سوغات چابهار چیست؟

چابهار

چابهار که نام پیشینش چهاربهار (اشاره به آب و هوای همیشه مطبوع آن) است، بندری مهم در جنوب شرقی ایران است که در کنار دریای عمان (مکران) و اقیانوس هند قرار دارد. چابهار مساحتی تقریبا ۲۵ هزار کیلومتر مربعی دارد و جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است. میانگین دمای چابهار ۲۴ درجه سانتی‌گراد و دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است. چابهار مقصدی ایده آل برای سفرهای طبیعتگردی و تورهای خرید ارزان است.

چابهار
سوغاتی های چابهار

چرا بازدید از چابهار را پیشنهاد می‌کنیم؟

• منطقه‌ای بکر و خلوت در جنوبی‌ترین نقطه ایران است و مانند سرزمینی کشف نشده برای ماست.
• تنها بندر ایران است که در کنار اقیانوس قرار گرفته است.
• آب و هوایی معتدل هم در زمستان و هم در تابستان دارد.

سوغاتی چابهار چیست؟

چابهار یکی از شهرهای بسیار عالی برای سفر و خرید کردن است. اگر قصد مسافرت به این شهر را دارید، حتماً دوست دارید بدانید که سوغاتی این شهر چیست. سوغاتی‌های این شهر به دو بخش خوراکی و صنایع دستی تقسیم می‌شوند. البته همان‌طور که گفتیم، این شهر برای خرید لوازم دیگر نظیر لوازم خانگی، بهداشتی، آرایشی و… هم ارزان است.

۱- میگو و ماهی تازه

بندر چابهار در به اقیانوس هند و دریای آزاد راه دارد؛ در واقع تنها شهر ایران که در کنار اقیانوس قرار دارد، چابهار است. همین مسئله باعث شده تا ماهی و میگوی تازه در این شهر فراوان باشد. به راحتی می‌توانید انواع ماهی‌ها را با قیمت بسیار مناسب در آن‌جا پیدا کنید. ماهی‌هایی که در این منطقه وجود دارند، بسیار تازه و از تنوع بالایی برخوردارند و برای کسانی که علاقه زیادی به خوردن ماهی‌های گوناگون و خوشمزه دارند، چابهار یک گزینه بسیار عالی برای سفر محسوب می‌شود.

از انواع ماهی‌های گوناگون که در چابهار پیدا می‌شوند، می‌توان به ماهی قباد، ماهی سنگسر، ماهی سرخو، ماهی حلوا سفید، ماهی هامور، ماهی شوریده، شیرماهی، میگو و اره ماهی اشاره کرد. به همین دلیل است که هر فردی که در بازار محلی این شهر قدم بزند، امکان ندارد حداقل یکی از انواع ماهی‌های موجود در آن را خریداری نکند.

میگو از سوغات چابهار

آب‌وهوای این شهر در تمام فصل‌های سال، به خصوص فصل‌های سرد نظیر پاییز و زمستان، دل‌پذیر است و خوردن ماهی در کنار سواحل دریای چابهار،یکی از لذت‌هایی است که می‌توانید روی آن حساب باز کنید.

۲- شیرینی لندو

در سیستان‌ و بلوچستان شیرینی‌های مختلفی درست می‌شود و یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین آن‌ها، شیرینی لندو است. این شیرینی از ترکیب خرما، گندم و کنجد تهیه می‌شود و پس از ترکیب این موارد، آن را به شکل‌های مختلفی در می‌آورند.

اگر چابهار را برای سفر انتخاب می‌کنید، حتما شیرینی لندو را امتحان کنید؛ بدون شک یکی از گزینه‌های عالی و کم‌هزینه به عنوان سوغات چابهار است.

همان‌طور که گفتیم، شیرینی لندو را از ترکیب خرما، گندم و کنجد تهیه می‌کنند؛ پس از مخلوط خرمای بدون هسته، گندم داغ و کنجد، آن را زیر بار سنگین قرار می‌دهند تا کاملاً سفت شوند! در این حالت، شیرینی لندو حالت چسبندگی پیدا می‌کند. هنگام تهیه شیرینی لندو، زمان‌برترین بخش همین ترکیب کردن و منتظر ماندن برای سفت شدن آن است که حداقل باید نصف روز زیر بار بماند. پس از چسبیدن مواد، از زیر بار برداشته می‌شوند و به آن شکل و طرح‌های مختلفی می‌دهند.شیرینی لندو از سوغات چابهار