نکات مهم سفر با هواپیما

تجربه سفر با انواع هواپیما می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌های زندگی‌تان باشد اگر نکات سفر با هواپیما را به خوبی بدانید. اگر ترس از پرواز نداشته باشید در راحت‌ترین و سریع‌ترین حالت ممکن به مقصد می‌رسید. همچنین اگر روش‌های بهتر سفر کردن با هواپیما را بدانید، می‌توانید از طول مسیر و دقایقی که روی آسمان هستید نهایت لذت را ببرید. اگر قرار است تجربه اولین سفر با هواپیما نصیب‌تان شود، خواندن نوشته زیر برای شما واجب است. اگر هم در پرواز با هواپیما، حرفه‌ای هستید و سفرهای هوایی زیادی را تجربه کرده‌اید باز هم به شما قول می‌دهیم دانستنی‌ها تازه‌ای را از این متن می‌آموزید.

 

مزایا و معایب سفر با هواپیما

همانطور که گفتیم در ذهن اکثر ما سفر با هواپیما یکی از آسان‌ترین روش‌های مسافرت است. اما سفر با هواپیما هم مانند هر نوع دیگرِ سفر در کنار مزایایی که دارد، یک سری معایب هم دارد. در ادامه نمونه‌هایی از مزایا و معایب سفر با هواپیما را می‌خوانید.

مزایای سفر با هواپیما

  • اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان به شهر یا کشور دیگری بروید، هواپیما بهترین گزینه است. در سفر با هواپیما در وقت خود صرفه‌جویی کنید.
  • سفر به بعضی مقاصد تنها از راه هوایی امکان‌‌پذیر است. هواپیما این امکان را فراهم می‌کند تا به دوردست‌ترین نقاط بتوانیم بدون دردسر سفر کنیم.
  • در هواپیما از ترافیک در امانید! مسیر‌های جاده‌ای خصوصا در تعطیلات و دوران پیک سفر بسیار شلوغ و پرترافیک هستند. اما در سفر با هواپیما دیگر خبری از شلوغی و ترافیک نیست.
  • خیلی‌ها سفر با هواپیما را امن‌ترین روش مسافرت می‌دانند.
  • لازم نیست برای همه اعضای خانواده هزینه یکسان بپردازید. معمولا هزینه سفر با هواپیما برای نوزاد 90 درصد و برای کودکان 2 تا 12 سال، تا 50 درصد تخفیف دارد. البته این برای همه سفرهای هوایی صادق نیست و به تفاوت بلیط‌های چارتر و سیستمی بستگی دارد.
  • برای اینکه طول مسیر و ماندن در کابین هواپیما برای کودکان قابل تحمل‌تر شود، معمولا ایرلاین‌ها، برنامه‌های ویژه‌ای برای کودکان در نظر می‌گیرند. مثلا بسته‌های هدایا شامل اسباب‌بازی، لوازم تحریر، دفتر نقاشی و … بین کودکان توزیع می‌شوند. یا آنها را با خوراکی‌های جذاب که تزیینات کودکانه دارند غافل‌گیر می‌کنند.
  • سفر با هواپیما خود به تنهایی نوعی تفریح محسوب می‌شود. پرواز بر فراز آسمان‌ها و تماشای زمین از بین ابرها، تجربه شیرینی است که انسان را به وجد می‌آورد.
  • یکی از جذابیت‌های سفر با هواپیما، برخورد پرسنل هواپیما با مسافر است. آنقدر برخوردها محترمانه و در نهایت ادب و دلسوزی هستند که با تمام وجود حس می‌کنید که از خلبان گرفته تا مهمانداران همه دست به دست هم داده‌اند تا شما راحت‌ترین و ایمن‌ترین پرواز را تجربه کنید.

معایب سفر با هواپیما

معایب سفر با هواپیما

وقتی اسم فرودگاه و سفر با هواپیما می‌آید اولین چیزی که در ذهن بعضی از ما نقش می‌بندد، تاخیر‌های طولانی و منتظر ماندن برای سوار شدن به هواپیماست. این ناهماهنگی‌ها و انتظارهای طولانی و از پیش تعیین نشده، یکی از گزینه‌های منفی در سفر با هواپیماست. اما سفر با هواپیما معایب دیگری هم دارد که در ادامه می‌خوانید:

  • مورد بعدی سوانح هوایی‌ست. یکی از خطرناک‌ترین و ترسناک‌ترین اتفاقاتی که ممکن است در حین سفر پیش بیاید، حوادث و سوانح پیش‌بینی نشده است. مخصوصا سوانح هوایی که اکثرا تلفات جانی زیادی دارند.
  • هزینه بلیط هواپیما در مقایسه با قطار، اتوبوس و سفرهای جاده‌ای زیاد است.
  • اقداماتی که برای حفظ امنیت در گیت‌های فرودگاه انجام می‌گیرد؛ گاها حوصله آدم را سر می‌برند. کنترل کودکان در این انتظارهای طولانی کار آسانی نیست.
  • از ایرادهای دیگری که می‌شود به رفت‌وآمد با هواپیما گرفت می‌توان به محدودیت بار اشاره کرد. همانطور که می‌دانید طبق قوانین هر مسافر به میزان مشخصی می‌تواند بار داشته باشد.
  • مورد دیگر ممنوعه‌ها در هواپیما هستند. در سفر با هواپیما بعضی از اجناس یا وسایل را نمی‌توانید همراه خود ببرید. جزییات بیش‌تر را در مقاله «اجناس ممنوعه در هواپیما» بخوانید.
  • اگر می‌خواهید با حیوان خانگی خود مسافرت کنید، هواپیما گزینه خیلی خوبی نیست! البته حمل حیوانات با هواپیما، در صورتی‌که قوانین و اقدامات لازم را رعایت کنید، امکان‌پذیر است. اما سایر وسایل نقلیه برای این‌کار به مراتب راحت‌تر هستند.
  • به دلیل افزایش ارتفاع و شرایط جوی طعم غذاها در هواپیما خیلی خوب به نظر نمی‌رسند. شاید بتوان در پروازهای طولانی این مورد را از معایب اذیت‌کننده سفر با هواپیما دانست.
  • سفر کردن با هواپیما چون در شرایط خاصی انجام می‌شود (روی آسمان!) در مواجه با برخی پیش‌آمدها معمولا کاری از دستمان بر نمی‌آید. مثلا فکر کنید چشم شما در فرودگاه دچار خارش شده و قرمز می‌شود. در حین پرواز متوجه می‌شوید که چشم شما دچار عفونت شده‌ است. عملا تا پایان پرواز کاری از دستتان بر نمی‌آید. در این مواقع اگر بدشانس باشید و مسیری طولانی پیش رو داشته باشید، مجبورید چند ساعت درد و سوزش را تحمل کنید تا به مقصد برسید.

مراحل سفر با هواپیما (فرودگاه)

اگر تا بحال سوار هواپیما نشده‌اید اصلا نگران نباشید در این قسمت ما تمام نکات اولین پرواز با هواپیما را در اختیارتان قرار می‌دهیم. قدم به قدم از خانه تا کابین هواپیما هر کاری که لازم است انجام دهید تا یک سفر بی‌چالش و بی دردسر داشته‌ باشید را، برای‌تان شرح می‌دهیم:

تا حد ممکن سبک سفر کنید

در سفرهای هوایی برای مسافران محدودیت حمل بار وجود دارد. در صورتی که بار شما از مقدار تعیین شده (با توجه به کلاس نرخی هواپیما متفاوت است) بیش‌تر باشد؛ مجبور می‌شوید مبلغ اضافی برای اضافه بار بپردازید که گاها مبالغ زیاد و قابل‌توجهی است. پس بهتر است حواستان به این مورد باشد.

چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید

این‌که قبل از زمان پرواز در فرودگاه حاضر شوید اهمیت زیادی دارد. اگر به این نکته بی‌توجهی کنید، خیلی راحت از پرواز جا می‌مانید! برای انجام مراحل پرواز داخلی معمولا لازم است بین یک‌ونیم تا 2 ساعت قبل از ساعت پرواز در فرودگاه باشید. (این زمان در پروازهای خارجی 2ونیم تا 3 ساعت است).

باز هم تاکید می‌کنیم که حتما ساعتی قبل از پرواز در فرودگاه باشید تا بتوانید قبل از بسته‌شدن گیت پرواز کارهای لازم را انجام دهید. معمولا گیت پروازهای داخلی نیم ساعت تا 40 دقیقه و گیت پروازهای خارجی 40 تا 45 دقیقه قبل از پرواز، بسته خواهد شد.

گرفتن کارت پرواز

بعد از اینکه از در سالن اصلی وارد شدید، گیت مربوط به پرواز خود را از روی تابلوی پرواز پیدا کرده و در صف بایستید تا نوبت‌تان برای دریافت کارت پرواز و تحویل چمدان برسد. اگر لوازمی دارید که لازم است محتویات آنها مورد بررسی قرا گیرد، بهتر است آن را در قسمت بالای چمدان قرار دهید تا روند کار سریعتر انجام شود. مراحل پرواز داخلی زودتر انجام خواهد شد و در قسمت پروازهای خارجی لازم است تشریفات بیش‌تری را انجام بدهید. مثلا قبل از دریافت کارت پرواز، باید عوارض خروج از کشور را هم به شیوه آنلاین یا به روش حضوری و در فرودگاه بپردازید و فیش آن را در دست داشته باشید. در گیت چکینگ پرواز باید چمدان‌ها را روی نقاله قرار دهید و با ارائه پاسپورت (برای سفرهای خارجی الزامی است) یا کارت ملی، کارت پرواز خود را دریافت کنید.

بعد از دریافت کارت پرواز باید از گیت امنیت که در آن عکس موجود در پاسپورت با تصویر چهره شما مطابقت داده می‌شود، عبور کنید. در این مرحله از شما خواسته می‌شود که مقابل دوربین بایستید. بعد از این مرحله باید از دستگاه بادی اسکنر هم عبور کنید. در برخی فرودگاه‌ها و معمولا در پروازهای خارجی ممکن است از شما بخواهند، برای بازرسی امنیتی کفش‌های خود را هم در بیاورید و همراه دیگر وسایل مثل گوشی همراه و حتی پالتو و کت، برای بازرسی در سبدها یا جعبه‌های مخصوص قرار دهید تا از نوار نقاله و دستگاه اسکنر عبور کنند. به‌علاوه اینکه چهره‌نگاری و عبور از گیت بازرسی بدنی (Body Scanner) هم انجام خواهد گرفت. توجه داشته باشید که تمام این مراحل (تحویل چمدان، مطالبقت پاسپورت با عکس و ایستادن مقابل دوربین، عبور از بادی اسکنر و …) در همه فرودگاه‌ها انجام می‌شود اما ترتیب آن ممکن است به این صورت نباشد.

گفتیم که کارت پرواز خود را در این مرحله می‌گیرید؛ روی کارت پرواز شماره پروازتان ثبت شده‌ است. از این طریق می‌توانید روی تابلو اعلانات (مانیتور) پرواز خود را پیدا کنید و وضعیت آن را چک کنید. کارت پرواز را تا انتهای پرواز همراه خود داشته باشید. برای راحتی خودتان و سرعت دادن به انجام کار، پیشنهاد می‌کنیم مدارک هویتی خود را دم دست بگذارید.

بعد از تحویل چمدان هم رسید آن روی کارت پرواز الصاق می‌شود. پس بهتر است کارت پرواز را تا انتهای پرواز و تا زمان دریافت چمدان‌ها در فرودگاه مقصد همراه خود نگه دارید.

منتظر بمانید تا سوار هواپیما شوید

سوار شدن به هواپیما

خب از این‌جای کار به بعد، می‌توانید در فضای سالن انتظار بمانید و کمی استراحت کنید، چای بخورید یا از سرویس بهداشتی استفاده کنید یا حتی گوشی موبایل خود را شارژ کنید و حتی اگر پروازتان با تاخیر انجام می‌شود و وقت کافی دارید، می‌توانید یک چرت کوتاه بزنید. اما مراقب باشید که از پرواز جا نمانید. مثلا می‌توانید ساعت موبایلتان را کوک کنید تا مطمئن شوید به موقع از خواب بیدار می‌شوید.بعد از اینکه شماره پرواز شما اعلام شد، معمولا سوار اتوبوسی می‌شوید که قرار است شما را به در هواپیما برساند. در بعضی از انواع هواپیما نیاز نیست سوار اتوبوس شوید، بلکه از طریق یک پل اتصال به هواپیما، مستقیما از گیت وارد هواپیما می‌شود. حالا باید کارت پروازتان را به مهماندار نشان دهید و صندلی خود پیدا کنید.

نکات پرواز خارجی

تابلو پرواز چیست؟

برای مسافرت‌های خارجی با هواپیما نکات و دانستنی‌های زیادی وجود دارد. بهتر است قبل از این‌که به یک مقصد خارجی سفر کنید، تمام این نکات را بدانید. در غیر اینصورت ممکن است مجبور شوید ساعت‌ها در فرودگاه سرگردان بمانید و با مشکلات اعصاب خورد کن دست‌وپنجه نرم کنید. در ادامه ما مهم‌ترین نکات پرواز خارجی را به شما معرفی می‌کنیم:

پروازهای خارجی که در مسیر توقف دارند

برای سفرهای خارجی پروازها دو دسته‌اند. دسته اول زمانی است که هواپیما شما را از مبدا سوار کرده و در مقصد به زمین می‌نشاند. اما در دسته دوم پرواز شما توقف یا اصطلاحا استاپ (Stop) دارد. در مواردی که پرواز شما قرار نیست مستقیم انجام شود، نیاز است تا اطلاعات قبلی درباره شرایطی که در آن قرار می‌گیرید داشته باشید تا سفری راحت و بی‌دردسر را تجربه کنید.لطفا توجه داشته باشید که در این‌گونه سفرها ممکن است بار مسافر با یک پرواز دیگر به مقصد برسد و شما در مقصد، برای چند ساعت به چمدان‌های خود دسترسی نداشته باشید، بنابراین خیلی مهم است که اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید آن‌ را همراه مدارک و دیگر لوازم ضروری‌تان در کیف دستی خود به داخل کابین ببرید تا در صورت نیاز، کاملا در دسترس باشند.

نوشیدنی و خوراکی به میزان لازم همراه داشته باشید

در انواع سفر‌های هوایی روش‌هایی برای ارزان‌تر سفر کردن به‌چشم می‌خورد، یکی از این روش‌ها خریدن بلیط‌های لوکاست (Low-Cost) است. در پروازهای لوکاست ایرلاین از خدماتی که معمولا به مسافرها ارائه می‌شود کم می‌کند و به همان نسبت هزینه بلیط را ارزان‌تر می‌کند. مثلا ممکن است پذیرایی (سرو غذا و نوشیدنی) از سرویس مسافر حذف شود. دقت داشته باشید که اگر در سفرهای خارجی از خدمات لوکاست استفاده می‌کنید، برای تاخیر‌های پیش‌بینی نشده، خصوصا در پروازهایی که در بین مسیر توقف دارند، به میزان لازم نوشیدنی و خوراکی همراه داشته باشید.

ویزای ترانزیت

ویزای ترانزیت چیست؟

فرض کنید قرار است به یک کشور خارجی بروید و برای ورود به آن کشور تمام مدارک لازم از جمله ویزا و پاسپورت را دارید. اما پرواز شما مستقیم به شهر مقصد نمی‌رود و قرار است چند ساعتی در یک شهر خارجی دیگر توقف داشته باشد. در برخی موارد مسافر اجازه ترک فرودگاه را ندارد و باید تا زمان رسیدن به پرواز بعدی در فرودگاه منتظر بماند. اما در برخی موارد دیگر مسافر می‌تواند چند ساعتی که بین پروازها فاصله است را در شهر گشتی بزند یا حتی برای استراحت به هتل فرودگاه برود. به عنوان مثال فرض می‌کنیم مبدا شما تهران و مقصدتان ملبورن است. پروازتان مستقیم نیست و در شهر دبی توقف دارد و تا پرواز بعدی شما 17 ساعت مانده است. آیا ترجیح‌تان این است که این 10 ساعت را در فرودگاه معطل بمانید یا دوست دارید شهر دبی را بگردید و از این زمان به بهترین شکل استفاده کنید؟ اگر مورد دوم را انتخاب می‌کنید باید از مبدا فکرش را بکنید! یعنی ویزای 72 ساعته دبی بگیرید تا بتوانید آزادانه از فرودگاه خارج شوید. در غیر اینصورت چاره‌ای جز ماندن درفرودگاه و انتظار برای پرواز بعدی ندارید.

حالت دیگر این است که سعی کنید بین پرواز اول و دوم شما چند ساعت فاصله باشد (به طور طبیعی 4 تا 6 ساعت) تا نیاز به خروج از فرودگاه نداشته باشید. یا اینکه مسیر پروازی خود را طوری انتخاب کنید که توقف شما در شهر استانبول یا آنکارا باشد؛ چون در این صورت نیاز به ویزای ترانزیت نخواهید داشت و می‌توانید فاصله طولانی تا پرواز بعدی را گشتی در اطراف شهر بزنید.

مدارک لازم برای گرفتن ویزای ترانزیت

مدارک مورد نیاز برای سفر خارجی

ویزای ترانزیت ویزایی غیر مهاجرتی است و فقط به منظور راحتی مسافر در پروازهای Connection (غیر مستقیم) ارائه می‌شود و ارزش دیگری ندارد. ویزای ترانزیت محدودیت زمانی دارد. (بین چند ساعت تا چند روز) و در انواع ترانزیت فرودگاهی و ترانزیت شهری صادر می‌شود.

  • فرم درخواست ویزای ترانزیت
  • عکس جدید
  • گذرنامه معتبر
  • مدارم مربوط به رزرو بلیط
  • بیمه مسافرتی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ویزای ترانزیت و نحوه دریافت آن با شماره تلفن 1548 تماس بگیرید.

از فری شاپ‌های فرودگاه غافل نشوید

فروشگاه‌های تکس فری در فرودگاه

یکی از هیجان‌انگیزترین کارهایی که در فرودگاه‌های خارجی می‌توان انجام داد خرید کردن است. البته خرید کردن همیشه لذت‌بخش است حال فرض کنید که در فرودگاه‌های خارجی اکثرا فروشگاه‌ها (Tax Free) یا بدون مالیات هستند. به این فروشگاه‌ها Free Shop یا Free Zone می‌گویند. یعنی مبلغ اضافی برای مالیات روی آنها لحاظ نشده است. واضح است که می‌توانید یک خرید ارزان‌قیمت و عالی را تجربه کنید.

هتل‌های فرودگاهی

در صورتی که در پروازهای کانکشن (پرواز اول شما با دومین پروازتان چند ساعت فاصله داشته باشد) بخواهید از زمان بین دو پرواز برای رفتن به هتل و استراحت استفاده کنید، برخی فرودگاه‌ها، هتل‌هایی را در نظر گرفته‌اند که معمولا فاصله کمی تا فرودگاه دارد و مسافر می‌تواند به‌صورت ساعتی در این هتل‌ها اقامت کند. ناگفته نماند که امکانات هتل‌های فرودگاهی در حد استاندارد است و معمولا 4 یا 5 ستاره هستند.

مدارک مورد نیاز برای سفر خارجی

هزینه های سفر خارجی

مدارک مورد نیاز برای سفر خارجی را دارید؟ اصلا می‌دانید برای خروج از کشور چه مدارکی نیاز دارید؟ درباره هزینه خروج از کشور، الزام به داشتن کارت پایان خدمت سربازی و… چطور؟ اطلاعاتی دارید؟ اگر پاسخ این سوالات را نمی‌دانید و اطلاعات کاملی از مدارک مورد نیاز برای سفر خارجی ندارید، به اسکرول کردن ادامه دهید تا برای‌تان بگوییم!

آیا برای خروج از کشور کارت پایان خدمت لازم است؟

همه ما می‌دانیم که کارت پایان خدمت سربازی برای آقایان از مدارک واجب است. اما آیا داشتن یا نداشتن این کارت مشکلی برای خروج آقایان از کشور ایجاد می‌کند؟ در پاسخ باید بگوییم؛ روشن است که اگر کارت پایان خدمت داشته باشید، برای خروج از کشور مسیر روشن‌تر و راحت‌تری دارید، اما اگر بالای 18 سال سن دارید و به هر دلیلی موفق به گذراندن دوران سربازی و دریافت کارت پایان خدمت نشده‌اید، نگران نباشید. شرایطی هست که به شما کمک می‌کند بدون داشتن کارت پایان خدمت گذرنامه بگیرید.

شرایط خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت

میان‌بری که برای خروج از کشور، بدون کارت پایان خدمت وجود دارد؛ ارائه گواهی اشتغال به تحصیل و گذاشتن وثیقه است. البته آن هم قواعد مخصوص به خودش را دارد. توجه داشته باشید که وضعیت تحصیلی و مبلغ وثیقه، با توجه به شرایط فرد و مقصدی که انتخاب می‌کند متفاوت است. مثلا برای سفرهای زیارتی مبلغ 3 میلیون تومان و برای سفرهای تفریحی و سیاحتی مبلغ 30 میلیون تومان برای مشمولان خدمت سربازی در نظر گرفته شده است.به‌طور کلی افراد برای خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت سربازی (برای آقایانی که بالای 18 سال سن دارند) باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • معافیت پزشکی یا معافیت کفالت (بدون غیبت) داشته باشند.
  • مقطع پیش‌دانشگاهی و دیپلم را به پایان رسانده باشند و هم‌چنان دارای مهلت معرفی به نظام وظیفه باشند.
  • برای اعزام به نظام، غیبت نکرده باشد.
  • دانش‌آموزانی که 18 سال کامل دارند، برای دریافت گذرنامه باید گواهی اشتغال به تحصیل یا برگه معافیت تحصیلی ارائه دهند.
  • فرد مشمول باید مبلغ وثیقه را ( تقریبا بین 5 تا 46 میلیون تومان) کاملا پرداخت کرده و مستندات را ارائه دهد.

مدارک مورد نیاز برای خروج از کشور دختر مجرد

دختران مجرد تنها در صورتی که سن آنها به 18 سال نرسیده باشد، برای گرفتن گذرنامه و خارج شدن از کشور، نیاز به اجازه محضری پدر دارند. در غیر این‌صورت دختران مجرد برای سفر خارجی رفتن، احتیاجی به اذن پدر ندارند.

برای مسافرت به یک کشور خارجی به چه مقدار پول احتیاج داریم؟

«برای رفتن به خارج چقدر پول لازمه؟» سوالی که حداقل یکبار ذهن همه ما را درگیر کرده است! باید بگوییم که این سوال پاسخ روشن و سرراستی ندارد و به عوامل زیادی بستگی دارد. مثل: مقصد سفر، مدت زمانی که در مسافرت هستید و ده‌ها مورد دیگر. بهتر است برای اینکه بفهمید برای مسافرت به یک کشور خارجی به چه مقدار پول احتیاج دارید، اول نسبت به سلیقه و اهداف‌تان از سفر، مقصد را انتخاب کنید. سپس با مراجعه به قسمت فروش اینرنتی بلیط در سایت یوتراوز، هزینه بلیط رفت و آمد خود را بررسی کنید و پس از آن هزینه‌های دیگر مثل: مکان و مدت زمان اقامت، خورد و خوراک، تفریحات و سرگرمی‌ها، خرید و… را برآورد کنید. برای اینکه کارتان راحت‌تر شود و مدیریت هزینه‌ها برای‌تان آسان‌تر شود، می‌توانید با تورهای گردشگری همراه شوید تا علاوه بر اینکه یک برنامه زمانبندی شده در اختیاردارید، مطمئن شوید هیچ‌کدام از جذابیت‌های مقصد را از دست نمی‌دهید.

مدارک مورد نیاز برای سفر به ترکیه

مهم‌ترین مدرکی که برای رفتن به ترکیه نیاز دارید؛ پاسپورت است. پاسپورت شما حداقل باید 6 ماه اعتبار (از تاریخ سفر) داشته باشد. سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید: «آیا برای ترکیه ویزا لازم است؟» خیر؛ برای سفر توریستی ویزا لازم نیست اما برای ادامه تحصیل و کار در ترکیه و به طور کلی اقامت بیشتر از 90 روز به ویزا یا یک‌بار خروج از ترکیه نیاز خواهید داشت.به طور کلی مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای توریستی از قرار زیر هستند، اما این مدارک بسته به مقصد سفر ممکن است تفاوت‌هایی با هم داشته باشند:

  • پاسپورت
  • نتایج انگشت‌نگاری
  • بیمه سفر
  • مستندات مربوط به رزرو هتل در مقصد / یا دعوتنامه از بستگان و دوستان
  • بلیط برگشت
  • اگر متاهل هستید؛ مدارک مربوط به ازدواج
  • اثبات دلیل سفر و ارائه مدارک مربوطه
  • اثبات تمکن مالی
  • در خصوص ویزا تحصیلی: ارائه مدارک و ریز نمرات
  • در خصوص ویزا کاری: مدارک مربوط به سابقه‌کاری

عوارض خروج از کشور

برای خروج از ایران با پاسپورت خارجی باید مبلغی را به عنوان «عوارض خروج از کشور» به دولت پرداخت کنید. تقریبا به جزء خدمه پرواز و کشتی که به واسطه شغل خود از کشور خارج می‌شوند، تمام افراد باید عوارض را پرداخت کنند. حتی کودکان زیر دو سال هم معاف نیستند و باید به میزان بزرگ‌تر‌ها مبلغ عوارض را بپردازید.

الزامات پزشکی برای سفر با هواپیما

مسافرانی که برای درمان بیماری خود به شهر و یا کشور دیگری با هواپیما سفر می‌کنند؛ این دسته از مسافران ‌که برای درمان بیماری خود سفر می‌کنند، ممکن است که در طول سفر، بیماری آن‌ها برایشان مشکلاتی به‌وجود آورد. به همین دلیل بهتر است که یک همراه داشته باشند. هم‌چنین شرایط خاصی که سفر با هواپیما دارد نباید هیچ تاثیر منفی بر بیماری و حال آن‌ها داشته باشد. در مجموع، بیمارانی که در این دسته قرار دارند برای سفر با هواپیما، نیاز به اخذ مجوز پزشکی دارند. پس از آن، واحد پزشکی هوایی شرکت‌های هواپیمایی، مسئولیت صدور مجوز برای سفر این‌گونه بیماران را، عهده‌دار خواهد شد. در واقع واحد پزشکی هوایی شرکت‌های هواپیمایی، قادر خواهند بود که محدودیت‌هایی برای سفر بیماران با هواپیما اعمال کنند.

افرادی که برای سفر با هواپیما نیاز به اخذ مجوز پزشکی دارند

هر یک از افرادی که یکی از شرایط زیر را داشته باشد، برای سفر با هواپیما، لازم است که مجوز پزشکی معتبری دریافت کند. این بیماران عبارتند از:

  • افرادی که به نوعی بیماری عفونی، مبتلا باشند.
  • افرادی که شرایط خاصی از نظر فیزیکی یا رفتاری دارند که موجب آزار دیگر مسافران خواهد شد.
  • افرادی که دارای نوعی بیماری باشند که در ایمنی یا زمان پرواز، اختلال ایجاد کند.
  • افرادی که به تنهایی نتوانند از خود مراقبت کنند و لازم است که یک نفر همراه در کنارشان باشد.
  • افرادی که دارای شرایط پزشکی خاصی هستند و این احتمال وجود دارد که شرایط آن‌ها تحت‌تاثیر پرواز، شدت پیدا کند.

افرادی که برای سفر با هواپیما نیازی به اخذ مجوز پزشکی ندارند

  • افرادی که جانباز و یا معلول هستند، اما به خدمات خاص پزشکی، احتیاج ندارند.
  • افرادی که تحت عمل‌های جراحی نا باروری قرار گرفته‌اند، در صورتی‌ که بیش از 24 ساعت از عمل‌شان گذشته باشد.
  • افرادی که تحت‌ عمل‌های سطحی پوست و مو قرار گرفته‌اند.
  • افرادی که تحت عمل جراحی لیزری قرنیه قرار گرفته و کمتر از 40 سال سن دارند.
  • افرادی که تحت عمل جراحی بینی قرار گرفته، در صورتی‌ که نیاز به انسداد مجاری تنفسی نبوده و پانسمان داخلی بدون خون‌ریزی باشد.
  • افرادی که دارای سوند ادراری بوده و دو هفته از آخرین جراحی مربوط به شکم آن‌ها گذشته باشد.
  • افرادی که دچار سوختگی سطحی شده‌اند به طوری‌ که بو و ظاهر نامناسب نداشته باشد.
  • تمامی افرادی که دو هفته از عمل‌های جراحی‌شان گذشته باشد و حال عمومی مناسبی دارند، به طوری‌ که بتوانند به راحتی روی صندلی‌های هواپیما نشسته و کمربند خود را ببندند.
  • افرادی که دارای ضایعه نخاعی بوده، اما به اکسیژن و برانکارد احتیاجی نداشته و کمتر از 60 سال سن داشته باشند.

کلام آخر:

اولین تجربه پرواز با هواپیما بدون شک تجربه به‌ یادماندنی خواهید بود. مخصوصا اگر تمام راهکارهای بالا را بدانید و در طول سفر از آنها استفاده کنید. شک نکنید که سفرهای هوشمندانه باعث می‌شوند که در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی شود. پس یادتان نرود قبل از سفر با هواپیما این مقاله را بازخوانی کنید!