تور زیارتی در قم

شهر قم برای سفر

همان طور که می دانید شهر قم پایتخت مذهبی ایران و یکی از شهرهای پر رفت و آمد به شمار می رود.شهر قم در یکی از مسیرهای اصلی ایران واقع شده است و به علت بناهای تاریخی و اماکن مذهبی متعدد شهرت فراوانی دارد.از مهمترین جاذبه های شهر قم حرم حضرت معصومه و مسجد مقدس جمکران است.
شهر قم یکی از شهرهای محبوب ایران است که در کنار جاذبه‌های مذهبی و تاریخی خود دارای موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی است،در واقع یکی از کلان شهرهای ایران که نزدیک استان تهران است.
شهر قم بعد از شهر مقدس مشهد به عنوان دومین شهر مذهبی ایران شناخته می شود.این شهر با استان‌های اصفهان،تهران،مرکزی و سمنان هم مرز است .
شهر قم را به این علت قم نامیده اند که محل جمع شدن آب ها و آب انبار بوده است و آب در آنجا جمع شده و اطراف آن جا علف و گیاهان و نباتات فراوانی می روییده است.جالب است بدانید در زبان عربی جمع شدن آب را قم می گویند.
این شهر مدفن فاطمه معصومه دختر موسی بن جعفر پیشوای هفتم شیعه و محل اقامت بسیاری از روحانیون بلندپایه شیعه بوده و بزرگترین حوزه علمیه ایران را داراست و مرکز مدیریت حوزه های علمیه ایران در این شهر قرار دارد.اهمیت زیارتی این شهر در درجه نخست مربوط به مرقد فاطمه معصومه بوده و سپس به دلیل وجود مزار های متعدد علویان و نوادگان امامان و همین‌طور مسجد جمکران است.قیام ها و شورش های پیاپی مردم قم باعث شده تا این شهر در طول تاریخ بارها توسط حاکمان و فرمانروایان ویران شده و از نو آباد شود.

سفر به این شهر معروف زیارتی را با ثبت نام تور قم برای شما عزیزان راحت تر کرده ایم. برای رزرو تور های قم با ما در تماس باشید.

تور زیارتی قم
تور زیارتی قم

حرم حضرت معصومه

حضرت معصومه فرزند امام هفتم است که پس از سفر به قم در سن ۱۸ سالگی وفات یافت.پیکر مطهر ایشان در شهر قم و در منطقه ای به نام باغ بابلان دفن شد،هم اکنون این منطقه به حرم حضرت معصومه شهرت یافته است.قم میزبان تعداد زیادی از بازدیدکنندگان در داخل و خارج از کشور می باشد.

یک سال بعد از هجرت امام رضا ع حضرت معصومه س برای دفاع از امامت و ولایت امام رضا و به شوق دیدار برادرش به همراه عده ای از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت نمودند.

در مسیر عبور، مردم از آنها استقبال می کردند و حضرت معصومه س نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب پیام مظلومیت و غربت برادر گرامی شان، امام رضا ع را به مردم رسانده، مخالفت خود و اهل بیت را با حکومت حیله گر بنی عباس اظهار می فرمودند.

کاروان به شهر ساوه رسید و عده ای از مأموران حکومت که به ساوه آمده بودند، با کاروان حضرت به جنگ پرداختند که تقریباً همه مردان کاروان به شهادت رسیدند و حتی به نقلی، حضرت فاطمه معصومه را نیز مسموم کردند.

و به سبب اندوه و غم زیاد این ماتم و مسمومیت از زهر جفا که مریض شده بودند و دیگر امکان ادامه راه به سوی خراسان را نداشتند، راهی شهر قم شدند زیرا از پدر بزرگوارشان شنیده بودند که شهر قم مرکز شیعیان ما است.

مردم قم وقتی خبر حرکت آن حضرت را به شهر قم شنیدند، به استقبال ایشان شتافتند و عده فراوانی از مردم، پیاده و سواره به محضر ایشان رسیدند و در روز 23 ربیع الاول سال 201 هجری قمری شهر قم به قدوم مبارک حضرت فاطمه معصومه زینت یافت.

ایشان هفده روز در قم زندگی کردند و سرانجام قبل از دیدار برادر، با اندوه فراوان دیده از جهان فرو بستند. مردم قم نیز با تجلیل فراوان پیکر پاک ایشان را تشییع کردند و در محل کنونی به خاک سپردند.

مسجد مقدس جمکران

یکی دیگر از مکان های دیدنی مشهور در شهر قم مسجد جمکران است که در میان شیعیان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.این مسجد توسط شخصی به نام حسن مثله جمکرانی ساخته شد. هر ساله زائران و مسافران بسیاری از اقصی نقاط کشور برای زیارت و دیدن مسجد مقدس جمکران به این شهر می آیند،حتی زائران مسلمان از سایر کشورهای دور و نزدیک نیز برای زیارت مسجد مقدس جمکران در تمام طول سال به این شهر سفر می کنند. شلوغ ترین زمان ها در مسجد جمکران شبهای چهارشنبه است که هزاران مسافر و زائر از شهرهای مختلف به آنجا می‌روند تا در مراسم مذهبی و دعاها شرکت کنند.مسجد مقدس جمکران بر اساس شواهد تاریخی در سال ۳۷۳ هجری قمری ساخته شده و ایده آن بر اساس یک الهام غیبی بوده است.

مسجد مقدس جمکران
مسجد مقدس جمکران
آبو هوا

شهر قم در منطقه کویری واقع شده است و به همین سبب دارای آب و هوای تقریبا بیابانی است و در نزدیکی بیابان مرکزی ایران قرار دارد و به سبب همین نزدیکی متاثر از این بخش است.
قم به طور میانگین ۹۳۶ متر از سطح دریا ارتفاع دارد با شیب ملایمی از طرف جنوب به طرف شمال شهر.میانگین دمای جنوب شهر قم ۵ درجه سلسیوس از مناطق شمالی شهر خنک تر میباشد. تابستان در قم آب و هوا بسیار گرم و خشک است و زمستان ها نیز نسبتا سرد و خشک هستند .اما شما در مناطق اطراف شهر می‌توانید از آب و هوای مطبوع تری لذت ببرید.

صنایع دستی شهر قم

همانطور که می دانید سوهان قم از محبوبیت بسیار بالایی در بین مردم برخوردار است و به عنوان یک سوغات جهانی شناخته می شود.قم همچنین دارای صنایع‌دستی مختلفی نظیر:سفیدگری،خراطی،پالان دوزی،منبت‌کاری،قالیبافی و شعربافی است که از بهترین هنرهای دستی این شهر به شمار می روند.

شهر قم یکی از مطرح ترین و بزرگترین شهرها در زمینه تولید فرش ابریشمی است. فرش ابریشمی این شهر در کنار سوهان قم یکی از مهمترین صنایع این شهر به شمار می رود.

چرا سفر با تور؟

مزایای استفاده از تور: سفر دسته جمعی، آشنائی اعضای گروه با یکدیگر ،  آشنا شدن با مکان های دیدنی و کسب اطلاعات مفید ، تاریخی،کشاورزی،زیارتی و غیره. بعضاً اتفاقات بسیار خوب در تورها رقم می خورد که باعث خیر و شادی گردیده. در تورها بر اثر آشنا شدن مسافران با یکدیگر ارتباطات دوستی، کاری و تجاری ها متعددی رخ داده است.
استفاده از تور،بهترین راه سفر و خیالی آسوده، برای هر مسافر است.

تور چیست؟

تورها خدماتی چون: اخذ بلیط و ویزا،رزرو هتل،برنامه سفر،راهنمای تور،بیمه مسافرتی ترانسفر از فرودگاه به هتل و بلعکس،گشت های مشخص شده و سایر خدمات که (غالباً به نحوه قرارداد بین آژانس های مسافرتی و هوایی دو کشور مبدا و مقصد مربوط می گردد) را دارا می باشند.
تورهای مسافرتی به دو دسته تقسیم می شوند.
۱-تورهای گروهی (بسته).
۲-تورهای انفرادی (باز).
تعریف تورهای گروهی: این دست تورهای تفریحی ، طوری طراحی می شوند که آژانس مسافرتی و هوایی، برای تاریخ مشخصی با توجه به تعداد صندلی پرواز خریداری نموده، گروهی معدود را ثبت نام کرده و برنامه سفر آنان را تنظیم می نمایند. اغلب در چنین حالتی تمام گروه از مبدا به همراه راهنمای تور به کشور مقصد سفر نموده و باز می گردند.
تعریف تورهای انفرادی: این تورها که حجم بالائی از مسافران را تشکیل می دهند، اغلب از آژانس های مسافرتی گوناگون، تورها خریداری می شوند و تمام مسافران با یک پرواز از قبل تعیین شده به سوی مقصد پرواز می نمایند. برنامه سفر و راهنمای تور، این دست تورها در کشور مقصد مشخص می گردد.