همه ی آنچه که قبل از سفر به روسیه باید بدانید

اولین سفر به پهناورترین کشور جهان بسیار هیجان انگیز است. کشوری مملو از جاذبه های تاریخی و فرهنگی که هر سال گردشگران زیادی برای دیدنش سفر می کنند. از طرفی طبیعت وحشی آن فرصت مناسبی را برای ماجراجویی ایجاد کرده است.  کسب اطلاعات کاملی درباره نکات سفر به روسیه می تواند شما را برای مواجه با پیشامدهای اولین سفرتان آماده کند و باعث شود سفرتان بیش از پیش لذت بخش گردد.

روسیه

روسیه پهناورترین کشور جهان با مساحت ۱۷، ۰۷۵، ۴۰۰ کیلومتر مربع و  ۱۴۸۰۰۰۰۰۰ میلیون نفر جمعیت است که در شمال آسیا و غرب اروپا قرار دارد. پایتخت روسیه شهر مسکو  و واحد پول این کشور نیز روبل است. در مورد وسعت زیاد این کشور نکته اینکه روسیه دو برابر دومین کشور پهناور جهان یعنی کانادا مساحت دارد. و سالانه پذیرای گردشگران بسیاری است. قبل از سفر به این کشور زیبا باید اطلاعات اولیه ای را بدانید، با ما همراه باشید تا هر انچه باید قبل از سقر به روسیه بدانید را برسی کنیم.

نقشه کشور روسیه
نقشه کشور روسیه

تاریخ و جغرافیا

روسیه با کشور‌های نروژ، فنلاند، استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، بلاروس، اوکراین، گرجستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، چین، مغولستان و کره شمالی همسایه است. این کشور همچنین با کشور‌های آمریکا (از طریق ایالت آلاسکا)، سوئد و ژاپن (از طریق آب) همسایه است.

روسیه که برای سالیان متمادی یکی از قدرت‌های جهانی بود. از زمان امپراتوری تزاری گرفته تا فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، هرچند اکنون در بعد اقتصادی دچار مشکلات شدیدی است، اما هنوز در نظام ژئوپلیتیکی جهان به عنوان یک قدرت اثر گذار نقش آفرین است.

پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۸ این کشور بحران اقتصادی را پشت سر گذاشت که جایگاه جهانی آن را هم تضعیف کرد. حال روسیه در تلاش است جایگاه پیشین خود را دوباره به دست آورد؛ جایگاهی که البته مدعیان جدیدی چون چین، هند دست یابی به آن را سخت کرده اند.

به گواه تاریخ یکی از مهم‌ترین اتفاقات این کشور انقلاب ۱۹۱۷ است که در جریان آن بلشویک‌ها توانستند به دوران امپراتوری تزاری خاتمه دهند.  از اواخر ۱۹۱۸ تا اواخر ۱۹۲۰ شوروی درگیر جنگ داخلی بود. پس از این سال اتحاد جماهیر شوروی اعلام وجود کرد و تا سال ۱۹۹۱ حکومتش ادامه یافت.

رود‌های عمده بخش اروپایی روسیه عبارتند از: ولگا با ۶۹۰، ۳ کیلومتر طویل‌ترین رود اروپا که به دریای خزر می‌ریزد، دون که با نام قزاق‌های دون جاودان شده است، دنیپر، نمان، نوا، لینا، پچورا. بلندترین رود روسیه ینی‌ر بخش آسیایی این کشور جریان دارد. دریای خزر که بزرگترین دریاچه جهان محسوب می‌شود در مرز‌های جنوبی این کشور قرار دارد. دریاچه بایکال با ۱۴۰، ۳۴ کیلومتر مربع وسعت بزرگترین دریاچه روسیه، عمیق‌ترین دریاچه جهان (با ۱۷۴۰ متر عمق) و بزرگترین دریاچه آب شیرین آس است و ۲۰ درصد آب شیرین دریاچه‌های جهان در این دریاچه ذخیره شده است.

پوشش گیاهی روسیه را در شمالی‌ترین مناطق توندرا و در جنوب تایگا تشکیل می‌دهد که یک سوم جنگل‌های جهان در این نواحی قرار دارد. آب و هوای روسیه عمدتاً قاره‌ای خشک همراه با زمستان‌های سرد است. میزان درجه حرارت در نواحی شمال شرقی سیبری در زمستان‌ها تا ۷۰ زیر صفر نیز می‌رسد. میانگین دمای تابستان از ۶ درجه تا ۲۰ درجه بالای صفر است. میزان بارندگی از متوسط تا کم در تغییر است و بویژه در نواحی داخلی چندان قابل پیش‌بینی نیست.

تاریخ روسیه
تاریخ روسیه

آب و هوا


آب و هوای روسیه به دلیل نزدیکی به قطب شمال سرد است. اغلب مناطق این کشور تنها دو فصل را تجربه می‌کنند: تابستان و زمستان. سردترین ماه سال در این کشور ژانویه (دی – بهمن) و گرم‌ترین ماه سال جولای (تیر – مرداد) است. سیبری یکی از سردترین مناطق این کشور است که برای سال‌های متمادی به عنوان تبعیدگاه به کار می‌رفت. در عین حال چندی پیش روسیه با کاشتن پرچم خود در زیر آب‌های قطب ادعای مالکیت این منطقه را کرد.

اب وهوا روسیه
اب وهوا روسیه
مردم

روسیه با جمعیت ۱۴۱ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۷۵۲ نفری، هشتمین کشور پرجمعیت جهان است. میانگین سنی مردم آن ۲/۳۸سال است و نرخ رشد جمعیت آن منفی است. امید به زندگی در این کشور ۸۷/۶۵سال است. این کشور بیشترین درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در میان کشور‌های اروپایی دارد.

۷۹/۸درصد از مردم آن روس، ۸/۳ درصد تاتار، ۲ درصد اوکراینی، ۲/۱ درصد بشکیر و ۲/۱۳ درصد بقیه اقوام هستند. ۱۵ تا ۲۰ درصد مردم آن ارتودوکس، ۱۰ تا ۱۵ درصد مسلمان هستند.

روس‌ها که حدود ۸۳ درصد جمعیت روسیه را تشکیل می‌دهند از گروه اسلاو‌های شرقی بشمار می‌روند که خود از خانواده هند و اروپایی محسوب می‌شوند. در روسیه بیش از ۱۰۰ ملیت و قوم زندگی می‌کنند. زبان روسی زبان رسمی است و به خط سیریلیک نوشته می‌شود. اکثریت مردم روسیه تابع کلیسای ارتدکس روسیه می‌باشند.

دین مسیح و به تبع آن کلیسای ارتدکس از اوایل قرن دهم در روسیه گسترش یافت. بعلاوه پیروان مذاهب کاتولیک و پروتستان در شمار محدودی در این کشور حضور داد و در نواحی شمال قفقاز و شمال دریای خزر مسلمانان از اکثریت برخوردارند.

مردم روسیه
مردم روسیه
واحد پول

واحد پول روسیه روبل و برابر با 100 کپک می باشد. روبل واحد پول اتحادیه جماهیر شوروی بود، امروزه تنها کشورهای روسیه، بلاروس و ترانزیستوریا از این واحد پول استفاده می کنند. اما در سال 1992 روبل شوروی با روبل روسیه جاگزین شد. تمامی سکه های صادر شده شوروی سابق، در سال های 1991 تا 1961 و همچنین سکه های 1، 2 و 3 کپکی که تا قبل از سال 1961 صادر شده اند، تا 31 دسامبر 1998 به طور رسمی باقی ماند. در سال 1992، مجموعه جدیدی از سکه ها صادر شد و در سال 1993 با نام بانک روسیه ضرب شد.

کوچکترین اسکناس 5 روبلی است. ابعاد آن نسبت به سایر اسکناس های چاپ شده کمتر بوده و تقریبا از گردش خارج شده است. رنگ آن سبز می باشد و تصویر رو و پشت آن مربوط به بناهای تاریخی در نووگورود می باشد. با ارزش ترین اسکناس چاپ شده در روسیه 5000 روبل است. این اسکناس برای اولین بار در سال 2006 در بانک مرکزی فدراسیون عرضه شد. تصویر روی این اسکناس مربوط به شهر خاباروفسک بوده که بنای یادبود نیکلای موراویوو امنوسکی بر روی آن نقش بسته است.

واحد پول روسیه
واحد پول روسیه
جاذبه های گردشگری روسیه

روسیه، کشور شگفتی‌ها و زیبایی‌هاست. جایی که دیدن جاذبه‌های بی‌همتایش برای هرکسی لازم است. این کشور پهناور با وجود طبیعتی بی‌نظیر، معماری خارق‌العاده در ساختمان‌ها و تاریخ پربارش، بزرگ‌ترین کشور در جهان شناخته می‌شود. روسیه می‌تواند هر گردشگری را جادو کند. پس لازم است قبل از سفر به این کشور از جاذبه های گردشگری این کشور اطلاع کافی داشته باشید تا بتوانید حد اکثر استفاده را از سفرتان داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جاذبه های گردشگری روسیه کلیک کنید…

جاذبه های روسیه
جاذبه های روسیه