همه آنچه باید در مورد استان یزد بدانید

یزد اولین شهر خشتی دنیا
یزد اولین شهر خشتی دنیا

یزد

یزد، مرکز استان یزد و شهرستان یزد است که جزو ۱۸ کلان شهر ایران محسوب می‌شود و در مجاورت کویر مرکزی ایران قرار گرفته‌است. یزد که به نخستین شهر خشت خام شهره است به عنوان دومین شهر تاریخی ایران بعد از شهر بم و همچنین بیست و دومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

تاریخچه

یزد کلمه‌ایست باستانی که به «یُشت»، «یسن» یا «یزت» برمی‌گردد و به مفاهیم نیایش، ایزد و پرستش نزدیک است.

استان یزد با قدمتی سه‌هزارساله مملو است از آثاری که در گوشه‌و‌کنار آن پراکنده‌اند؛ سنگ‌نوشته‌های کوه ارنان، سفال‌های نقش‌دار نارین‌قلعه‌ی میبد و و آثار معماری یافته‌شده در آن دلیلی بر این مدعی هستند.

تاریخچه شهر یزد
تاریخچه شهر یزد

مردم یزد

شهر اصیل و تماشایی یزد طبق آخرین سرشماری انجام شده که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته است ۵۲۹,۶۷۳ نفر، جمعیت دارد. بنابراین آمارِ اعلام شده، شهر یزد یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت ایران زمین به شمار می‌رود.

مردم اصیل و شریف ساکن در شهر یزد اکثراً مسلمان و پیرو مذهب شیعۀ دوازده امامی هستند. در کنار مسلمانان بسیار گروه بزرگی از زرتشتیان نیز ساکن شهر یزد هستند و حضور همین گروه سبب شده است که نشانه‌های آیین زرتشتی و اعیاد و مراسم باستانی در این شهر به قوت خود باقی بماند.

همچنین در کنار مسلمانان و زرتشتیان گروه‌هایی دیگر از ساکنان شهر یزد پیرو اقلیت‌های دینی یهودی و مسیحی هستند. بنابراین شهر یزد را می‌توان به عنوان نمادی از دوستی و برادری ادیان و مذاهب مختلف با هم در کنار هم دانست.

یزد
یزد
سوغات شهر یزد

سوغات و صنایع دستی استان یزد کاملا معروف و شناخته‌شده هستند. از انواع صنایع دستی زیبا مثل ترمه، زیلو و پارچه‌های رنگین تا شیرینی‌های لذیذی که بهترین نمونه‌ی آنها را فقط در یزد پیدا خواهید کرد. برای اطلاع بیشتر از سوغات یزد کلیک کنید…

جاذبه های گردشگری

بیشترین سازه های قدیمی این شهر در دوره سلجوقیان شکل گرفته است. این شهر در زمان پایتخت بودن خود به عنوان کانون سیاسی و فرمانروایی محسوب می شد. به همین دلیل داراي موقعیت ویژه اي در منطقه بود. به همین دلیل بناهای بسیاری در آن زمان ساخته شد که امروزه به آثار تاریخی مبدل گشته است. از جمله این بنا ها می توان به کاروانسرای سعدالسلطنه و کاروانسرای زین‌الدین اشاره کرد.