همه چیز درباره پارتنون

پارتنون

از دیگر بناهای تاریخی موجود در کشور یونان پارتنون است. یونانی برای الهه های خود ارزش و احترام زیادی قائل بودند. یکی از این الهه ها آتنا نام داشت و مردم یونان اعتقاد راسخ داشتند که این فرد نگه دارنده مردم در شهر آتن است. بنابراین در قرن 5 قبل از میلاد برای آتنا، پارتنون را احداث کردند.
این ساختمان سفید رنگ و با شکوه بر بالای تپه ای به نام آکروپلیس و در فاصله بسیار کمی از شهر آتن قرار گرفته و به یکی از آثار تاریخی و باستانی این شهر تبدیل شده است.
به دلیل وجود باد و باران و دیگر مسائل جوی این بنا نتواسته زیبایی خودش را حفظ کند و دچار فرسایش و استهلاک شده است. اما با تمام این حرف ها هنوز هم این بنا زیباست و انسان از تماشای آن لذت می برد. نکته ای که خوب است در مورد این بنا بدانید آن است که برخی اسناد و مدارک گویای آن هستند که پارتنون در اصل سفید نبوده است، اما علت اینکه امروز چرا تغییر رنگ داده است، مشخص نیست.
باستان شناسان می دانستند که یونانی ها مجسمه هایی که به دست خود می ساختند را با استفاده ار رنگ، رنگ آمیزی می کردند، اما در این بنا هیچ شیء رنگی مشاهده نشد. با زمان گذشت، یک پژوهشگر اهل کشور ایتالیا توانست وجود رنگ آبی را در این بنا به اثبات برساند. حتی برخی متخصصان این حوزه اظهار می کنند که یونانی ها در ساخت این بنا رنگ قرمز را هم مورد استفاده قرار می داده اند.

پارتنون بر روی تپه‌ای

پارتنون در کجا قرار دارد؟

مشرف بر آتن قرار دارد. این معبد به یادبود خدای آتناپارتنوس، مالک آتن، ساخته‌ شده‌ است تا شهر را از شر تجاوزها درامان نگه‌ دارد. این بنا در اصل توسط مجسمه‌ساز معروف فیدیاس طراحی‌ شده و دارای انواع گنجینه‌های ارزشمند است ولی جاذبه اصلی آن مربوط به مجسمه آتنا است که از عاج‌فیل و طلا ساخته‌ شده‌ است. تاریخ ساخت این مجسمه به ۴۴۷ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. این معبد بر روی معبد دیگری بنا شده که به پیش-پارتنون معروف‌ است.

پارتنون
پارتنون