دانستنی های درباره برج کج پیزا در ایتالیا

برج پیزا
برج کج پیزا

. برج کج پیزا، اشتباهی که منجر به ساخت یک شاهکار شد.

برج پیزا در عصر رنسانس ساخته شده است. یعنی زمانی که بسیاری از ثروتمندان و طبقه اشراف در اروپا و خصوصا ایتالیا در رقابت با یکدیگر برای استخدام هنرمندان و معماران معروف برای ساخت بهترین و زیباترین آثار معماری بوده اند.

دلیل نام گذاری این برج، انحراف در جهت جنوب غربی است. جالب است بدانید که تا قبل از این و در زمان ساخت برج پیزا، انحراف آن به سمت جنوب شرقی بوده است. اما بعدها به دلیل فونداسیون ضعیف و نداشتن پایه‌ای محکم، پس از ساخت برج در سال ۱۱۷۳، به سمت جنوب غربی، یعنی انحراف حال حاضر، کج می شود.

عملیات ساخت و ساز برج در سال 1178 پس از آن که به طبقه سوم رسید، متوقف شد. چرا که بنا شروع به فرو رفتن داخل زمین کرده بود. در قسمت منحرف شده‌ی برج، ارتفاع به ۵۵ متر می‌رسد و بلندترین قسمت آن ۵۶ متر است. برج پیزا در پشت کلیسای جامع و میدان Duomo واقع شده است.

 برج کج پیزا
برج کج پیزا

. حقایقی درباره این برج حیرت انگیز

. طبق گفته‌ی مهندسان، فرو رفتن این برج از سال ۲۰۰۸ متوقف شده است و این برج حداقل برای مدت ۲۰۰ سال دیگر محکم و استوار باقی خواهد ماند. پس اگر برای دیدن این برج مشتاق هستید، قبل از فرو ریختن آن حداقل یکبار به ایتالیا سفر کنید و از این مجموعه ی حیرت انگیز ساخته دست بشر لذت ببرید.

. در جریان جنگ جهانی دوم، نازی‌ها از این برج به عنوان پست بازرسی استفاده می‌کردند که این موضوع باعث شد تا برج پیزا از حملات نظامی در امان باشد.

. در سال ۱۸۳۸ معمار الساندرو دلا گراردسکا سعی کرد با حفر یک گذرگاه در کنار برج با آشکار ساختن پایه تراش‌خورده آن ارزش آن را نمایش دهد، اما این عمل منجر به نازک شدن پایه و کج‌تر شدن برج شد.

.  اقدامات زیادی برای جلوگیری از کج شدن بیشتر برج تا به حال انجام شده که این اطمینان را حاصل کرده که برج، حداقل تا ۲۰۰ سال دیگر ایستاده است و فرو نمی ‌ریزد.

. هنگامی که سازندگان برج ردیف سوم برج را به اتمام رساندند (حدود ۲۳ متر از ارتفاع) کج شدن برج به وضوح قابل دیدن بود که موجب شد بلافاصله ساخت و ساز را متوقف کنند.

. معماری برج به سبک رومانسک بوده و ساختمان برج عمدتا از سنگ مرمر تراش ‌خورده زیبایی ساخته شده است. وزن کل ساختمان ۱۴۰۰ تن است.