کوه صفه در اصفهان

 

کوه صفه بیش از ۱۴ غارِ کوچک و بزرگ را در خود دارد. از جمله:

  • غار کسری: این غار در کنار دستگاهِ توربین بادی در گردنه بادقرار دارد.
  • غار انجیر: در جبههٔ غربیِ کوه صفه قرار دارد.
  • غار قنبر: در جبههٔ شرقیِ کوهو در بالای چشمه خاچیک قرار دارد. از مسیرِ این غار و دیوارهٔ زیرینِ آن معمولاً برای آموزشِ صخره نوردی به مبتدیان استفاده می‌شود.
  • غار هفت چشمه: در جبههٔ جنوبیِ کوه و در کنارِ مجموعه‌ای از چند چشمه قرار دارد. برای دسترسی به این مجموعه نیز یک جادهٔ اختصاصی بوسیلهٔ شهرداری اصفهان ایجاد شده است.

 

قله‌ها

این کوه دارای دو قله می‌باشد. قلهٔ جنوبی چند متر بلندتر از قلهٔ شمالی است اما قلهٔ شمالی، منظره‌ای بهتر و گسترده‌تر از شهر را به بیننده می‌دهد. برای صعود به قله در کل، چهار مسیر وجود دارد. بر روی قله‌ها چند دکلِ مخابراتی با کاربریِ نامعلوم نیز قرار داده شده است.

 

آبشار مصنوعی

برای زیباسازیِ بیشترِ فضای پارک، یک آبشار مصنوعی در دلِ کوه جاسازی شده است. آبِ بیرون ریخته شده از آن پس از طیِ حدودِ یکصد متر در حوضچه‌ای جمع‌آوری می‌شود و پس از آن نیز برای آبیاریِ محیطِ پارک استفاده می‌شود

 

تله کابین صفه

تله کابین صفه از جاذبه‌های گردشگریِ پارکِ صفه و در دو خط می‌باشد. ایستگاهِ اولِ آن در پارکینگِ تله کابین قرار دارد و مسافران را تا ایستگاهِ گردنه باد بالا می‌برد. از آنجا که طبق مصوبات طرح تفصیلی در سال ۱۳۷۲ و ۱۳۹۰ هرگونه ساخت و ساز در پهنه ی کوه صفه ممنوع بوده است، پروژه تله کابین تخلق از مصوبات شهرسازی بحساب می آید. در پاییز سال ۱۳۹۳ همزمان با ادامه فاز دوم، چند پایه تله کابین موجب تخریب بقایای دیوار شاهدژ شد و خبر آن بسرعت در رسانه ها انتشار یافت