌اندازی رویایی مقابلش قرار بگیرد. عمارت هشت بهشت در تاریخ ۲۲آذر ۱۳۱۳ در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.

نمایی از سقف کاخ هشت بهشت

درهای کاخ هشت بهشت اصفهان را صفویان گشودند و آن را زینت دادند اما در عصر قاجار آنقدر دستخوش تغییر شد و از زیبایی و تزئیناش کم کردند که آن تصویر رویایی را کمی درهم شکستند. اگر به اصفهان سفر می‌کنید حتما هشت بهشت را ببینید، در زیبایی وسیع آن قدم بزنید و نفسی تازه کنید.

مسجد امام ، هدیه‌ای به شاه طهماسب

مسجد امام اصفهان که آن‌را مسجد شاه نیز می‌‌خوانند یکی از برجسته‌ترین آثار معماری ایرانی-اسلامی است. این بنای پرشکوه در ایام صفوی و به‌دستور شاه عباس ساخته شد تا هدیه‌ای باشد به روح شاه طهماسب. معمار مهندس آن استاد علی‌اکبر اصفهانی و ناظر ساختمان محب‌علی بیک الله بوده‌اند؛ و خوشنویسانی چون علیرضا عباسی، عبدالباقی تبریزی، محمد رضا امامی، محمد صالح امامی در آن کتیبه نگاری کرده‌اند.

این اثر از جهت کاشی‌کاری، تزئینات داخلی و آثار نجاری بسیار پر اهمیت است. مسجد امام در  تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است و همچنین در کنار مجموعه‌ی میدان نقش جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.