کوه های رنگی ماهنشان زنجان

کوه های رنگی ماهنشان

جاذبه های دیدنی ایران تنها به مواردی که در شهر ها وجود دارد ختم نمی شود و در خارج از این محیط ها سرزمین ها و کوه هایی است که با دیدن آن ها شگفت زده خواهید شد. استان زنجان از جمله استان هایی می باشد که دارای دریاچه، جنگل، چشمه، غار و جاذبه های تاریخی آن از جمله مساجد، دودکش جن ها و… است و در بین این آثار جذاب کوه های رنگی موجود در این شهر جزو عجیب ترین و قشنگ ترین کوه های ایران می باشد.

کوه های رنگی ماهنشان
کوه های رنگی ماهنشان

یکی از شهرستان‌های تاریخی ایران ماهنشان است که در 113 کیلومتری غرب استان زنجان قرار دارد. زنجان از بزرگ ترین استان های شمال غرب ایران است. یکی از خارق العاده ترین جاذبه های طبیعی استان زنجان کوه های رنگی ماهنشان است. کوه های رنگی ماهنشان که از جاذبه های طبیعی و منحصر به فرد دنیا بشمار می روند، به آلا داغ لار معروف می باشند.

چرا این کوه ها رنگی هستند؟!

ین کوه های رنگی تنها در نقاطی از دنیا مانند ژئو پارک ژانکی در چین و کوه های آسانیگ در پرو هستند. طبق تحقیقاتی که زمین شناسان بر این کوه ها انجام داده اند، قدمت و زمان تشکیل این کوه ها را به حدود 15 میلیون سال پیش تخمین زده اند که وجود حوضچه های مختلفی از رسوبات آهن و همچنین تغییر املاح به علل گوناگونی از جمله زنگ زدگی، واکنش دادن با اکسیژن و … در زمان شکل گرفتن این کوه ها، باعث شده که رنگ های جذاب و متعددی در بستر این کوه ها به وجود آید.

کوه های رنگی زنجان
کوه های رنگی زنجان

جایگاه کوه های رنگی زنجان در تاریخ

به گفته ی محلی ها در گذشته آثاری از زندگی قوم ماد در این منطقه یافت شده بود و به همین علت “ماد نشان” نامیده می شد؛ که بعدها با گذشت سالیان به ماهنشان تغییر نام پیدا کرد. ماد ها پس از ورود به فلات ایران در روستای ماد آباد، در ۱۵ کیلومتری شهر ماهنشان مستقر شدند. وجود قلعه‌ های دفاعی همچون قلعه بهستان یا کهن‌ دژ در ۱۲ کیلومتری ماهنشان و ستی قلعه که قدمت آن به دوره ی ساسانیان باز می گردد، گواه بر سکونت بشر در این شهرستان است.

رنگ این کوه های زیبا

رنگین کمان زمینی ماهنشان (آلا داغ لار) متشکل از رنگ هایی همچون قرمز، قهوه ای، سبز، نارنجی، زرد و سفید می باشد. تماشای منظره ی بسیار زیبای کوه های ماهنشان چشم هایتان را نوازش می کند. کوه های رنگی ماهنشان به قدری خاص و حیرت آورند که گویی در سیاره ای دیگر قدم گذاشته اید.

کوه های رنگی زنجان
کوه های رنگی زنجان