بهشت خراسان کجاست؟

اخلمد، روستایی در 84 کیلومتری شمال غربی پایتخت معنوی جهان اسلام، به علت داشتن طبیعتی زیبا و جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد، به بهشت خراسان شهرت یافته است.

اخلمد (یا اخلومد) روستایی با طبیعتی زیبا و جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد است در فاصله ۸۴ کیلومتری شمال غربی مشهد و در 17 کیلومتری جنوب غربی شهر چناران (محور مشهد- قوچان)، در دل کوه‌های بینالود قرار گرفته است.

بهشت خراسان کجاست؟

 

کمتر کسی است که در استان خراسان، به‌ویژه در شهر مشهد و شهرستان چناران، آوازه آبشارهای مرتفع این منطقه گردشگری را نشنیده باشد و این زیبایی‌های خارق‌العاده سبب شده است از آن به‌عنوان بهشت خراسان یاد شود.

دره و آبشار اخلمد مربوط به دوره سوم ژوراسیک است و به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری، مصوب شده و منظر آبشار و طبیعت آن در آثار ملی ثبت شده است.

یکی از افتخارات این روستا این است که مقام معظم رهبری مدتی (به‌صورت موقت) در یکی از منازل روستا اقامت داشته‌اند.

دهکده اخلمد را کوه‌های بلند و بزرگی در برگرفته و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۳۵ متر است و فقط از طریق دره‌ای که از دهنه و کنار سد به اخلمد منتهی می‌شود، قابل دسترسی است.

دره نه چندان عریض اخلمد، با دیواره‌های سنگی بلند و پوشش گیاهی متراکم در کف همواره، مناظری بدیعی خلق کرده است.

این دره دارای چندین آبشار است که چهار آبشار آن دائمی و بقیه فصلی هستند. آبشار اصلی اخلمد حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد.

کوه‌های اخلمد به دلیل ارتفاع و دیواره‌های عمودی و زیبایی فوق العاده، هرساله توجه سنگ‌نوردان، کوه‌نوردان و مسافران زیادی را به‌سوی خود جلب می‌کند طوری که در سال بیش از 300 هزار گردشگر خارجی و بیش از 500 هزار گردشگر ایرانی از این منطقه توریستی بازدید می‌کنند.

بند تاریخی اخلمد

از جاذبه‌های تاریخی اخلمد، بند تاریخی آن است که در سال 1380 ثبت ملی شده است.

برخی از صاحب‌نظران بنیان این سازه را به عهد تیموری و برخی دیگر به دوران صفویه نسبت می‌دهند چراکه از سنگ‌های آهکی دوران دوم زمین‌شناسی با مصالح سنگ، آجر و ملات ساروج ساخته شده است.

این بند، در گذشته آب موردنیاز کشاورزی دشت مشهد را تأمین می‌کرده و در افزایش آب‌های زیرزمینی منطقه نیز مؤثر بوده است.