اطلاعات کامل مسجد جمکران

مسجد مقدس جمکران

یکی دیگر از مکان های دیدنی مشهور در شهر قم مسجد جمکران است که در میان شیعیان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.این مسجد توسط شخصی به نام حسن مثله جمکرانی ساخته شد. هر ساله زائران و مسافران بسیاری از اقصی نقاط کشور برای زیارت و دیدن مسجد مقدس جمکران به این شهر می آیند،حتی زائران مسلمان از سایر کشورهای دور و نزدیک نیز برای زیارت مسجد مقدس جمکران در تمام طول سال به این شهر سفر می کنند. شلوغ ترین زمان ها در مسجد جمکران شبهای چهارشنبه است که هزاران مسافر و زائر از شهرهای مختلف به آنجا می‌روند تا در مراسم مذهبی و دعاها شرکت کنند.مسجد مقدس جمکران بر اساس شواهد تاریخی در سال ۳۷۳ هجری قمری ساخته شده و ایده آن بر اساس یک الهام غیبی بوده است.

مسجد جمکران در قم
مسجد جمکران در قم

برخی از مراسم‌های مذهبی مانند جشن نیمه‌شعبان، دعای توسل و دعای ندبه در این مسجد برگزار می‌شود و افرادی از مناطق مختلف ایران به‌ویژه در شب‌های چهارشنبه، در مسجد جمکران حضور می‌یابند. گفته شده است که حضور مردم در شب‌های چهارشنبه در مسجد جمکران از زمان شیخ محمدتقی بافقی، عالم شیعه دوره پهلوی رونق گرفته است؛ چرا که او به همراه شماری از طلاب، شب‌های چهارشنبه در مسجد جمکران به عبادت می‌پرداخت.

مسجد جمکران در دوره‌های مختلفْ تعمیر و بازسازی شده است؛ قدیمی‌ترین کتیبه موجود، به تعمیر آن در سال ۱۱۶۷ق اشاره دارد. مسجد تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ش ساختمان کوچکی داشته، اما پس از آن توسعه زیادی یافته است. مجموعه مسجد جمکران از محوطه بیرونی، صحن اصلی، شبستان‌ها، مسجد مقام و ساختمان‌های اداری تشکیل شده است.

برای مسجد جمکران، اعمال عبادی مخصوصی ذکر شده است؛ از جمله دو رکعت نماز تحیت مسجد و دو رکعت نماز امام زمان. محدث نوری این اعمال را به امام زمان نسبت داده و شیخ عباس قمی به نقل از او در مفاتیح الجنان ذکر کرده است.

– موقعیت جغرافیایی مسجد

مسجد مقدس جمكران در ۶ كیلومتری شهر مقدس قم واقع شده و همواره پذیرای زائرینی از نقاط مختلف ایران و جهان می‌باشد.
این مكان مقدس، تحت توجهات خاصه حضرت بقیه الله الاعظم (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) قرار دارد و آن حضرت از شیعیان‌شان خواسته‌اند كه به این مكان مقدس روی آورند، چرا كه این مكان، دارای زمین شریفی است و حق تعالی آن را از سرزمین‌های دیگر برگزیده است.
لذا سزاوار است كه زائرین عزیز، از بركات این مكان مقدس، حداكثر استفاده را ببرند و مراقب باشند كه مسائل فرعی توجه‌شان را به خود جلب نكند و خود را در برابر حضرت مهدی (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) حاضر ببینند و از انجام اعمالی كه قلب مبارك آن حضرت را آزرده می‌سازد خودداری كنند.
شایان توجه است كه علما و شیفتگان آن حضرت استفاده‌های فراوان از این مسجد مقدس برده‌اند؛ بنابراین سعی كنید در این مكان مقدس، لحظاتی را با یاد آن عزیز بگذرانید و خالصانه برای ظهور مقدس حضرتش دعا كنید، چرا كه برطرف شدن گرفتاری‌ها تنها با ظهور آقا امكان پذیر است.
شما ای زائران عزیز كه به این محل نورانی مشرف شده‌اید! در نظر داشته باشید كه مسجد مقدس جمكران، احتمالاً محل رفت و آمد امام مهدی (ارواحنا فداه) است و آن حضرت بر اعمال همه ما در این مكان نظارت دارند، لذا به گونه‌ای در این مسجد باشیم كه آقا از ما خشنود شود و الطاف و عنایاتش شامل حالمان گردد.