همه چیز درباره ی تاج محل

تاج محل

تاج محل یکی از عجایب هفتگانه‌ی دنیا به‌شمار می‌رود و شاهکاری در معماری مغولی است. این مجموعه‌ی باشکوه و گرانقدر به دستور شاه جهان و به‌عنوان یادبودی برای همسر محبوبش، ارجمند بانو بیگم ساخته شد. پیکر او در مقبره‌ای، در این مجموعه دفن شده است. ساخت این بنا که ترکیبی از معماری ایرانی، اسلامی و هندی است ۱۵ سال به طول انجامید. در مجموع حدود ۲۰,۰۰۰ هنرمند و معمار از کشورهایی مانند ایران، هند، آناتولی و آسیای میانه در ساخت این سازه‌ی باشکوه همکاری کرده‌اند. در کل مجموعه‌ی تاج محل، آرامگاه در مرکز توجه قرار دارد. این مقبره سازه‌ی مرمری سفید رنگ بزرگی است که روی صفحه‌ی مرمری عظیمی قرار دارد و شامل یک ساختمان متقارن با ایوان، گنبد و گلدسته‌ها می‌شود. تماشایی‌ترین ویژگی این مقبره، گنبد مرمری و زیبای آن است که حدود ۳۵ متر ارتفاع دارد و اغلب گنبد پیازی نامیده می‌شود. اما یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار جالب بنا این است که در ساعات مختلفی از روز، رنگ‌های متفاوتی به خود می‌گیرد. به طور مثال می‌توان هنگام صبح بنا را به رنگ صورتی، عصر به رنگ سفید شیری و شب به رنگ طلایی مشاهده کرد. با توجه به ارزش قابل توجه تاریخی و معماری، تاج محل در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

تاج محل بنایی مجلل و رمز عشق ابدیست که سه قرن و نیم از بنای آن می گذرد . تاج محل آرامگاه « ارجمند بانو بیگم » ملقب به ممتاز محل همسر محبوب «شاه جهان» پنجمین پادشاه گورکانی است . این بنا به دستور شاه جهان برای نشان دادن عمق علاقه و عشق خود به ممتاز محل ساخته شده است . داستان بنای این مجموعه عمارات مجلل که در وسط آن گنبد تاج محل چون نگینی می درخشد ، بر ارزش تاریخی این شاهکار هنری افزوده است . تاج محل در واقع با شکوه ترین هدیه یک شاه به همسر از دست رفته اش است و پایه های آن بر عشق وافر شاه جهان گورکانی به ممتاز محل ایرانی تبار استوار است .

معماری تاج محل

معماری اولیه این بنا از گور امیر در سمرقند الهام گرفته شده است. بر روی دیوارهای بیرونی تاج محل آیه‌ هایی از قرآن با مضمون عدالت نوشته شده است. نمای داخلی بنا به صورت زیبایی تزیین شده است. باغ تاج محل به سبک باغ‌های ایرانی ساخته شده است. مصالح به کار رفته در این بنا سنگ مرمر است.

درب ورودی تاج محل که دروازه روضه نامیده می‌شود.

از دیگر مکان های گردشگری هند می توان به قلعه سرخ دهلی اشاره کرد. که یکی از توریستی ترین مکان های هند به شمار می رود. بیشتر بدانید…

بناهای ساخته شده با الهام گرفتن از تاج محل

مقبره بی‌بی‌کا، قمارخانه ترومپ تاج محل در نیوجرسی، تاج محل بنگلادش در داکا – و …