قشنگ ترین جای ایران برای سفر پاییزی

چندین مکان گردشگری برای سفر پاییزی

پاییز یکی از بهترین زمان های ممکن برای سفر است، زیرا در جاده ها خبری از ترافیک های سنگین چند ساعته نیست و مناطق دیدنی به دور از ازدحام جمعیت است. ایران کشوری چهارفصل است و مناطق بکر و دیدنی دارد که برای پاییز گردی بسیار مناسب است.

سفر پاییزی

در پاییز با تغییر رنگ برگ های درختان جلوه دیگری از طبیعت را می توان مشاهده کرد. اگر قصد سفر در این روزهای پاییزی زیبا را دارید پیشنهاد گردشگری نمناک به شما مناطق دیدنی زیر می باشد.

سفر پاییزی در ایران

جنگل ابر

جنگل ابر یکی از مقصد های اصلی پاییزگرد های رمانتیک باز بوده است. جنگل ابر در 45 کیلومتری شمال شاهرود و در مسیر شاهرود به آزادشهر در 12 کیلومتری روستای ابر قرار گرفته است. این جنگل ها قسمتی از قدیمی ترین جنگل های دنیا هستند، جنگل های هیرکانی که میلیون ها سال قدمت دارند و از دوران ژوراسیک، یعنی دوره سوم زمین شناسی باقی مانده اند و گون های گیاهی و جانوری متعدد داشته و همواره خاطره انگیزترین مناظر را برای عکس برداری در اختیار دوستداران سلفی می گذارد.

سمنان با «ریگ جن» و «حمام پهنه» و بسیاری از آثار طبیعی و باستانی اش، مقصدی بکر برای عاشقان حرفه ای گردشگری در داخل و خارج از کشور به شمار می رود که طبیعتش در فصل پاییز، رویایی تر از همیشه می شود.

ناهارخوران

جنگل ناهارخوران در گرگان،جاده زیبای اسالم به خلخال وجنگل الیمستان یا منطقه رویایی و سرسبز لندویل که پر از آبشار و درختان هزار رنگ است. ناهار خوران یکی از مقصدهای بکر طبیعت گردی ایران در فصل پاییز به شمار می رود و بیش از 300 هکتار وسعت دارد.این جنگل مسیر حجاج خانه خدا برای عزیمت به سمت عربستان بوده و گویا منزلگاهی برای استراحت و صرف نهار بوده است.

درختان ممرز، افرا پلت، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درختچه های تمشک، کوله خاص، ازگیل و درختان تنومند بلوط و حیوانانی از جمله گزار، شغال، خفاش، عقب و راسو و جغد از پوشش گیاهی و جانوری این جنگل هستند.

اسالم به خلخال

یکی از رویایی ترین نقاط ایران زمین که می توان در آن پاییز هزار رنگ را به تماشا نشست، جاده اسالم به خلخال است. این جاده 70 کیلومتری، که هر چهار فصلش، فوق العاده دیدنی می باشد ، بخشی از بهشت ایران زمین به شمار می رود. این جاده از گیلان آغاز می شود و در خلخال، در جنوب استان سرسبز و خوش آب و هوای اردبیل به پایان می رسد.

جاده اسالم

سفر پاییزی به جاده زیبای اسالم

دشت لار

دشت لار که با زیبایی های بی نظیر خود در کوهپایه قله دماوند و در استان مازندران بخش لاریجان شهرستان آمل واقع شده است.

این دشت در قدیم مکانی برای فرار پادشاهان از گرمای هوا بود. تنوع گیاهی و جانوری دشت لار بسیار است و در آن گون، هم اویشن، هم کاسنی و هم شیرین بیان پیدا می شود.

جانوران زیادی مانند پلنگ، گرگ، روباه، عقاب طلایی، افعی البرزی، بزمجه، مارمولک، خرس قهوه ای، گراز، کل و بزکوهی، قوچ و میش، آهو و… نیز در این دشت وجود دارد. دشت لار از شمال به کوه های شهرستان نور مازندران از شرق و شمال شرق به کوه دماوند، از جنوب شرق به ایرا، شهرستان دماوند و پلور آمل، از جنوب به افجه و امامه و لواسان بزرگ و از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر گسترده شده است. دشت لار با گل های زرد و شقایق های بی شمارش و وجود چشمه سارهای فراوان همیشه جذابیت خود را حفظ کرده است.

جاذبه های گردشگری در سفر پاییزی به ایران

دریاچه ی جنگلی چورت

دریاچه چورت یکی از زیباترین دریاچه های ایران است که پاییز بسیار زیبایی دارد. دریاچه «چورت» به علت زمین لرزه ای در حدود 70 سال پیش و نیز به دلیل بسته شدن مسیر چشمه ای که در کنار دریاچه قرار دارد، ایجاد شده است و در شمال شرقی مازندران قرار دارد. نام اصلی این دریاچه «میانشه» است، اما به دلیل قرار داشتن روستایی به نام «چورت» در همین نزدیکی آن را بیشتر با این نام می شناسند.

کویر ورزنه

کویر ورزنه با وسعتی بیشتر از 1000 کیلومتر حدودا در 100 کیلومتری اصفهان، در شهر ورزنه، جایی میان یزد و اصفهان، واقع شده است.انواع تپه های شنی، شکل گرفته از فرسایش باد، یکی از زیباترین تابلوهای طبیعت را در کویر «ورزنه» شکل داده است. در این کویر تنها صدایی که به گوش می رسد و سکوت و آرامش آن را برهم می زند وزش باد است.

تالاب کردخورد

یکی از بهترین تفرجگاه های پاییزی تالاب «کردخورد »یا تالاب «آق گل» است که در حدّفاصل استان های مرکزی و همدان در 20 کیلومتری شمال شرقی ملایر و یک کیلومتری جنوب شرقی روستای کردخورد (اسلام آباد) قرار دارد.

این آبگیر به علت پوشش گیاهی ، در فصل پاییز قامتگاهی دنج برای 46 گونه از پرندگان ایران و همچنین پرندگان مهاجر روسیه و قفقاز تبدیل کرده است. با سفر به این تالاب در فصل پاییز، پردگانی مانند اردک، غاز، فلامینگو، مرغ باران، حواصیل، آب چلیک و کاکایی را خواهید دید.

آب گرم لاویج

در کوهپایه های البرز استان مازندران، در شهرستان کوچک چمستان یک روستای زیبا وجود دارد که شهرت بیشتری نسبت به سایر شهرهای منطقه دارد و جنگل های رنگارنگ و طبیعت بی نظیرش مسافران پاییزی را جذب خود می کند. آب گرم لاویج با داشتن املاح معدنی و خاصیت گوگردی تاثیر مفیدی در درمان یا پیشگیری از بیماری های پوستی دارد و خنکای پاییز را به تن تان گرم می کند.

الموت

یکی از منحصربه فردترین قلعه های ایران قلعه الموت است که به رنگ سرخ و خاکستری رنگ می باشد . در شمال غربی قزوین و در روستای گازرخان بقایای قلعه تاریخی الموت وجود دارد . حیف است تا الموت بروید و به دریاچه اوان با منظره نفس گیرش سر نزنید.اوان، دریاچه ای با زلال ترین آب هاست که می توان در آن قایق سواری و ماهیگیری کرد.

روستای افجه

روستای افجه از توابع بخش لواسانات شهرستان شمیران در 30 کیلومتری شمال شرقی تهران و در جوار دشت های هویچ و گرچال و قله ساکا واقع شده است. دشت هویج که به زبان محلی آن را گرچال یا گهچال و یا گیاه چال می نامند یکی از زیباترین جاذبه های روستای افجه است.

که در ارتفاع 2 هزار و 400 متری از سطح دریا و در بالادست مرکز روستا، ناحیه گلندوک و لواسان قرار دارد. این روزها هرچه بگردید هویجی در آن پیدا نمی کنید و این قضیه به گذشته های دور برمی گردد. علاوه بر گشت و گذار در مزارع و باغ های این منطقه، اگر دل تان خواست می توانید سری نیز به دره شمالی افجه بزنید، جایی که از بقیه نقاط بکرتر است.

از دیدنی های این منطقه آبشار پسچویک می باشد که‏ با 15 متر ارتفاع در فاصله یک و نیم کیلومتری شمال شرق افجه قرار دارد و‏ ‏ آبشار موآب ، که در سینه کش قله ساکا و قبل از دشت هویج قرار گرفته است 180 متر ارتفاع دارد. بین آبشار پسوچیک و دشت هویج قبل از دشت هویج باغ های گیلاس قرار دارند که چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

روستای افجه

سفر پاییزی به افجه

سفر پاییزی در ایران کجا بریم

آبشار گزو

آبشار گزو از جمله آبشارهای مرتفع ایران است که در دل جنگل های هیرکانی واقع شده است. این آبشار 48متر ارتفاع دارد و کنار امام زاده ای معروف به سه بزرگوار گزو در فاصله 15 کیلومتری زیرآب سوادکوه قرار گرفته است.

برای رسیدن به گزو، از جاده فیروزکوه تا شیرگاه بروید، بعد از شیرگاه از طریق جاده لفور در پشت سد در حال ساخت البرز، وارد جنگل زیبا و بکر لفور شوید.سد البرز یا لفور با آبشار فاصله کمی دارد پس اگر فرصت کردید به این نقاط سری بزنید و از زیبایی های آن لذت ببرید.

اولسبلنگاه

اولسبلنگاه یا اولسبلانگاه بهشتی ییلاقی در جنوب ماسال استکه برای سفر پاییزی دونفره فوق العاده است.وجه تسمیه نامش از دو بخش «اولسا» و« بلنگاه» تشکیل شده و به معنای جایگاه بلندی است که درخت ممرز می روید.

روستای اولسبلنگاه، ییلاقی خوش منظره با خانه های چوبی است که بوی تازگی و طراوت طبیعتش همگان را مسخ می کند. با باز کردن در کلبه های چوبی می توانید منظره ای زیبا از جنگل های انبوه را در ارتفاعات کم ولی گسترده، ببینید و روح تان را نوازش دهید.

یوش؛ زادگاه یوشیج

یوش در فاصله 105 کیلومتری جنوب آمل قرار دارد . این روستا در دره ای زیبا از دامنه های البرز قرار گرفته است که دارای جاذبه های طبیعی مانند رودخانه یوش، باغ های میوه و چشمه های متعدد است و برای پاییز گردی بسیار مناسب است . خانه ی نیما یوشیج یکی از بنا های ساخته شده در دوران قاجار به شمار میرود که البته اجداد نیما هم در این بنا ساکن بودند و زندگی میکردند.

روستای سرخِ ابیانه

یکی از بهترین گزینه ها برای سفر یک روزه و دیدن طبیعت و تاریخ در کنارِ هم، سفر به روستای سرخ ،یعنی ابیانه است؛ ابیانه روستای زیبای تاریخی است که در استان اصفهان، شهرستان نطنز در دامنه کوه کرکس و در دهستان برزرود واقع شده است. ابیانه در 70 کیلومتری جنوب شرقی کاشان و در 40 کیلومتری شهرستان نطنز قرار دارد. این روستا دارای بناهای تاریخی مختلف و سبک معماری بومی و بی نظیری است که در بین لیست مشهورترین روستاهای ایران قرار گرفته است.

آتشکده «هارپاک» و مساجدی چون جامع، حاجتگاه، پرزله، یسمان، امامزاده زیارت، معبد هرشوگا از خانه ها و عمارت های تاریخی و منحصر به فرد معماری ابیانه هستند . اگر به طبیعت بیشتر علاقه مند ید بهتر است سری به غار «پری هل» ابیانه بزنید. این غار یکی از زیباترین غارهای ایران است که در زمان های قدیم پناهگاهی برای چوپانان و گوسفندان شان بوده است و دارای قسمتی است که به آن موزه غار گفته می شود که قندیل های آهکی دارد .

روستای سرخ

روستای سرخ آبیانه

بهترین مقاصد سفر پاییزی در ایران

بیابانک البرز

در مطالب قبلی گردشگری نمناک کامل تر توضیح دادیم که استان البرز که دارای طبیعت زیبایی در فصل پاییز است ، در نزدیکی پایتخت واقع شده است. در این استان روستایی در مسیر جاده چالوس قرار دارد که مکانی فوق العاده برای عاشقان کوچه باغ های شاعرانه است. روستای بیابانک با رودخانه زیبایی که از وسط آن می گذرد ، زیبایی منحصر به فردی در فصل پاییز برای پاییزگردها دارد. این روستا، فاصله کمی از روستای کاخ ناصری دارد که یکی از عمارت های مهم عهد قجر در آن واقع شده است.

بهشت گمشده

منطقه ییلاقی بهشت گمشده یا تنگ بستانک در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت استان فارس قرار گرفته است . این منطقه دیدنی که زیبایی درختان انبوه و رودخانه های پرآبش، چشم هر بیننده ای را می نوازد از مناطق حفاظت شده استان فارس است. این محدوده حفاظت شده 15 هزار و 324 هکتار مساحت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1700 تا 3700 متر است. آبشار، کوچه باغ های روستایی، جنگل دیدنی و دریاچه سد در کنار هم، این منطقه را به یکی از زیباترین مناطق در پاییز تبدیل نموده است.

کالپوش

دشت کالپوش در روستای حسین آباد استان سمنان و در مجاورت پارک ملی گلستان قرار دارد و جزو این پارک محسوب می شود.

یکی از جاذبه های طبیعی و فصلی منطقه کالپوش طبیعت سرخ و آتشین، آکنده از شقایق هایی است که چشم هر بیننده ای را مسحور می کند.

برای دیدن این دشت باید به 220 کیلومتری شمال شرقی شاهرود بروید. برای دسترسی به این منطقه نیز باید به شهر زیبای میامی بروید. از آنجا به سمت شمال تغییر مسیر دهید تا دشت کالپوش را ببینید.

کالپوش

سفر به دشت شقایق کالپوش

 جاهای دیدنی ایران در پاییز

کویر ابوزیدآباد

ایران، کشوری کویری است و کویرهای بسیاری در نقاط مرکزی و شمال شرقی اش دارد. در پاییز کویرگردی طرفدار زیادی دارد، زیرا نه هوا بسیار گرم است و نه هوا سرد و استخوان سوز است.کویر ابوزیدآباد که مردم محلی آن را بوزآباد نیز می نامند به معنی بوی آباد است. کویر ابوزیدآباد در شمال شرقی کاشان قرار گرفته وفاصله آن از تهران چهار ساعت راه است. از آثار تاریخی ابوزیدآباد می توان به قلعه کرشاهی، قلعه سردار، کاروانسرا و قلعه گرماب، قلعه و کاروانسرای سفیدآب اشاره کرد.

نایبند؛ طبس

روستای نایبند از دیگر جاهای دیدنی ایران در پاییز است که دارای خانه های پلکانی است و به همین خاطر به ماسوله کویر نیز شهرت دارد . کشتزارهای گندم و جو، نخلستان ها و باغ های میوه پلکانی از دیدنی های نایبند هستند. قدمت نایبند به هزاران سال پیش و به دوره نادرشاه افشار برمی گر برای رفتن به نایبند باید از جنوب طبس وارد جاده شده و به سمت کرمان حرکت کنید. بعد از گذر از کریت، دیهوک و زنوغان، 105 کیلومتر دیگر برانید تا به نایبند برسید. این روستا در سمت راست جاده قرار گرفته است.

میبد؛ یزد

میبد 45 کیلومتر با یزد و 10 کیلومتر با اردکان فاصله دارد . میبد یزد یکی از بهترین مناطق برای سفر در پاییز است. چهار فصل را می توان در پاییز این منطقه تجربه کرد، صبح های بهاری، ظهر های گرم تابستانی، غروب پاییزی و شب ها و نیمه شب های زمستانی. و از نظر قدیمی بودن رودست ندارد. میبد، بر اساس گفته ها در روزگار کیومرث بنیان گذاشته شده و به گفته مردم قدمت نارین قلعه به دوران حضرت سلیمان باز می گردد.

برج کبوترخانه، کاروانسرا و مسجد جامع میبد، کاروانسرای عباسی، قلعه مهرجرد و یخچال تاریخی میبد، از دیگر جابه های میبد است. میبد پر از باغ های میوه است که در فصل پاییز در آن ها جشنواره انار برگزار می شود.

روستای آهار

آهار نام یکی از بزرگترین روستاهای منطقه رودبار قصران از توابع شمیرانات تهران است که طبیعتی فوق العاده و هوایی پاک و مطبوع دارد و بهترین مکان برای پاییزگردی است. این روستا به نام اوهر نیز شهرت داردکه به معنی آب و آسیاب است .

آهار حیات خود و زیبایی هایش را مدیون رودخانه هایی به نام “شکرآب” و “پیش کنک” است که هر دوی این رودخانه ها در زیر آبادی به هم می رسند و به رودخانه جاجرود می پیوندند. از دیدنی های دیگر آهار آتشگاه باستانی قصران است که در ارتفاعات روستا قرار دارد و قدمتش به زمان ساسانیان برمی گردد.

پاییز در لرستان

یکی از زیباترین استان ها در پاییز ، استان لرستان است که عروس آبشارهای ایران است. طبیعت زیبای لرستان برای پاییزگردها بسیار دیدنی و منحصر به فرد است .

آبشار بیشه یکی از آبشارهای زیبای این استان است که در شهرستان درود قرار دارد. این آبشار، ارتفاعی بیش از 45 متر دارد و به عنوان یکی از آثار طبیعی لرستان در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.جنگل های پوشیده از بلوط در اطراف این آبشار، زیبایی خاصی دارند . برای رفتن به روستای بیشه، به خرم آباد بروید و پس از طی مسافت 50 کیلومتری به این منطقه زیبا می رسید.

دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات در شهر نور و استان مازندران در مسیر جاده چمستان به نور قرار گرفته است . این دریاچه برای اروپا گردها، یادآور پاییز سوییس و سوئد است. برای رسیدن به دریاچه الیمالات باید از قلب جنگلی مملو از درختان تنومند هزار رنگ عبور کنید . مسیر عبور از جنگل کشپل خودش آنقدر زیباست که ما را مجبور می کند چند دقیقه یک گوشه برای دیدن این حجم از زیبایی کنار بزنیم. انعکاس فوق العاده رنگ های پاییزی در آب، تصویری متفاوت را برای شما به نمایش می گذارد.

گاهی با شفاف بودن آسمان می توانیم کف دریاچه را به همراه سنگ های درشتش ببینیم. اگر خوش شانس باشیم مه روی سطح آب می نشیند و صورت مان را آرام آرام خیس می کند؛ اتفاقی که به ندرت دیده می شود.