بازدید از قلعه رودخان در گیلان

چرا باید از قلعه رودخان بازدید کنیم؟

قلعه رودخان یکی از بزرگترین قلعه های آجری ایران است که برای مدتی میزبان میرزاکوچک خان جنگلی بوده است. در نظر داشته باشید برای رسیدن به قلعه مورد نظر باید از وسط جنگلی بی نظیر و رودخانه پیاده روی کنید. این منطقه به قدر دارای حال و هوای روح نوازی است که هر گردشگری را برای سفر به آنجا ترقیب می شود

آشنایی با قلعه رودخان

این قلعه بر روی ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در میان درختان سر به فلک کشیده قرار گرفته است. برای لذت بردن از این مکان باید پیاده‌روی نیمه سنگین داشته باشید، زیرا حدودا ۱۰۰۰ پله تراشیده شده از سنگ را باید پشت سر بگذارید. قلعه رودخان در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. در سال ۱۸۳۰ میلادی پژوهشگر لهستانی به نام آلكساندر شودزكو خچكو برای نخستین بار قلعه رودخان را کشف کرده است.
قلعه رودخان گیلان

مسیر دسترسی به قلعه رودخان

اگر تصمیم گرفتید از سمت فومن رهسپار قلعه رودخان شوید مسیر قلعه رودخان این‌گونه است که با عبور از روستاهای ملسکام و سیدآباد و پس از طی مسافت تقریبی ۲۱ کیلومتر از فومن، به پارکینگ قلعه رودخان می‌رسید. بعد از آن ۱/۵ تا دو کیلومتر باقی مانده تا صعود به قلعه را باید پله‌نوردی کنید و از پله‌های تعبیه شده بالا بروید.

  • فاصله قلعه رودخان از تهران: پنج ساعت و ۳۰ دقیقه
  • فاصله قلعه رودخان از رشت: یک ساعت و ۱۵ دقیقه
  • فاصله قلعه رودخان از ماسال: یک ساعت و ۱۵ دقیقه
  • فاصله قلعه رودخان تا ماسوله: یک ساعت و ۱۵ دقیقه
  • فاصله فومن تا قلعه رودخان: ۳۵ دقیقه
بهترین زمان سفر به قلعه رودخان

بهتر فصل سفر به قلعه رودخان

 

  • قلعه رودخان در بهار: در این فصل سرسبزی و طراوات جنگل، آوای رودخانه، هوای مطبوع و دلپذیر؛ موسیقی زیبایی از طبیعت را در این مکان می‌نوازد و آدمی را به سوی خود فرا می‌خواند. بهار بهترین زمان برای سفر به قلعه رودخان شگفت‌انگیز است.
  • قلعه رودخان در تابستان: این قلعه در تابستان پذیرای گردشگران زیادی است که برای رهایی از گرمای تابستان به دل جنگل فومن می‌زنند و راه رسیدن به قلعه را در پیش می‌گیرند تا به اعماق تاریخ سفر کنند؛ هرچند که گرمای هوا به همراه رطوبت جنگل در این فصل ممکن است کمی آزاردهنده باشد.
  • قلعه رودخان در پاییز: رودخان در پاییز جلوه و زیبایی مسحوره کننده‌ای دارد. رنگارنگی طبیعت و جنگل، منظره‌ای زیبا را به این قلعه بخشیده است و سحرانگیزی آن را دوچندان می‌کند.
  • قلعه رودخان در زمستان: در فصل زمستان این قلعه دلنوازی خاص خود را دارد. پوشیده بودن این مکان در دانه‌های سپید و مروارید مانند برف آن را بسیار تماشایی کرده و گویی لباسی سپید یکدستی بر تن کرده و به خواب زمستانی فرو رفته است.

اما لازم است توجه کنید در فصل‌های سرد سال با توجه به منطقه‌ای که قلعه رودخان در آن قرار دارد و بارش برف و باران زیاد، رفتن به این قلعه به نسبت دیگر فصل‌های سال دشوارتر است و ممکن است هر کسی از عهده آن بر نیاید. پس بهتر است زمان سفرتان را به این قلعه جادویی، به ترتیب فصل‌های بهار، پاییز و تابستان انتخاب کنید.