معرفی جزایر ایران

کشور عزیزمان ایران در مجموع 427 جزیره بزرگ و کوچک دارد. مقایسه جزایر ایران با یکدیگر کار دشواری است زیرا هر یک از آنها به طرزی منحصر به فرد چشم‌های شما را خیره می‌کنند.  برخی از این جزیره‌ها همانند شهر‌های باستانی ایران قدمت بالایی دارند. ما در این فهرست 5 جزیره مهم خلیج فارس که در سفر به جنوب ایران می‌توانید از آنها بازدید کنید را معرفی کرده‌ایم. شما در سفر به این جزایر با چشم‌اندازهایی زیبا، قبیله‌های اسرارآمیز، موقعیت‌های جغرافیایی استراتژیک، حیات وحش دریایی و انواع ناشناخته‌ها روبه‌رو خواهید شد که خاطراتی فراموش‌نشدنی برایتان به یادگار خواهند گذاشت. با علی‌بابا همراه باشید تا دیدنی ترنی جزایر ایران را بشناسید.

۱. جزیره قشم

فهرست ما با جزیره‌ای آغاز می‌شود که شاید کمی زیر سایه دیگر جزایر ایران قرار گرفته باشد اما با سفر به این جزیره خواهید دانست که جزیره قشم چیزی کمتر از دیگر جزایر ایران ندارد. قشم یک جزیره با آب‌وهوای آفتابی است همچون نگینی در خلیج فارس می‌درخشد. اگرچه این جزیره به طور کامل از خاک ایران جدا شده است اما نزدیکی آن به بندرعباس و بندر خمیر باعث شده شرایط خوبی برای کسانی که مایلند از طریق جاده سفر کنند فراهم شود.

قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران است و یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان محسوب می‌شود. این جزیره نقش مهمی در تاریخ ایران داشته است. در دوره ساسانیان این جزیره ابرکاوان نامیده می‌شد که به معنای «از تبار کاوه» است. اشارات تاریخی به این جزیره حاکی از اهمیت جغرافیایی آن  است. امپراطوری‌های زیادی از سیستم های تجاری و تبادل فرهنگی میسر شده به واسطه این جزیره منفعت برده‌اند. این مکان یک مرکزی ناوبری بین سرزمین پارس، چین، و آفریقا بوده و همین امر باعث شکوفایی جزیره شده است.

این جزیره به چشم یکی از بهترین مراکز تجاری ایران برای خرید کالاهایی با قیمت مناسب دیده می‌شود. بنابراین شما می‎توانید در سفر به قشم لذت یک خرید مقرون به صرفه را در کنار زیبایی‌های بی‌نظیر این جزیره تجربه کنید. ویژگی‌های قشم به نقش اقتصادی و تجاری آن محدود نمی‌شوند؛ دیدنی‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری طبیعی این جزیره همه‌ساله شمار زیادی از گردشگران را مجذوب خود می‌کنند.

همانطور که گفتیم جزیره قشم یکی از مقاصد مهم گردشگری مردم ایران به شمار می‌رود و دلیل این امر بسیار واضح است؛ حمل‌ونقل دریایی آسان و راحت. هنگامی که به بندرعباس یا بندر پل (از توابع شهرستان بندر خمیر) رسیدید، یک قایق کوچک می‌تواند شما و ماشینتان را به جزیره برساند. سفر با این قایق‌های کوچک اگرچه کوتاه است اما لذت بسیاری دارد. پیشنهاد می‌کنیم گشت‌و‌گذار در جزیره را با خودروی خود انجام دهید یا در جزیره یک خودرو کرایه کنید. این کار باعث می‌شود راحت‌تر به جاذبه‌های توریستی قشم بروید و از نظر زمان و هزینه صرفه‌جویی کنید.

 

پس از آن‌که به قشم رسیدید، خواهید دید که اماکن تفریحی زیادی برای گشت‌وگذار و لذت بردن شما ساخته شده‌ است. 8000 هکتار منابع طبیعی جنگل‌های حرا، بندر تاریخی لافت در مجاورت جنگل، غار‌های بی‌شمار از جمله غار نمکدان قشم که طولانی ترین غار نمکی دنیا است، و قلعه متروکه پرتغالی‌ها تنها بخشی از مکان‌های دیدنی جزیره قشم هستند.

دره ستارگان نیز با داستان‌هایی اسرارآمیز می‌تواند مکانی دیدنی برای بازدید شما باشد. به باور بومیان، افتادن ستاره‌ها باعث خلق غارهای تودرتو و شکل عجیب زمین این مکان دیدنی شده است. تماشای ستارگان در این ناحیه به قدری جذاب است که حتی گروه‌های نجوم‌شناسی نیز تور‌های آموزشی سالانه خود را در این مکان برگزار می‌کنند.

ژئوپارک قشم که نخستین ژئوپارک خاورمیانه است، علاوه بر گونه‌های گیاهی و جانوری زیبا، با مجسمه‌های طبیعی و چین‌خوردگی کوه‌ها شما را به وجد می‌آورند.

چشمه‌های زیادی در سرتاسر جزیره قشم پراکنده شده‌اند. چشمه کارگاه، چشمه گوری، و چشمه‌های دامنه کوه نمکدان معروف‌ترین چشمه‌های قشم هستند. البته باید بگوییم که آب اکثر چشمه‌های قشم شور است. پس هوس خوردن آب چشمه را از سرتان دور کنید.

 

پارک کروکدیل قشم نیز اولین و بزرگ‌ترین پارک کروکدیل خاورمیانه است که حدود 200 کروکدیل و چندین نوع حیوان دیگر را در خود جای داده است. شما می‌توانید از طریق بزرگراه قشم-درگهان به این مکان دیدنی برسید.

۲. جزیره کیش

جزیره کیش به قدری مورد استقبال مردم ایران قرار گرفته است که دیگر نمی‌توان گفت جایی از آن ناشناخته باقی مانده است. کیش را می‌توان اینگونه توصیف کرد: «خورشید، دریا و ماسه: جزیره‌ای رویایی در ایران». کیش در گذشته شکوه و زیبایی بسیاری داشت اما در دوره‌ای از تاریخ مورد بی‌لطفی گرفت. نزدیک به یک دهه است که دولت سعی دارد شکوه و جلال گذشته این جزیره را به آن بازگرداند و باید بگوییم که تا حدود زیادی در این امر موفق شده است.

کیش یک منطقه آزاد تجاری است و نزدیکی آن به تنگه هرمز باعث شده سرمایه‌گذاری‌های زیادی در آن انجام شود. همه‌ساله گردشگران زیادی از سرتاسر ایران و جهان به این جزیره سفر می‌کنند و دلیل آن آزادی‌های اجتماعی بیشتر، نمایش‌های عمومی سرگرم‌کننده، و برنامه‌های تفریحی بی‌شمار کیش است. نگران هزینه‌ها نباشید چون تقریباً همه اقشار جامعه از لحاظ اقتصادی می‌توانند از این برنامه‌ها لذت ببرند.

کیش جزیره‌ای برای جشن گرفتن است. هر کس که به این مکان دیدنی سفر می‌کند به معنای واقعی کلمه لذت می‌برد. شنا در آب شفاف یا انجام ورزش‌های دریایی مهیج تنها بخش کوچکی از کارهایی است که می‌توانید در کیش انجام دهید. پیشنهاد می‌کنیم برای خریدکردن در این جزیره از قبل بودجه‌ای پس‌انداز کنید چرا که کیش قطب اصلی کشتی‌های تجاری است. کالا‌ها و لباس‌های این جزیره همیشه جزو جدیدترین مد‌های روز دنیا هستند.

جزیره کیش در کنار مناظر طبیعی خیره‌کننده سرشار از مکان‌های زیبایی است که برای رفاه حال گردشگران ساخته شده‌اند. اولین چیزی که در تصاویر کیش خودنمایی می‌کند یک کشتی غول‌پیکر یونانی است. کشتی یونانی مکانی دیدنی برای زوج‌های عاشق است. تماشای غروب آفتاب، هنگامی که خورشید با اکراه از پس این کشتی محو می‌شود یک عصر رمانتیک را برای گردشگران رقم می‌زند.

شهر زیرزمینی کاریز کیش یکی از مناطق گردشگری این جزیره است که 2500 سال قدمت دارد. قناتی در عمق 16 متری با سقفی پوشیده از صدف و مرجان به راحتی می‌تواند برای هر کسی جذاب باشد. این شهر زیرزمینی به وسعت 10 هزار مترمربع برای جمع‌آوری، تصفیه و ذخیره‌سازی آب شرب ساکنان ساخته شده است.

جزیره کیش سالانه پذیرای نزدیک به 2 میلیون گردشگر از سرتاسر دنیا است. از نظر آب‌و‌هوایی بهترین زمان سفر به این جزیره از اوایل دی‌ ماه تا اواخر فروردین است. البته اگر هدف شما از سفر به کیش شرکت در رویداد‌های فرهنگی است باید از 15 تیر تا 15 شهریور در جزیره حضور داشته باشید.

در سفر به کیش حتماً از حریره، پایاب، تم پاک آبی اوشن، پارک هنر، مجموعه درخت سبز، ساحل مرجانی، و پارک دلفین‌ها دیدن کنید. مرکز خرید دامون، بازار مریم، مرکز خرید سارینا 1، بازار مرجان، مرکز خرید پردیس 1 و 2، بازار مروارید، مرکز خرید پانیذ و مرکز خرید ونوس تنها بخشی از مراکز خرید کیش هستند که شما می‌توانید اجناس مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت خریداری کنید.

 

برای کسانی که عاشق غذا‌های دریایی هستند رستوران میرمهنا کیش در خیابان اعتصامی یک انتخاب عالی خواهد بود. رستوران کوه نور در میدان امیرکبیر، رستوران سنتی پوریا در نزدیکی هتل پارمیس، رستوران رویال استار در بلوار صدف، رستوران پدیده کیش در میدان غروب، رستوران فودلند در لاین غربی بازار مرجان، رستوران توتی فروتی در انتهای بلوار دریا و کافه لاوازا در مجتمع کوروش از دیگر مکان‌هایی است که شما می‌توانید غذا‌های خوشمزه را نوش جان کنید.

۳. جزیره هنگام

هنگام یکی از زیباترین جزایر ایران است که در میان مردم کمتر شناخته شده است اما ما قصد داریم هر آنچه که برای سفر به این جزیره نیاز است را برای شما خلاصه کنیم. جزیره هنگام در جنوب جزیره قشم قرار گرفته است. برای سفر به این جزیره شما باید به اسکله کندالو رفته و سوار قایق شوید. پس از ده دقیقه قایق‌سواری به بندر هنگام خواهید رسید. علاوه بر تماشای زیبایی‌های طبیعی، کارهای تفریحی زیادی هستند که شما می‌توانید در جزیره هنگام انجام دهید.

تماشای دلفین‌های خلیج فارس که از آب زلال دریا بیرون آمده و بازی می‌کنند یکی از مفرح‌ترین لحظاتی است که می‌توانید در کنار خانواده تجربه کنید. این چیزی نیست که در پارک های مصنوعی دبی یا شهر‌های دیگر بتوانید تماشا کنید، حس زندگی واقعی دلفین‌ها تنها مختص به این جزیره است. اگر می‌خواهید شانس خود برای تماشای دلفین‎‌ها را بیشتر کنید باید در ماه‌های آذر و دی صبح زود به دریا رفته و قایق‌سواری خود را آغاز کنید.

جزیره هنگام خیابان و جاده‌ای ندارد و تنها 600 نفر در سه روستای کوچک آن ساکن هستند. این یعنی آرامش مطلق برای گردشگرانی که می‌خواهند در بهشتی بدون آلودگی هوا قدم بزنند. بازار سنتی هنگام یکی از زیباترین بازارهای سنتی ایران است. در بازدید از این بازار خرید صنایع دستی و مربایی که با خاک سرخ (گلک) پخته شده است را فراموش نکنید.

 

یکی از عجیب‌ترین چیز‌هایی که می‌توانید در سفر به جزیره هنگام شاهد آن باشید ساحل نقره‌ای آن است. در خاک این ساحل ذرات درخشانی وجود دارد که از نوعی کانی براق تشکیل شده‌اند. همچنین وجود فیتوپلانکتون‌های دریایی بر درخشندگی این ساحل افزوده‌اند. دراز کشیدن در این ساحل درخشان و تماشای دریا می‌تواند خستگی‌های زندگی روزمره را از تن شما دور کند.

جزیره هنگام حیات وحش بی‌نظیری دارد. برخی از حیوانات نادر مانند غزال بومی ایران (جبیر)، لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی، خرچنگ‌های دریایی و خاردم مصری در این جزیره زندگی می‌کنند. آب سواحل این جزیره به قدری شفاف است که شما به راحتی می‌توانید ماهی‌ها و آبزیان دریایی را از نزدیک تماشا کنید.

از دیگر کارهایی که می‌توانید در این جزیره انجام دهید نقش ریختن است. نقش ریختن یک اصطلاح بومی است که به کشیدن نقش و نگارهای زیبا روی دست با حنا اطلاق می‌شود. نقش حنا می‌تواند تا مدت‌ها یادآور خاطرات خوش سفر به جزیره هنگام باشد.

۴. جزیره لارک

جزیره لارک در فاصله 16 کیلومتری قشم واقع شده است. عموم مردم جزیره که شمار آنها به 250 خانوار می‌رسد در قلعه‌ای تاریخی زندگی می‌کنند. در گذشته تصور می‌شد که این قلعه به دستور نادرشاه ساخته شده است اما امروزه مشخص شده که این قلعه در دوره صفویان و توسط پرتغالی‌ها بنا شده است.

دژهای نظامی، تلگراف‌خانه کمپانی هند شرقی در منطقه‌ای معروف به «مرنه»، و خانه‌هایی با قدمت 800 ساله در دل کوه‌های جزیره از جمله جاذبه‌های گردشگری تاریخی لارک هستند. عجیب‌ترین مکان دیدنی این جزیره قبرستان تاریخی آن است. آتشدان‌هایی سفالی همانند یک گلدان کوچک روی قبور گذاشته شده‌اند و ریخته‌شدن کندر و اسپند روی ذغال داغ داخل آنها باعث شده بویی خوش در این منطقه به مشام برسد.

وجود پلانکتون‌ها در آب این جزیره باعث شده با شروع شب نوری آبی‌رنگ هنگام برخورد امواج آب به ساحل دیده شود. پیشنهاد ما این است که هنگام عصر به ساحل بروید و پس از پیاده‌روی دور ساحل در آلاچیق‌ها استراحت کنید. هنگامی که شب آغاز شد می‌توانید عکس‌های بی‌نظیر خود از این ساحل زیبا را ثبت کنید. یکی از عکس‌هایی که پویان شادپور در این ساحل گرفته است در سال 2015 در نشریه معروف نشنال جئوگرافی منتشر شد.

صید‌ ماهی در این جزیره به وفور انجام می‌شود و همه روزه ماهیان صید شده به بندرعباس و دیگر جزایر منتقل می‌شوند. اما خوردن ماهی تنوری در کنار ساحل لذتی است که شاید تا مدت‌ها آن را فراموش نکنید. حلوای رطب نیز دیگر خوردنی خوشمزه این جزیره است. اگر از بومیان مهمان‌نواز جزیره بخواهید حتماً نحوه پخت آن را به شما خواهند آموخت. مردم این جزیره به قدری مهربان هستند که می‌توانید شب را در خانه آنها بگذرانید. بهترین زمان سفر به لارک نیمه دوم سال است زیرا در این زمان آب‌وهوای جزیره معتدل و دلپذیر است.

۵. جزیره هرمز

جزیره هرمز یا جزیره رنگین‌کمان به علت موقعیت جغرافیایی خاص آن کلید خلیج فارس نام گرفته است. این جزیره به علت وجود خاک‌های متنوع به بهشت زمین‌شناسی معروف شده است. جزیره هرمز تاریخچه‌ای پر فراز و نشیب دارد. سال 912 نیروهای پرتغالی این جزیره را اشغال کردند و قلعه‌ای در آن ساختند. اما مردم جزیره سرانجام موفق شدند در سال 1031 هرمز را از اشغال پرتغالی‌ها خارج کنند. هم‌اکنون آثار و خرابه‌های این قلعه در نزدیکی آبادی‌های فعلی جزو مناطق گردشگری جزیره هرمز محسوب می‌شوند.

مشهورترین جاذبه گردشگری جزیره هرمز دره رنگین‌کمان نام دارد. تنوع رنگی خاک و سنگ این مکان باعث شده ما شاهد یک زیبایی چشم‌نواز باشیم. از دیگر مکان‌های دیدنی جزیره هرمز می‌توان به موزه دکتر نادعلیان اشاره کرد. احمد نادعلیان بیشتر برای کندنگاری‌هایش روی سنگ‌های رودخانه و همچنین حجاری، چیدمان و نت‌آرت در مجامع بین‌المللی شناخته می‌شود.

جزیره نمکی هرمز همانند یک صدف روی آب‌های آبی خلیج فارس شناور است. یک جاده ساحلی زیبا پیرامون جزیره را احاطه کرده است و شما می‌توانید با پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری جاذبه‌های طبیعی هرمز را تماشا کنید. کمپ‌زدن در جزیره هرمز یکی از تفریحات پرطرفدار گردشگران است. البته راه‌های دیگری نیز برای اقامت وجود دارد: ماندن در خانه ساکنان جزیره و لذت بردن از نان‌های سنتی هرمز یا رفتن به ساحل محیط زیست و تماشای طلوع خورشید از کانکس‌هایی که برای مسافران ساخته شده‌اند.

جزیره هرمز یکی از بکرترین جزایر ایران است پس خبری از هتل یا رستوران های لوکس نیست. تنها یک ساندویچی در جزیره هرمز وجود دارد اما توصیه ما به شما این است که از غذا‌های محلی استفاده کنید. برای این کار باید به محلی‌ها سفارش دهید تا برایتان غذا بپزند. قلیه ماهی غذایی است که اکثر افراد بومی تبهّر خاصی در پختن آن دارند پس این غذای دریایی سالم را از دست ندهید.

اگر می‌خواهید تنگه هرمز را تماشا کنید باید ابتدا سراغ کوه‌های هفت رنگ را بگیرید. پس از دیدن دره مجسمه‌ها و عبور از دالان‌های باریک به یک پرتگاه می‌رسید. از این نقطه می‌توانید تنگه هرمز و رفت‌و‌آمد کشتی‌ها را نگاه کنید. راه رسیدن به جزیره هرمز بسیار ساده است. ابتدا خود را بندرعباس برسانید و سپس از آنجا با یک لنج مسیر 40 دقیقه‌ای به سمت هرمز را طی کنید.