اطلاعات کامل تور زیارتی سوریه

روسیه

سفر به سوریه پس از حضور داعش در این کشور و جنگ‌های داخلی و همچنین ربوده شدن جمعی از ایرانی‌ها متوقف شد و از سال ۱۳۹۰ سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران، هیچ کاروانی به سوریه اعزام نکرد و ایرانیان در حسرت زیارت حرم عمه سادات ماندند.

کاروان‌های غیرمجاز سوریه فعال شده‌اند

با این وجود، در روزهای اخیر پس از اینکه برخی افراد در ایام محرم و صفر زائران را جذب کرده و به عتبات اعزام کردند، حالا درصدد جذب زوار برای برقراری سفر به سوریه هستند؛ تا جایی که با تبلیغات گسترده کاروان زیارتی سوریه راه انداخته‌اند و در روزهای آینده نیز اولین کاروان را اعزام خواهند کرد.

کاروان‌های غیرمجاز سوریه چگونه زائران را اعزام می‌کنند

نکته اینجاست که سفر سوریه که به دلایل امنیتی برای هر کسی امکان‌پذیر نیست و برای تشرف به این سفر معنوی باید از برخی نهادها و سازمان‌ها تأییدیه گرفت، چطور ممکن است انجام شود و کسی هم جلوی کاروان‌های غیرمجاز را نگیرد؟ از طرفی هم سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا که متولی این اعزام‌ها هستند، نمی‌توانند کاروان ببرند و برای این سفرها باید منتظر تأیید مقامات باشند.

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ما برای برقراری سفرهای زیارتی به سوریه آمادگی داریم، به خبرنگار فارس می‌گوید: سفرهای زیارتی به سوریه، عربستان و عراق به صورت انحصاری در اختیار سازمان حج و زیارت است و همه افراد برای زیارت باید از سوی سازمان حج و زیارت اعزام شوند. بر همین اساس، با توجه به تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی، سفر به سوریه نیز در صورت موافقت ستاد کرونا از سرگرفته می‌شود و ما مشکلی در اعزام زائران نداریم و در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌هایی کرده‌ایم.

چه کسانی مسؤول اعزام‌های غیرمجاز سوریه هستند؟

اگر سفر سوریه باید با موافقت ستاد کرونا انجام شود، چرا پس ستاد کرونا دستورالعملی به نهادهای دیگر برای جلوگیری از اعزام زائران به سوریه نمی‌دهد و فقط محدودیت‌های ستاد کرونا برای سازمان حج و زیارت است؟ سفر سوریه مثل سفر عتبات نیست که هرکس بتواند با سر زدن به سایت‌ها یا آژانس‌ها و دفاتر فروش بلیت به راحتی بلیت بغداد یا نجف خریداری کرده و به هر شیوه‌ای هم با روابطی که با طرف عراقی دارد، ویزا بگیرد.

شرکت‌های صدور بلیت ماهان برای سوریه: بدون تأیید اسامی بلیت صادر نمی‌کنیم

اکنون فقط دو پرواز ماهان و اجنةالشام از تهران به دمشق می‌رود و دفاتر فروش بلیت سوریه نیز بسیار محدود است و حتی این دفاتر بدون داشتن مجوز و تأییدیه از سوی برخی از نهادها امکان فروش بلیت به افراد را ندارند؛ به طوری که مسؤول فروش بلیت سوریه در یکی از دفاتر که به صورت ویژه بلیت سوریه صادر می‌کند، می‌گوید: در صورتی که اسامی افراد از سوی برخی نهادها به دست ما نرسد، امکان صدور بلیت نیست و ما بلیتی به نام افراد صادر نخواهیم کرد.

البته برای خرید بلیت پرواز سوریه از شرکت اجنةالشام نیازی به تایید اسم افراد نیست. با این وجود، مسوول فروش بلیت می‌گوید: در فرودگاه باید حتما اسم افرادی که بلیت دارند، از سوی نهادها و سازمان‌ها تأیید شود. در غیر این صورت، امکان عبور از گیت خروجی نیست و ما هم هزینه پرواز را عودت نخواهیم داد.