غذا های سنتی استان فارس

غذاهای سنتی استان فارس

استان فارس با  آب و هوایی معتدل و مردمانی خونگرم و اماکن زیبا و دیدنی؛ نگین مناطق توریستی ایران به حساب میاد، خداواند لطف بی کرانش رو شامل این منطقه کرده و از هر لحاظ این استان غنی هستش مخصوصا در پوشش گیاهی که تنوعی بسیار زیاد داره. مردم خوش ذوق شیراز هم به پاس  نعمت های خدا از این امکانات استفاده کردن و غذاهایی بی نظیر و متنوع رو تهیه کردن. طبق آماری که مسئولان گردشگری و غذایی استان فارس اعلام کرده ان، بیش از 250 نوع غذای محلی و بومی در این استان طبخ میشه که ریشه در فرهنگ، اقلیم و نوع زندگی مردم این سرزمین داره. غذاهایی مثل: آش آلوک، پلو اسفندی، دوپیازه، کته شیرازی، شیرین پلو، کلم پلو شیرازی، کوفته گشنیز شیرازی، لالک بادمجان، آش بنک (آخورک) ، دمپختک عدس کلم، آش آبغوره، کوفته سبزی شیرازی، کوفته هلو شیرازی، آش انار شیراز، شوله مجکی، دمپختک کازرونی و لورک و ریچال که این ها تنها تعدادی از این غذاهای بومی و سنتی هستن. فصل بهار بهترین فصل سفر به فارس و مخصوصا شیراز به حساب میاد، به همین بهونه چندی از معروف ترین غذاهای سنتی استان فارس رو براتون معرفی میکنیم.

کلم پلو شیرازی

کلم  از مواد اولیه ی خوراکیه که مصرفش به دلیل داشتن خواص مهم و ارزشمند، توسط کارشناسان تغذیه و سلامتی به دفعات توصیه شده . امروزه تنوع جالبی از انواع غذاهای طبخ شده با کلم توسط آشپزها شکل میگیره که در نوع خود بی نظیره. کلم پلو شیرازی یکی از  غذاهای سنتی  استان فارس به شمار میاد که با استفاده از کلم قمری، پیاز، گوشت چرخ کرده، برنج، آرد نخودچی و سبزی (شوید، تره، ترخان و ریحان)، تهیه میشه. طبق گفته ی آشپزهای استان فارس، این غذا بومی شهر شیراز بوده و تهیه ی آن مستلزم حوصله و زمان  زیادیه که البته طبخ این غذا به دلیل طعم بی نظیر و عطر فوق العاده اش مطمئنا ارزشش رو داره. در کنار این غذا از ماست و سبزی خوردن هم استفاده میشه که خیلی طعمش رو هم بهتر میکنه و از بی نظیرترین غذاهای سنتی استان فارس به حساب میاد.

See the source image

پلو اسفندی

یکی از غذاهای سنتی استان فارس، پلو اسفندی هستش که برای تهیه ی اون از چندین نوع غلات استفاده میشه. آشپزهای این استان معمولا این غذای سنتی را در اوایل اسفند با استفاده از عدس، لوبیا، نخود، ماش، میخک پودرشده، ادویه ی پلویی (پودر گل سرخ، پودر زیره ی سبز، پودر دارچین، پودر زنجبیل، پودر جوز هندی و پودر هل)، پیاز، گوشت گوسفندی با استخوان، برنج، جو، گندم، فلفل سیاه، کره، نمک و روغن کرمانشاهی (روغن حیوانی) می پزن. با توجه به ذائقه ی اعضای خانواده میشه از انواع مختلف لوبیا استفاده کرد. نکته ی دیگه ای که در مورد این غذا وجود داره، تنوع جالبی از آش و شله ی اسفندیِ که برای تهیه اش از قلم و سیرابی گوسفند استفاده میشه و به آش اسفندی معروفِ. طعم خوبه چندین غلات در کنار هم به همراه ادویه ی پلویی بسیار جالب و خوش طعم و صد البته مفید هستش.

See the source image

شیرازی پلو

برنج قوت غالب  ایرانی ها به حساب میاد و پایه ی اصلی غذاهای سنتی ما رو تشکل میده. انواع پلو و کته با سبک پخت و روش های طبخ مختلف، باعث شده تا غذاهای سنتی و بومی در شهرها و استان های کشور ایجاد بشه. کته شیرازی از جمله ی غذاهای سنتی استان فارس محسوب می شود و همون طور که از اسمش مشخصه، مختص شهر شیراز بوده و از طرفداران بسیاری نیز برخوردارِ. مردم شهر شیراز برای تهیه ی شیرازی پلوی مخصوص خود از برنج، مرغ، زعفران، روغن، کره، ماست بدون آب، بادمجان، زرشک، تخم مرغ، زیره، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می کنن. مردم این استان معمولا این غذای لذیذ و مغذی رو با ماست، سبزی خوردن و سالاد شیرازی مصرف می کنن. پلو در نقاط مختلف کشور به روش های گوناگونی تهیه میشه و با توجه به ذائقه ی اعضای خانواده می تونن برخی از مواد اولیه رو حذف یا مواد دیگری بهش اضافه کرد.

See the source image

 

پاچه پلو شیرازی

پاچه پلو از غذاهای سنتی استان فارس، شهر شیرازه که با برنج، لپه، کشمش، گوشت چرخ کرده (دم سینه)، سرکه شیره، نمک و فلفل تهیه میشه. آشپزهای خوش ذوق استان فارس، این غذای لذیذ و محلی رو با توجه به ذائقه ی اعضای خانواده شان همراه با سالاد معروف شیرازی و نون سرو می کنن. البته میشه ماست، سبزی خوردن یا انواع ترشی رو جایگزین سالاد شیرازی کرد. استفاده از سرکه شیره در کنار کشمش پلویی طعمی عالی رو ایجاد میکنه. مردم استان فارس، پاچه پلو رو اغلب در فصل زمستان و هنگام وعده ی صبحانه میل می کنند. کارشناسان تغذیه معتقدند، بهترین نوع مصرف برنج، برنج کته اس که تمامی خواص موجود در اون حفظ میشه.

See the source image

شکر پلو شیرازی

هر استان با توجه به آب و هوا، جغرافیا و فرهنگ غذایی ساکنین خود، از غذاهای سنتی و بومی ویژه ای برخوردار است که در نوع خود، جالب، بکر و حتی ممکن است از طعمی کاملا متفاوت نسبت به غذاهایی که تاکنون میل کرده ایم، برخوردار باشد. شکرپلوی استان فارس که به نظر می رسد از غذاهای سنتی شهرستان شیراز محسوب می شود، نمونه ی بارزی از این خوراکی های محلی به شمار میاد. استفاده از مواد اولیه ی متنوع در کنار هم از جمله نکاتیه که در این غذای سنتی استان فارس به چشم می خوره. طعمی شیرین در غذاهای محلی، شاید کمی منحصر به فرد به نظر بیاد، ولی قطعا بسیار لذیذ و دوست داشتنی هستش. آشپزهای استان فارس با ترکیب موادی مانند برنج، خلال بادام، روغن، زعفران، شکر و برش های باریکی از نارنگی شکرپلوی مخصوص خود رو طبخ می کنن. مردم استان فارس، این غذا رو با خورشت قیمه میل میخورن. پیشنهاد می کنیم این غذای سنتی رو تهیه و از طعم غذاهای سنتی استان فارس لذت ببرید.

شکر‌پلو شیرازی