معبد آتنا کجاست؟

معبد آتنا کجاست؟
معبد آتنا، واقع در کشور یونان به معبد الهه پیروزی معروف است. این معبد در سال ۴۸۰ قبل از میلاد پس از جنگ با یونان توسط هخامنشیان تخریب شد، سپس آن را بازسازی کردند. در این معبد ستون ها و تزئینات بسیار زیبایی وجود دارد. قسمت هایی از این معبد را در موزه آکروپولیس نگهداری می کنند. این معبد یکی از مکان های دیدنی و مهم یونان به شمار می رود. گردشگرانی که به یونان سفر می کنند، به بازدید از این معبد می پردازند و از دیدن معماری و آثار هنری به کار رفته در آن لذت می برند.

 

معبد الهه پیروزی که در شهر آتن وجود دارد، در قسمت جنوبی محوطه مسطح آکروپولیس واقع شده و بعد از  «پروپیلایا» (Propylaia) قرار دارد. این محوطه از جمله عبادتگاه های بسیار ارزشمندی به جا مانده از  «عصر میسنی» است.

اهمیت این معبد از نظر استراتیژیکی بسیار زیاد است. معبد آتنا روی یک برآمدگی بسیار بلند قرار دارد که در مسیر حاشیه جنوبی دژ مرکزی این شهر واقع شده است. از نظر دفاعی این قسمت به عنوان بخش بسیار آسیب پذیر شهر به شمار می آمد. در سال های اولیه ساخت این معبد و روزگاران قدیم خدایانی که مرتبط با جنگ و نبرد بودند، در این معبد وجود داشته و مردم آن ها را می پرستیدند. در دوره برنز، در فرهنگ یونان خدا یا الهه پیروزی وجود داشت، بعدها با سپری کردن سده های بعدی با الهه پیروزی یا (Athena Nike) ترکیب شد.

معبد آتنا,معبد آتنا در یونان,معبد الهه پیروزی در آتنعکس معبد آتنا

 

معبد آتنا در آتن
طبق کاوش های باستان شناسی صورت گرفته، دوره برنز محوطه فضای سبز باز در این منطقه وجود داشت که مراسم های آیینی در آن انجام می شد. تمثیل الهه های مختلف و خدایان مورد پرستش مردم، در این مکان صورت می گرفت. در دوره اریاک در این محوطه یک معبد کوچک بنا گشت که در سمت شرقی آن یک محراب قرار داشت. در سال ۴۸۰ قبل از میلاد این ساختمان در کنار دیگر ساختمان های مجموعه آکروپولیس، در حین جنگ های ایران و یونان به وسیله هخامنشیان تخریب گشت و تقریبا تا سال ۴۳۵ قبل از میلاد به شکل مخروبه باقی مانده بود.

ساخت “معبد آتنا” در آتن
معبد کلاسیکی که به عنوان معبد آتنا در این منطقه به جای مانده از جمله بقایای معبدی ست که در سال ۴۲۰ قبل از میلاد ساخته شده و طبق مستندات تاریخی صورت گرفته از «پاوسانیاس» به جای مانده است. در آن زمان مجسمه الهه پیروزی به وسیله چوب ساخته می شد. در دست راست این مجسمه یک شاخه درخت انار و در دست چپ او یک کلاه قرار دارد. الهه های مورد پرستش در فرهنگ یونان باستان دارای بال بودند، اما این الهه بر خلاف سنت آن زمان، فاقد بال بود از این رو آن را با نام معبد «آپتروس نایک» به معنی”الهه پیروزی فاقد بال” می شناختند.

معماری معبد آتنا
بر اساس افسانه های باستانی، معبد آتنا را به این علت بدون بال ساختند تا هرگز نتواند از شهر خارج شود و شهر آتن را ترک نکند. این موضوع نشان دهنده این است که در باور مردم آتنا الهه پیروزی دارای اهمیت و نقش اساسی در زندگی مردم می باشد. اما باید در نظر داشت که این معبد کلاسیک در مقایسه با دیگر معابدی که در محوطه  آکروپولیس هستند، دارای اندازه کوچک تری می باشد.

 

این معبد را باید اولین معبدی دانست که مردم از طریق «پروپیلایا» وارد آن شده و با مواجه با آن ویژگی های هنر اصیل در یونان و همچنین هماهنگی این ویژگی های را با ویژگی های هنر «دوریک» (Doric)  را مشاهده خواهند کرد. این معبد در سمت شرق ساخته شده و در قسمت ورودی این مجموعه ردیفی شامل 4 ستون قرار دارد که یکپارچه سنگی بوده و به سبک یونانی قرار گرفته اند. این مجموعه دارای دالان و رواقی کم ارتفاع است که بر فراز آن قرار دارد.

در قسمت غربی نیز دالان ها و ستون های کم ارتفاع قرار دارند و تنها فرق آن ها این است که دالان بالا به یک دیوار مسدود کننده ختم می شود که دارای جعبه ای تزئینی است. موقعیت قرار گیری معبد الهه پیروزی به این صورت است که در پشت معبد یک مدخل با ۴ ستون وجود دارد که جهت وارد شدن به محوطه آکروپولیس بسیار مهم و ضروری می باشد.

معبد آتنا,معبد آتنا در یونان,معبد الهه پیروزی در آتنمعبد آتنا در آکروپلیس

طراحی معبد آتنا در آتن
طی مستندات تاریخی موجود، طراحی معبد الهه پیروزی توسط «کالیکراتس» (Kallikrates) صورت گرفته و ارتفاع آن از کف تقریبا ۳ متر و ۳۵ سانتیمتر می باشد. طبق سنت آتیکا این معبد تزئینات دنباله داری دارد که دارای حاشیه ها و تزئینات نواری شکل هستند. همچنین لازم به ذکر است که ارتفاع ستون ها نسبت به طول معبد تقریبا ۷ به ۱ بوده. در معابد سبک یونانی این استاندارد ۹ به ۱ معرفی شده است. دیواره های معبد برای افراد عبادت کننده و بازدید کنندگان مانند یک جان پناه عمل می کند. طراحی تزئینات این دیواره بسیار هنرمندانه صورت گرفته و در آن تندیس ها و مجسمه های بسیار زیبایی وجود دارد که در مقابل چشم بازدیدکنندگانی قراار گرفته اند که در حال حرکت به سوی پروپیلایا هستند.

بازسازی معبد آتنا در آتن
در سال ۱۹۹۸ میلادی دوره جدیدی از مطالعات مرمت و بازسازی در معبد الهه پیروزی آتن شروع شد. تزئینات نواری شکلی که در آن وجود داشت را از آن جا جدا کرده و آن ها را به موزه آکروپولیس  بردند. بنابراین یک بار دیگر این معبد خالی و متروک شده و اثرات مربوط به بازسازی های دوره قبلی، شامل: استفاده از میله های آهنی و … از بخش های مختلف معبد و کف آن حذف شد. پیشنهاد می شود در صورتی که از محوطه آکروپولیس و شهر آتن بازدید می کنید، حتما برای دیدن معبد الهه پیروزی نیز زمانی را در نظر بگیرید و زمانی که به موزه آکروپولیس می روید، تزئینات این معبد زیبا را تماشا کنید.

پارتنون یک عبادتگاه باستانی در آکروپولیس شهر آتن می باشد که ” پریکلس ” حدود ۲۵۰۰ سال پیش آن را بنا نمود. معبد پارتنون در نقطه ای بلند از آکروپولیس قرار گرفته است. واژه پارتنون به معنای باکره است. به آتنا گاهی آتنای پارتنوس نیز گفته می شود. ساخت پارتنون در سال های ۴۷۷ تا ۴۳۲ قبل از میلاد صورت گرفت و طراحی مجسمه های آن را “فیدیاس” انجام داده است.

این معبد را با معابد قدیمی که تخرب شده بودند، جایگزین کردند. در سال ۴۴۷ قبل از میلاد ساخت معبد جدید آغاز شد و تا سال ۴۳۲ قبل از میلاد طول کشید. این عبادتگاه مخصوص خدای آتنا بود.

معبد آتنا,معبد آتنا در یونان,معبد الهه پیروزی در آتنمعبد الهه پیروزی در آتن

تخریب معبد پارتنون
پس از گذشت 2000 سال از ساخت معبد یک گوله توپ بی هدف به داخل پارتنون پرتاب شده که باعث تخریب بخشی از سقف این معبد شد. ستون های معبد دچار آسیب های جدی شدند. در سال ۱۸۸۰ بدون موافقت کشور یونان، سنگ های مرمر آکروپولیس به موزه لندن منتقل شد. این سنگ ها چندی بعد به دلیل آلودگی هوا با خرابی و فرسایش روبرو شدند.

عبادتگاه پارتنون
پارتنون یک عبادتگاه باستانی ساخته شده برای آتنا الهه یونان بود. آتنا الهه خرد و عقل در جنگ نامیده می شد. ساخت این پرستشگاه در قرن ۵ پیش از میلاد به وسیله مردم آتن صورت گرفت. این معبد از مهمترین بناهایی به جا مانده از یونان باستان است. این معبد را باید به عنوان نقطه اوج در پیشرفت معماری دوریک معرفی کرد.

از مهمترین بخش های هنر یونانی می توان مجسمه هایی که در تزیین این بنا به کار رفته اند را نام برد. این معبد به عنوان سمبلی از دموکراسی آتنی و یونان باستان می باشد. این مقبره از بزرگترین بناهای فرهنگی در دنیا محسوب می شود. در ساختمان این بنا معمارانی چون  «کایمراتیس» و «ایکتینوس» نقش داشته اند. این بنا به صورت دور ستونی بوده و در قسمت ایوان جنوبی آن بر خلاف دیگر پرستشگاه ها ۸ ستون به جای ۶ ستون قرار داده شده و طول آن دارای ۱۷ ستون می باشد.

معبد آتنا نایک از جمله دیدنی های بسیار مشهور در آکروپولیس یونان است که ساخت آن به سبک ایونیک صورت گرفته است. نایک به عنوان الهه پیروزی یونان باستان بوده که از سر زئوس، به دنیا آمده است. نایک در یونان به معنی پیروزی بود. از این رو آتنا را الهه پیروزی در جنگ می دانستند و او را عبادت می کردند. معبد آتنا نایک از جمله بهترین جاذبه های گردشگری آتن محسوب می شود.