تجهیزات مورد نیاز برای کویر گردی

فردی که قصد سفر به کویر و کویرنوردی را دارد علاوه‌بر اینکه باید مهارت و آشنایی کافی با محیط کویر و خطرات بالقوه آن را داشته باشد، باید تمام وسایل سفر به کویر را که واقعا به آن‌ها نیاز دارد، نیز همراه خود داشته باشد؛ چرا که این وسایل می‌تواند سفر به کویر را امن‌تر و راحت‌تر کند و حتی در برخی از موارد می‌تواند انسان را از خطر مرگ نجات دهد.

اول: مقدمات پیش از کویرگردی

1. انتخاب کوله‌پشتی مناسب

قبل از هر چیز باید یک کوله‌پشتی مناسب تهیه کنید. کوله شما باید کوچک و جمع‌و‌جور و در عین‌حال سبک و جادار باشد. البته درصورتی‌که قصد ندارید وسایل زیادی همراه خود ببرید، می‌توانید از کیف‌های کمری نیز استفاده کنید.

مقدمات و وسایل مورد نیاز برای یک کویر گردی جذاب و باحال

2. جعبه کمک‌های اولیه

کویرگردی هم مانند تفریحات دیگر ممکن است با مخاطرات و آسیب‌هایی همراه باشد. برای این‌که در چنین شرایطی بتوانید درمان‌های حداقلی را برای خود انجام دهید، باید یک جعبه کمک‌های اولیه همراه خود داشته باشید. البته اطمینان حاصل کنید جعبه کمک‌های اولیه شما شامل: بانداژ، گاز پانسمان (گاز استریل)، پماد آنتی باکتریال، گوش پاک‌کن، دستمال، دستمال مرطوب الکلی، دماسنج و ضدعفونی کننده دست باشد.

بهتر است علاوه‌بر وسایلی که گفته شد، قرص‌های مسکن مثل استامینوفن و ایبوپروفن، اسپری آسم (درصورت داشتن آسم) نوار SAM و قلم EPI نیز همراه خود داشته باشید.

شاید برای شما سوال باشد که نوار SAM و قلم EPI چیست؟

این نوار یک وسیله آلومینیومی انعطاف‌پذیر، جمع‌و‌جور و سبک است که برای بستن محل شکستگی و ثابت نگه داشتن آن طراحی شده است. اما قلم ای‌پی‌آی یک وسیله برای تزریق دستی آدرنالین به خون است. این وسیله در شرایطی که یک واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاسکی) رخ می‌دهد به کارتان می‌آید.

مقدمات و وسایل مورد نیاز برای یک کویرگردی جذاب و باحال

3. آب کافی

در کویرگردی به علت گرمی هوا و تعریق، آب بدن شما به تدریج کم می‌شود. به‌همین دلیل باید آب کافی همراه خود داشته باشید. توصیه می‌کنم برای هر نفر یک گالن آب (تقریبا معادل 3.5 لیتر) به ازای هر یک روز حضور در کویر همراهتان داشته باشید.

چند نکته مهم

  • از آن‌جا که کم آب شدن بدن یک مساله مهم است و باید به آن توجه داشت، حتما در طول مسیر نوشیدن آب را فراموش نکنید. سعی کنید هر چند دقیقه یک‌بار مقداری کمی آب بنوشید.
  • به خاطر داشته باشید هنگامی که مقدار آب موجود در گالن شما به نیمه رسید، باید از ادامه مسیر دست کشیده و کم‌کم به سمت وسیله نقلیه یا کمپ خود برگردید.
  • حتما در محل کمپ یا اتومبیل خود آب اضافی داشته باشید. به‌این‌ترتیب هنگام بازگشت از کویر با کمبود آب مواجه نخواهید شد.
مقدمات و وسایل مورد نیاز برای یک کویرگردی جذاب و باحال

4. همراه داشتن لباس گرم

اختلاف دمای شب و روز در کویر بسیار بالاست. به‌طوری‌که روزهای آن گرم و شب‌ها سرد است. بنابراین برای جلوگیری از سرماخوردگی و داشتن یک خواب عالی حداقل یک لباس گرم همراهتان داشته باشید.

مقدمات و وسایل مورد نیاز برای یک کویرگردی جذاب و باحال

5. تهیه میان‌وعده‌های مفید با پروتئین بالا

همان‌طور که آب بدن شما در طول کویرگردی تحلیل می‌رود، منابع بدن شما نیز به سرعت سوزانده می‌شوند. بنابراین لازم است اولا دو برابر حالت عادی غذا بخورید. به‌ویژه برای صبحانه! همچنین میان‌وعده‌هایی مثل آجیل، ساندویچ یا مواردی از این قبیل همراه داشته باشید و حین کویرگردی بخورید.

مقدمات و وسایل مورد نیاز برای یک کویر گردی جذاب و باحال

6. تهیه و همراه داشتن ابزارهای جهت‌یابی

مسیریابی در کویر بسیار مهم است؛ چراکه احتمال گم کردن مسیر در آن بالاست. از این رو داشتن یک نقشه، قطب‌نما و GPS برای کویرگردی ضروری است. این وسایل در شرایطی که شما مسیر خود را گم کرده‌اید، به کارتان آمده و شما را تا رسیدن به محل کمپ یا اتومبیل‌تان هدایت می‌کنند.

بنابراین حتما این وسایل را در کوله خود جای‌گذاری کرده و اگر همه وسایل را ندارید، یکی از آن‌ها، ترجیحا قطب‌نما را همراهتان داشته باشید.

مقدمات و وسایل مورد نیاز برای یک کویرگردی جذاب و باحال

7. همراه داشتن ابزار کمکی

ابزاری مثل چاقو، چراغ‌قوه و مواردی از این قبیل، جزو ابزار کمکی هستند که وجود آن‌ها در کوله شما ضروری است. ممکن است شما در جایی از مسیر به چاقو نیاز پیدا کنید یا مجبور باشید کمی از مسیر را هنگام شب طی کنید. در چنین شرایطی قطعا به ابزاری مثل چراغ‌قوه نیاز خواهید داشت.

مقدمات و وسایل مورد نیاز برای یک کویر گردی جذاب و باحال

8. تهیه یک سوت برای شرایط اضطرای

وجود یک سوت در کوله یا جیب شما در شرایطی که با مشکلی مواجه شده و از گروه خود دور هستید، ضرورت دارد. مثلا ممکن است با یک حیوان درنده یا وحشی روبه‌رو شوید یا از مسیر جا مانده بمانید؛ اما دقیقا ندانید گروه شما کجا قرار دارند. سوت یک وسیله کاربردی است که در چنین شرایطی به کار می‌آید.

مقدمات و وسایل مورد نیاز برای یک کویرگردی جذاب و باحال

9. همراه داشتن یک یا چند کیسه زباله

یادتان نرود باید همیشه مراقب طبیعت باشید. برای این سفر یا هر سفر دیگری یک یا چند کیسه زباله همراه داشته و آشغال‌های خود را داخل آن بریزید. با این‌کار از رها شدن آشغال‌ها در طبیعت جلوگیری کرده و زیبایی آن حفظ خواهد شد.

مقدمات و وسایل مورد نیاز برای یک کویر گردی جذاب و باحال

10. تهیه موادغذایی و لباس اضافه

گرمای کویر و شرایط آب‌و‌هوایی حاکم بر آن شوخی نیست. از این رو باید کاملا آماده به این سفر بروید. بنابراین علاوه‌بر آب اضافه، غذا و حتی لباس اضافه نیز برداشته و داخل اتومبیل خود قرار دهید. مطمئن باشید بعد از کویر گردی به همه آن‌ها نیاز خواهید داشت.

مقدمات و وسایل مورد نیاز برای یک کویر گردی جذاب و باحال

بخش دوم: محافظت از بدن در برابر نور آفتاب

1. کرم ضدآفتاب برای محافظت از پوست

از آن‌جا که در طول این سفر باید همیشه زیر نور مستقیم خورشید حرکت کنید، لازم است حتما یک کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از آفتاب سوختگی همراهتان باشد. این نکته را هم یادتان باشد برای عملکرد بهتر کرم به هر سانتی‌متر مربع از پوست خود 2 میلی‌گرم کرم ضد آفتاب بمالید. مهم‌تر این‌که کرم ضد آفتاب را حداقل 20 دقیقه قبل از شروع کویرگردی روی پوست خود بمالید تا کرم به‌خوبی جذب پوستتان شود.

اما تهیه کرم ضد آفتاب با SPF مشخص هم اهمیت بالایی دارد!

به‌طور‌کلی قدرت یک کرم ضدآفتاب برای مقابله با نور خورشید با SPF یا Sun Protection Factor مشخص می‌شود. البته این به‌این‌معنی نیست که کرم ضدآفتابی با SPF بالاتر بهتر از پوست شما محافظت می‌کند، بلکه باید بگویم یک کرم ضدآفتاب با SPF 35 و دیگری با SPF 70 تقریبا قدرتی یکسان برای مقابله با نور خورشید دارند. با این تفاوت که کرمی با SPF 70 زمان بیش‌تری از پوست شما محافظت می‌کند.

برای این‌که دقیقا بفهمید یک کرم با SPF 35 و دیگری با SPF 70 دقیقا چند درصد از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت می‌کند، یک فرمول ساده وجود دارد. کافی است عدد 100 را بر عدد SPF کرم تقسیم کرده و حاصل را از 100 کم کنید.

متوجه خواهید شد کرمی با SPF 35 تقریبا 97 درصد و کرمی SPF 70  تقریبا 98 درصد از پوست شما محافظت می‌کند. به وضوح مشخص است که SPF فاکتوری برای تعیین درصد محافظت از پوست نیست؛ بلکه زمان محافظت را تعیین می‌کند.

برای فهمیدن زمان محافظت از پوست هم، کافی است بفهمید اگر چند دقیقه زیر نور آفتاب باقی بمانید پوست شما نمی‌سوزد. آن موقع عدد به‌دست آمده را در عدد SPF ضرب کنید. حاصل آن، زمان محافظت از پوستتان در برابر نور خورشید را به شما می‌دهد. به عنوان مثال اگر پوست شما تا ده دقیقه زیر نور خورشید نمی‌سوزد؛ با کرم آفتابی که SPF آن 30 است این زمان به 300 دقیقه می‌رسد. به همین راحتی!

مقدمات و وسایل مورد نیاز برای یک کویر گردی جذاب و باحال

2. عینک آفتابی برای محافظت از چشم‌ها

همان‌طور که پوست شما هنگام کویرگردی در معرض آفتاب سوختگی قرار می‌گیرد، چشمانتان نیز در معرض آسیب اشعه‌های نور خورشید قرار دارند. بنابراین برای محافظت از چشمان خود یک عینک آفتابی نیز همراهتان داشته باشید.

مقدمات و وسایل مورد نیاز برای یک کویر گردی جذاب و باحال

3. کلاه پارچه‌ای یا حصیری بزرگ

در کویر سایه واقعا کم‌یاب است؛ اما داشتن یک کلاه بزرگ حداقل کمک می‌کند صورت شما زیر سایه باشد و نور خورشید کم‌تر به آن بتابد.

مقدمات و وسایل مورد نیاز برای یک کویرگردی جذاب و باحال

4. پیراهن آستین بلند و محافظت بهتر از پوست

علاوه‌بر استفاده از کرم ضدآفتاب، عینک آفتابی و کلاه سعی کنید پیراهن آستین بلند و لباس‌های راحت و سبک بپوشید. به‌این‌ترتیب هم نور خورشید کم‌تر به پوست شما می‌تابد، هم از گزیدگی حشرات در امان خواهید بود.

مقدمات و وسایل مورد نیاز برای یک کویرگردی جذاب و باحال