همه چیز درباره آرامگاه آنیت کبیر

درباره آرامگاه آنیت کبیر

کشور ترکیه از کشورهای زیبایی است که سالانه گردشگران زیادی جذب اماکن زیبای تاریخی و تفریحی آن می گردند. شهرهای مختلف کشور ترکیه با تقویت نقاط قوت گردشگری شان توانسته اند به یکی از بهترین نقاط گردشگری دنیا تبدیل گردند. بر اساس اطلاعات و آمار در سال های اخیر گردشگرانی که با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به این کشور سفر کرده اند سیر صعودی داشته اند و این بیانگر این امر است که این کشور در زمینه گردشگری بسیار موفق عمل کرده است. یکی از شهرهای زیبای ترکیه شهر آنکارا است. در کنار جاذبه های تفریحی و تاریخی آنکارا می‌توان به آرامگاه آنیت کبیر یا آرامگاه آتاتورک اشاره کرد که از حیث ابهت و شکوه نمونه ای مثال زدنی است.

تاریخچه آرامگاه آنیت کبیر

آتاتورک از چهره های تاثیر گذار در تاریخ ترکیه است. آتاتورک از کسانی است که سبب تغییر و تحولی شگرف در تاریخ و فرهنگ کشور ترکیه شده است. ایده ساخت مقبره ای برای آتاتورک در جهت بزرگداشت این شخصیت و به نمایش گذاشتن استقلال و قدرت ترکیه ارائه شده است. قبل از ساختن آرامگاه، موقعیت این آرامگاه به نام تپه مشاهده معروف بود، زیرا یک رصد خانه در این تپه وجود داشت. همچنین در این تپه مقبره هایی مربوط به تمدن فریگیایی وجود داشت که قبل از شروع ساختن مقبره آتاتورک یا آنیت کبیر بررسی های باستان شناسی روی آن ها صورت گرفت و این قبرها از این مکان برداشته شدند. امروزه بقایای این قبرها در موزه آناتولی به نمایش گذاشته شده است. آرامگاه آنیت کبیر توسط معمار ترکی امین اونات طراحی شده است و بین سال‌های ۱۹۴۴ و ۱۹۵۳ ساخته شده است تا آرامگاه ابدی مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار و اولین رئیس جمهور، جمهوری ترکیه باشد. پیکر آتاتورک ۱۵ سال بعد از مرگش در این مکان به خاک سپرده شد.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از آرامگاه آنیت کبیر

برای بازدید از آرامگاه آنیت کبیر نیازی به پرداخت ورودیه ندارید. برای بازدید از این آرامگاه حدود ۱ تا ۲ ساعت زمان نیاز دارید.

 آنیت کبیر | آرامگاه آتاتورک

معماری آرامگاه آنیت کبیر

برای معماری آرامگاه آنیت کبیر و انتخاب یک طراحی فوق العاده که بتواند نمادی از شکوه و عظمت آتاتورک باشد، مسابقه ای برگزار گردید و از طرف معماران و طراحان بنام اروپایی و ترک آثاری ارسال گردید که در نهایت اثر پروفسور امین اونات و استادیار اورهان آردا بعنوان طرح برتر برای آرامگاه آنیت کبیر انتخاب گردید. برای بازدیدکنندگان از آنکارا، این ساختمان هم یکی از برجسته ترین نمونه های معماری ترکیه در اواسط قرن ۲۰ است و هم نماد مهمی برای بزرگداشت آتاتورک و تولد جمهوری در ترکیه است. در خارج از محوطه آرامگاه و در مسیر رسیدن به این بنا پارک بزرگی قرار دارد که مسیر رسیدن به آرامگاه آنیت کبیر را جذاب تر ساخته است. در مسیر رسیدن به آرامگاه شاهد ۳۳ پله هستیم که جنس پله ها از سنگ کاپادوکیا است، طول پله ها ۵۵ متر و ارتفاع آن ها ۲۱ متر است، اندازه بزرگ پله ها آنچنان شکوهی به آن ها بخشیده است که دیگر نیازی به تزیینات جانبی ندارند. این پله ها در بین دو برج استقلال قرار دارند و به سمت آرامگاه منتهی می گردند. در قسمت ورودی حیاط این مکان دو برج قرار دارد که نمادی از ارتش ترکیه و قدرت این کشور است.
 آنیت کبیر | آرامگاه آتاتورک
در ضلع شرقی حیاط موزه آتاتورک ساخته شده است که در آن مجموعه ای از لوازم شخصی و یادگاری های او مثل کتابخانه، لباس ها و مبلمان محل زندگی او به نمایش گذاشته شده است. در ضلع جنوبی حیاط نیز مقبره دومین رییس جمهور ترکیه بنام ایسمت اینونو قرار دارد. خود مقبره و آرامگاه آنیت کبیر در قسمت شمالی حیاط قرار دارد. در دو طرف سکوی ورودی و در کنار پله ها نقاشی هایی وجود دارد که بیانگر جنگ استقلال است. در بخش های ورودی در سمت چپ سخنررانی آتاتورک و توصیه او به جوانان قرار دارد و در سمت راست سخنرانی هایی از آتاتورک که در دهمین سالگرد تاسیس جمهوری در این کشور ایراد شده است را خواهید دید. در داخل بنا مقبره آتاتورک را خواهید دید که در اطراف آن نرده هایی روی مرمر ۴۰ تنی قرار دارند.

این مطلب به صورت تخصصی توسط سایت توریسم  آماده شده است برای مطالعه  مطالب بیشتر به سایت توریسم مراجعه کنید