معرفی آرامگاه خواجه مراد در مشهد

آرامگاه خواجه مراد، جاذبه‌های مذهبی شهر مشهد 

آرامگاه خواجه مراد که یکی دیگر از جاذبه های مذهبی مشهد به شمار می آید ، می تواند یکی از مقاصد گردشگری شما در مشهد باشد. در واقع مشهد به لطف آرامگاه امام رضا علیه السلام هرساله گردشگران بسیار زیادی را جذب می کند. گردشگران ایرانی و خارجی زیادی آرامگاه امام رضا را زیارت می کنند اما یکی دیگر از آرامگاه هایی که باید حتما به آن سر بزنید ، آرامگاه خواجه مراد است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

خواجه مراد یا هرثمه بن اعین کیست؟

هرثمه بن اعین ملقب به خواجه مراد ، یکی از مقامات دوره امام رضا بوده است. هرچند که اطلاعات دقیقی از این شخص در تاریخ ثبت نشده است ، اما با این وجود خواجه مراد با دو شخصیت متفاوت در تاریخ ذکر شده است.

 

در برخی از منابع خواجه مراد به عنوان حاکم خراسان در دوره هارون نام برده شده است که پس از دستگیری او توسط یک زندانی به نام فضل بن سهل به قتل می رسد.

در منابع دیگر ، خواجه مراد را یکی از یاران مأمون دانسته اند که امام رضا را از مدینه تا توس مشایعت می کرده و هنگامی که امام رضا را به قتل می رسانند ، خواجه مراد به افشاگری علیه مأمون می پردازد.

 

آرامگاه خواجه مراد

آرامگاه خواجه مراد پس از اینکه در سال 210 هجری قمری توسط مأموران غاصب عباسی کشته شد ، توسط شخصی به نام حاج محمدعلی درویش ملقب به نور غلیشه ساخته شد. این بنا که در 14 کیلو متری جنوب شرقی مشهد در بلندی های کوه بینالود ساخته شد ، توسط همین شخص نیز نگهدای و محافظت شد.

 

عکس از آرامگاه خواجه مراد, آرامگاه خواجه مراد, عکس های آرامگاه خواجه مراد

امروزه این بنا توسط اداره اوقات و امور خیریه خراسان مدیریت می شود

جالب است بدانید حاج محمد علی درویش علاوه بر اینکه این بنا را ساخت و از آن محافظت نیز کرد ، رفاهی نیز برای مسافران فراهم کرد.

زمینه ساخت ارامگاه خواجه مراد ، گرانیت های معروف مشهد است که از سختی بالایی برخوردار است. این گرانیت ها که در برابر فرسایش و خوردگی مقاوم هستند ، کم و بیش در ارتفاعات سطح زمین نمو پیدا کرده اند و شاید این یکی از دلایلی باشد که نور غلیشه ، این بنا را در ارتفاعات کوه بینالود ساخته است.

 

اگر به این آرامگاه رفته باشید ، متوجه محیط با صفا و دل انگیز اطراف آن شده اید. درواقع به دلیل اینکه آرامگاه خواجه مراد در بین شکاف کوه به وجود آمده است ، منظره ای زیبا به خود گرفته است. اگر به قله این کوه صعود کنید ، چشم اندازی از اطراف مشهد خواهید داشته که بسیار زیبا و دل انگیز است.

در کنار آرامگاه خواجه مراد ، مقبره ای برای حاج محمدعلی سرابی نیز ساخته شده که می توانید این مقبره را نزدیک آرامگاه اصلی ببینید.

 

بنای آرامگاه خواجه مراد 

 

آرامگاه خواجه مراد, عکس های آرامگاه خواجه مراد, آرامگاه خواجه مراد مشهد

 

همانطور که گفتیم ، بنای آرامگاه در شکافی از کوه قرار گرفته است. این ارامگاه اتاقی با ابعاد ، 4 متر در 4.5 متر است که در اطراف آن نیز اتاق های کوچک و جدایی ساخته شده است. این اتاق های جدا از آرامگاه درواقع استراحت گاهی برای زائران و مسافران است.

این آرامگاه در نتیجه بازسازی و مرمتی که انجام شده است ، نسبت به بنای اولیه خود که توسط جاج محمد علی درویش ساخته شد ، بسیار بزرگ تر است.

 

مقبره خواجه مراد ، دارای ایوانی با آینه کاری و گلدسته هایی با ارتفاع کم و کاشی کاری شده است. در نمای شمالی آرامگاه ، ایوانی بزرگ با ارتفاع 5 متر ساخته شده است. این ایوان همچنین دارای آینه کاری نیز هست. پشت ایوان نیز با کاشی های هفت رنگ تزئین شده است و رنگ و جلای خاصی به ارامگاه داده است.

 

در دوطرف این آرامگاه ، گلدسته های کم ارتفاع را می بینید که با کاشی پوشیده شده اند و به نمای ورودی ، زیبایی خاصی اهدا کرده اند.

آینه کاری ایوان داخلی این مقبره توسط خواجه اباصلت انجام شده است.

 

امکانات رفاهی آرامگاه خواجه مراد 

هملانطور که حاج محمد علی درویش در زمان بنای این ارامگاه اتاقک هایی به عنوان استراحت گاه مسافرین و گردشگران بنا کرد ، امروزه نیز این مکان بازسازی شده و امکانات رفاهی برای زائران نیز به آن اضافه شده است. دواقع در این آرامگاه می توانید ، رستوران ، پارکینگ ، بازارچه و فضای باز نیز مشاهده کنید.

 

عکس از آرامگاه خواجه مراد, آرامگاه خواجه مراد, عکس های آرامگاه خواجه مراد

در بازارچه های این اقامتگاه ، سوغاتی های مشهد را خواهید دید و از طرفی برای آن دسته از مسافران که به عنوان سفر سیاحتی به این مکان سفر کرده اند ، می توانند در فضای طبیعت و کوه های این منطقه جلوه های زیبایی از سنگ ها را مشاهده کنند.

صنایع دستی مشهد نیز یکی دیگر از محصولاتی است که می توانید در بازارچه های این مقبره ان ها را مشاهده کنید.

موقعیت مکانی آرامگاه خواجه مراد 

 

بنای آرامگاه خواجه مراد, شخصیت خواجه مراد, خواجه مراد مشهد

این آرامگاه در فاصله 15 کیلومتری شهر مشهد و 3 کیلومتری آرامگاه خواجه اباصلت قرار دارد. آرامگاه خواجه اباصلت نیز یکی دیگر مکان های دیدنی مشهد محسوب می شود که می توانید از آن نیز دیدن کنید.

همانطور که پیش تر نیز ذکر شد ، آرامگاه خواجه مراد در میان رشته کوه های امتداد یافته از کوه بینالود قرار دارد و برای انکه از مشهد به این آرامگاه بروید ، کافیست از مشهد به سمت شهر فریمان حرکت کنید. 14 کیلومتر پس از مشهد به سمت راست بپیچید. با پیمودن این مسیر ، آرامگاه را مشاهده خواهید کرد.

جمع بندی و خلاصه مطالب 

آرامگاه خواجه مراد به عنوان یکی از مکان های گردشگری مشهد ، در فاصله 14 کیلومتری این شهر بنا شده است. این ارامگاه برای شخصی به نام هرثمه بن اعین ملقب به خواجه مراد ساخته شد. تاریخ در رابطه با خواجه مراد الطلاعات دقیق ایبه جای نگذاشته است.

با این وجود این بنا به دست محمدعلی درویش ساخته شد ، او در همان زمان ساخت ، استراحت گاه هایی برای گردشگران بنا کرد  که امروزه امکانات رفاهی مانند ، پارکینگ ، بازارچه ، استراحت گاه و فضای سبز به آن اضافه شده است.

 

آرامگاه خواجه مراد کجاست, عکس از آرامگاه خواجه مراد, آرامگاه خواجه مراد