محبوب ترین سوغاتی های کرمان

سوغات استان کرمان بسیار متنوع است؛ از انواع شیرینی‌ها و نان‌های محلی گرفته تا محصولات کشاورزی و طبیعی مثل داروهای گیاهی و پسته و انواع صنایع دستی از جمله پته‌دوزی و قالی. در سفر به این استان سوغاتی های زیادی هستند که از میان آن ها داروهای گیاهی و مخصوصا پسته از اصلی ترین ها محسوب می شوند. در اینجا بیشتر با سوغاتی های این استان کشورمان آشنا می شویم.

کرمان

یکی از وسیع ترین استان های ایران که در جنوب شرقی کشورمان واقع شده است، استان کرمان است که نهمین استان پر جمعیت هم محسوب می شود. کرمان دیدنی های تاریخی زیادی را در خود جای داده است که چیزی حدود ۷۰۰ تای آن ها در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده است و علاوه بر این ۳ مورد از این جاذبه ها هم در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده اند.

سوغاتی های خوشمزه: 

. کلمپه

کلمپچه
کلمپچه

این شیرینی سنتی، درواقع نوعی کلوچه است که پخت آن در برخی از مناطق استان مانند شهرستان بم رواج دارد. تفاوت اصلی این کلوچه در موادی است که درون آن قرار می‌دهند.مخلوطی از خرما و گردوی چرخ شده، لایه‌ی میانی این کلوچه را تشکیل می‌دهند که با هل، گلاب یا دارچین معطر شده است. در تزیین کلمپه از پودر پسته یا کنجد استفاده می‌کنند و نوع مخصوصی دارد که در آن زعفران و روغن حیوانی به کار می‌رود.

. کماچ سهن
کماچ سهن
کماچ سهن

کماچ سهن یکی از شیرینی های ستی استان کرمان است که ماده ی اولیه ی آن جوانه گندم است و برای پخت این شیرینی باید جوانه گندم را خیس کرد. جوانه ی گندم اصلی ترین ماده ای است که در پخت آن استفاده می شود و از مواد دیگری که در این شیرینی استفاده می شود یکی زیره ی کرمان است و یکی هم دارچین. این شیرینی از محبوب ترین سوغاتی های کرمان است که بین کرمانی ها هم طرفدارارن زیادی دارد.

. قطاب
قطاب
قطاب

قطاب یکی از خوش مزه ترین و اصیل ترین شیرینی های ایرانیاست که بیس بادامی دارد در پخت این شیرینی از خاکه قند و بادام استفاده می شود و انواعی دارد و هم نوع یزدی  هم نوع کرمانی آن موجود است که در سفر به کرمان مسلما باید نوع کرمانی آن را به عنوان یکی ازبهترین سوغاتی های یزد خریداری کنید در هر صورت نوع کرمانی این شیرینی پسته ای  یا گردویی است و در لایه ی بیرونی آن هم از خاکه قند برای تزیین استفاده می شود.

. قاووت
قاووت
قاووت

تولید این فراورده‌ی غذایی، که به شکل پودر است و در لهجه‌ی کرمانی به آن «قووتو» می‌گویند قدمت زیادی دارد. طبق رسوم کهن که هنوز هم در برخی مناطق رواج دارد، علاوه‌بر اینکه قاووت را به زنی که زایمان کرده می‌دهند، از مهمانانش نیز با آن پذیرایی می‌کنند. این پودر خوراکی به‌عنوان داروی گیاهی و تقویت‌کننده‌ی طبیعی، به کشورهای دیگر صادر می‌شود. برای تهیه‌ی قاووت، انواع مغزها، ادویه‌ی مختلف، گیاهان دارویی، بذر گیاهان، گندم، جو، کنجد، نخودچی، شکر و قهوه را پس از مخلوط کردن، آسیاب می‌کنند. قاووت انواع مختلف و طعم‌های گوناگونی دارد که تفاوتشان در همین مواد تشکیل‌دهنده است. قاووت را یا به شکل پودر مصرف می‌کنند یا در شیر و آب جوش حل می‌کنند و به‌جای چای می‌نوشند.

صنایع دستی: 

تا به این جا صحبت از سوغاتی های خوردنی کرمان بود  اگر بخواهیم یکی از سوغاتی های کرمان را از نوع غیر خوردنی اش معرفی کنیم باید به پته دوزی اشاره کنیم. پته دوزی در واقع نوعی رودوزی است که در بین زنان و دختران این استان جایگاه ویژه ای دارد  و نوعی سوزن دوزی قدیمی است که در سفر به این ناحیه از ایران می توانید پته های زیبا و کار شده ی کرمان را به عنوان یکی از سوغاتی ها خریداری کنید.

پته دوزی
پته دوزی
. ظروف و اشیای تزیینی مسی

ظروف و اشیای تزئینی مسی در کرمان بسیار رواج دارد و به عنوان یکی از مهمترین سوغاتی های کرمان مورد توجه بازدیدکنندگان قرار دارد. در کرمان هم، هنرمندان صنایع دستی با دقت و ذوق فراوان، این محصولات مسی را عرضه می‌کنند که می‌توانید به عنوان یک سوغاتی ماندگار خریداری کنید. انواع ظرف مثلدیس و بقاب، دیگ و کفگیر، ظروف پذیرایی و وسایل تزیینی مثل گلدان و بشقاب ‌های تزیینی در کرمان تولید می‌شود.

ظروف و اشیای تزئینی مسی
ظروف و اشیای تزئینی مسی