مزایای سفر با خودروی شخصی

مزایای سفر با خودروی شخصی

اگر با اتومبیل خودتان به مسافرت بروید، مسلما مزیت های بسیاری را تجربه خواهید کرد. در اینجا برخی از شاخص ترین آنها را عنوان می کنیم:

  • کیفیت رانندگی در دست شماست.

اگر شما با خودروی شخصی تان به سفر بروید، با سبک مطلوب خودتان رانندگی می کنید و به جای دلهره و تشویش حاصل از رانندگی شخصی دیگر، از مسیر سفر لذت می برید.

با سرعت مطمئنه ای که برای شما مطمئنه است رانندگی می کنید و اطمینان دارید در زمان مقتضی توان مهار کردن خودرو را دارید. از وضعیت فنی خودروی خودتان آگاهی دارید و می دانید که ترمز آن چگونه عمل می کند، چراغ هایش تا چه مسافتی را بخوبی روشن می کند، … و بسیاری مطالب دیگر مرتبط با وضعیت فنی خودرو دل شما را قرص تر خواهد کرد.

  • مطابق میل تان توقف ها می کنید.

هنگامی که شما با خودروی خودتان سفر می کنید، هر وقت میل داشتید، توقف می کنید تا استراحت کنید، عکس بگیرید، چیزی بخورید یا بنوشید، … به طور کلی، اختیارتان دست خودتان است. این به معنای حداکثر استفاده از سفرتان خواهد بود و باعث می شود خاطرات شیرین بیشتری بسازید.

دیگر اجباری نخواهید داشت که مثلا فاصله 400 کیلومتری را حتما در 5 ساعت بپیمایید. برخی ترجیح می دهند “به طور حساب شده”، توقف های زیادی داشته باشند و قبل از غروب آفتاب به مقصد برسند و لذت سفر آن روز را هم در برنامه شان بگنجانند. در نتیجه، 400 کیلومتر را در 8 ساعت طی می کنند.

این که گفتم “به طور حساب شده”، به این مفهوم بود که نمی خواهیم از یک سری واقعیت های دیگر غافل شویم:

• توقف های بیش از حد سفرتان را فرسایشی می کند،
• تعداد توقف ها باید با توجه به برنامه روزتان باشد تا به همه کارهایتان برسید،
• توقف و خوردن بیش از حد، راننده را سنگین و خواب آلود می کند،
• دیر به مقصد رسیدن هم خستگی خود را دارد که برای روز اول اصلا مناسب نیست،
• …

به طور کلی، رعایت اصل اعتدال در همه برنامه ریزی ها مهم است.

  • استراحت های متناوب می کنید.

قاعده کلی آن است که در هر 90 دقیقه رانندگی، به مدت 15 دقیقه توقف کنید تا راننده دچار خستگی مفرط نشود. این دست شما خواهد بود که حتما این کار را بکنید یا آن که اگر زودتر خسته شدید، قبل از 90 دقیقه توقف کنید. بهترین کار آن است که به ندای جسم تان گوش کنید.

برخی نیاز دارند به تناوب بیشتر توقف کنند. وقتی که به سفر با خودروی شخصی می پردازید، این امر مقدور خواهد بود که هر زمان نیاز داشتید، توقف کنید. اما هرگز تصور نکنید که می توانید 3 ساعت یا بیشتر پشت فرمان بنشینید و خسته هم نشوید. متخصصان امر قاعده کلی فوق را با دانش و آگاهی از جسم بشر و نیز به تجربه کسب کرده اند. با سلامتی و امنیت خود و سرنشینان خودرو مسئولانه رفتار کنید.

پس این هم از مزیت های دیگر مسافرت با خودروی شخصی است که مطابق نیاز راننده توقف خواهید کرد.

  • خلوت خصوصی خود را خواهید داشت.

شما داخل خودروی شخصی تان می توانید خلوت خصوصی خودتان را داشته باشید. به عبارت دیگر، براحتی درباره هر چه خواستید گفتگو می کنید، موسیقی دلخواه تان را گوش می کنید، و نگران اعتراض کسی به صدای خروپف همراهان راننده نیستید!

شما اختیار خودروی خود را دارید و همراهان راننده می توانند خوراکی های بودار میل کنند، بدون آنکه مزاحم دیگران شوند، … حتی خوردن چیپس که سروصدا ایجاد می کند یا نوشیدن قهوه که بو به راه می اندازد، … موجب اعتراض کسی نخواهد شد. گاهی اوقات موضوع اعتراض نیست، بلکه شما نمی خواهید جلوی دیگران به تناول خوراکی ها بپردازید که مبادا آنها هم دلشان بخواهد. شما هم که نمی توانید یک سیب را به کل مسافران اتوبوس تعارف کنید!

  • کنترل تهویه و درجه حرارت داخل خودرو در اختیار شماست.

یکی دیگر از مزایای سفر با خودروی شخصی آن است که می توانید پنجره ها یا سقف متحرک را باز کنید و از هوای تازه موجود در طبیعت استفاده کنید. همه اتوبوس ها یا قطار ها این امکان را به شما نمی دهند. هواپیما هم که اصلا چنین امکانی در اختیار سرنشینان خود قرار نمی دهد. البته، سرعت خودرو باید مناسب این عمل باشد.

اگر هم خواستید صدای اطراف را نشنوید، دوده خودروهای دیگر را استنشاق نکنید، سرمای بیرون را حس نکنید، گرمای بیرون را به داخل خودرو نیاورید و بسیاری موقعیت های ناخواسته دیگر، می توانید پنجره ها، سقف متحرک و دریچه مکش تهویه را ببندید و تهویه را روشن نمایید.

اگر هم خواستید دمای متفاوت با محیط بیرون داشته باشید، با تنظیم دمای داخل خودرو آن را گرمتر یا خنکتر از دمای بیرون می کنید. در داخل خودروی شخصی، با توجه به میزان پوشاک سرنشینان تصمیم می گیرید که دمای داخل چقدر باشد. این امر در داخل خودروهای عمومی کاملا در اختیار شما نیست.

معایب سفر با خودروی شخصی

سفر با خودروی شخصی آفرود
نوع مسافرت نیز به تعیین وسیله حمل و نقل کمک می کند.

مسافرت با اتومبیل شخصی همیشه هم دارای مزیت نیست. گاهی اوقات که اینگونه به سفر می روید، به قدری اذیت می شوید که از کرده خود پشیمان می گردید. برای آن که گرفتار چنین مشکلاتی نشوید، بد نیست که پیشاپیش معایب سفر با خودروی شخصی را نیز بدانید تا بهترین تصمیم را در خصوص نحوه سفرتان بگیرید.

معایب سفر با خودروی شخصی از قرار زیر است:

  • تجربه و مهارت یک راننده کارکشته را ندارید.

باید پذیرفت که مهارت نیاز به آموزش دارد و باید آن را از یک مربی متخصص آموخت. نمی دانم آیا الان چنین مربی هایی داریم یا خیر. من به مرور زمان و با تجربه اندوزی آموخته ام که رانندگی در شهر با رانندگی در جاده بسیار متفاوت است. اگر این را ندانیم و به سبک شهر در جاده رانندگی کنیم، برای خود و همراهان مان خطرساز خواهیم بود و این امر شوخی بردار نیست.

شاید تا به حال متوجه شده باشید که گاهی اوقات راننده اتوبوسی که با آن سفر می کنید، بسیار ماهر است و با رعایت اصول ایمنی، رانندگی می کند. این سبک رانندگی در شما احساس بسیار خوبی ایجاد می کند و می توانید در طول سفر از دیدن مناظر لذت ببرید. پس شاید بهتر باشد خودتان رانندگی نکنید و این کار را به راننده اتوبوس بسپارید.

  • اگر مسیر برایتان جدید باشد، نمی دانید بهترین توقف گاه ها کدامند.

یکی دیگر از معایب سفر با خودروی شخصی آن است که نمی دانید کجا توقف کنید تا غذاخوری مناسب برای ناهار پیدا کنید، از یک جاذبه طبیعی عکس بگیرید، از یک سرویس بهداشتی تمیز استفاده کنید، ….

امکان دارد در محلی توقف کنید که رانندگان دیگر به دلیل عدم دید کافی، متوجه شما نشوند یا دیر متوجه شما بشوند. این می تواند بسیار خطرناک باشد.

  • استراحت شما کمتر خواهد بود.

خودروی شخصی دارای فضایی کمتر است که امکان راحتی چندانی به شما نخواهد داد. بنابراین، با توجه به فضای کم جلوی پایتان ممکن است زانوی شما خسته شود. امکان ایستادن یا حتی راه رفتن در داخل خودروی شخصی نیز وجود ندارد. البته، راه رفتن در داخل وسیله نقلیه عمومی در حین حرکت آن توصیه نمی شود.

اگر راننده هستید، چون انجام عمل رانندگی انرژی خاص خود را می طلبد و همه توانایی انجام آن را ندارند و مهارت و عادت خود را می طلبد، خسته می شوید. حتی در حد سایر سرنشینان هم استراحت نخواهید داشت. حتی آنها می توانند بخوابند، اما شما این امکان را ندارید.

  • استهلاک خودرو برایتان هزینه ساز خواهد بود.

فرقی نمی کند که چقدر به خودرویتان برسید و آن را در وضعیت مطلوب قرار دهید یا ندهید. در هر حال، موتور کار می کند، سایر قسمت ها حرارت می بینند، فشار بر روی شاسی، فنرها و کمک فنرها و تایرها … وارد می شود و نشانگر کیلومتر پیمایش شده خودرو افزایش می یابد.

این به معنای هزینه بالاتر به نسبت وسیله نقلیه عمومی است. اگر تصمیم شما استفاده از خودروی شخصی است و خواهان مزایای آن هستید، بهتر است با آگاهی نسبت به هزینه های استهلاک خودرویتان چین تصمیمی را بگیرید.

  • هزینه سوخت قیمت سفرتان را بالا خواهد برد.

با توجه به قیمت سوخت در سال های اخیر، مبلغی که بابت سوخت در یک سفر زمینی با خودروی شخصی می پردازید زیاد خواهد بود. البته این مبلغ بابت آسایش و رفاه و … خواهد بود که در بالا ذکر شد، اما به هر حال هزینه بالایی است که باید از آن آگاه باشید و آگاهانه تصمیم به سفر زمینی با خودروی شخصی بگیرید.

گاهی اوقات، نیاز دارید که از مقصد سفرتان که شهری در یک نقطه ایران است، به دفعات به پیرامون، حومه و روستاهای اطراف آن سفر کنید. در این صورت، چاره ای جز مسافرت با خودروی شخصی نخواهید داشت. اما پاره ای اوقات، صرفا در داخل آن شهر مقصد به دیدار اقوام و آشنایان می‌روید، موزه ها را بازدید می کنید، و امثال آن. در این صورت، وسایل نقلیه عمومی یا تاکسی های آنجا هم می توانند شما را در این امر یاری کنند. در عین حال، سوخت و هزینه پایین تری صرف خواهید کرد.

  • محیط زیست را بیشتر آلوده می کنید.

تصور کنید 40 نفر با یک اتوبوس معمولی یا 25 نفر با یک اتوبوس VIP سفر کنند. یک خودرو با تولید دی اکسید کربن مشخصی در طبیعت تردد خواهد کرد. حال اگر این 40 نفر با 20 خودروی شخصی مسافرت کنند، میزان دی اکسید کربن تولید شده به مراتب بیشتر خواهد بود.

بنابراین، اگر به حفظ اکسیژن و سلامت محیط زیست می اندیشید، اگر سلامت همنوعان، درختان و گیاهان و حتی جانوران کشور و جهان برای شما اهمیت دارد، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که سفر با خودروی شخصی محیط زیست را نیز بیشتر از سفر با وسیله نقلیه عمومی آلوده می سازد. گردشگری مسئولانه را در نظر داشته باشید.

تصمیم نهایی

سفر اتوبوسی به جای مسافرت با اتومبیل شخصی

این را دیگر شما تعیین می کنید. قصد نداریم که شیوه خاصی از سفر را تجویز کنیم. مقصد سفر شما هر شهری در ایران باشد، تصمیم خاص خود را می طلبد. این شما هستید که با سبک و سنگین کردن مزایا و معایب سفر با خودروی شخصی تصمیم می گیرید که چه انتخابی بکنید. مهم آن است که آگاهانه و مسئولانه سفر کنیم و از مسافرت خود لذت ببریم و به دیگران هم بها بدهیم.