غذاهایی که باید در سفر به یاسوج خورد

بهترین غذای یاسوج

هنگام سفر به یاسوج نمی توان فرهنگ و سنت مردمان شهر با طبیعت را انکار نمود، برای بهره بردن از فرهنگ های این شهر باید با غذاهای محلی آن ها به خوبی آشنا شوید و از سالم ترین فرآورده های آن ها لذت ببرید. در این مطلب شما را با چند غذای محبوب شهر یاسوج آشنا خواهیم کرد.

راهنمای سفر به یاسوج,زمان مناسب برای سفر به یاسوج,سفر به یاسوج,

شله شیری

یکی از غذاهای محبوب یاسوج شله شیری یا همان شیربرنج است که در خیلی از شهرهای کشور به عنوان غذایی سنتی سرو می شود. این غذا به عنوان یکی از اصلی ترین و سالم ترین غذاها در این شهر پخته می شود، البته در بعضی از شهر به عنوان دسر از این غذا استفاده می کنند.

روش پخت این غذا برای مردمانی که دامپروری شغل اصلی آن ها هست، بسیار راحت تر است. در مرحله اول برنج را به مدت چند ساعت در آب قرار می دهند و بعد آن را با مقدار کمی نمک می پزند و زمانی که برنج نرم شد شیر را به آن اضافه می نمایند و در پایان می توانید این غذا را با شیره خرما یا انگور سرو کنید.

آش کارده

آش از غذاهایی است که معمولا مورد پسند تمامی مردم می باشد و هر کسی با خوردن آن نهایت لذت را می برد.

هر شهری آش محلی مخصوص خود را دارد که آش کارده یکی از آش های معروف یاسوج می باشد، برای تهیه آش کارده از سبزی های معطر و تازه استفاده می کنند، سبزی مورد استفاده برای این نوع آش، گیاهانی محلی با برگ هایی پهن است که هنگام پخت آن ها را باید خرد کنید و دو روز در آب لیمو بخوابانید.

آب لیمو برگ ها را ترش مزه می کند که با جوشاندن آن ها با آب از ترشی آن کاسته خواهد شد، بعد از جوشاندن برگ ها می توانید برنج نیم دانه یا گندم را به آن اضافه کنید و منتظر درست شدن غذا باشید.

سفر به یاسوج در تابستان,سفر به یاسوج در زمستان,فصل سفر به یاسوج,

آش دنگو

از دیگر آش هایی که در شهر یاسوج در بین مردم محبوبیت خاصی دارد، آش دنگو است که در زمان سرماخوردگی بسیار مفید می باشد و برای پخت آن از همه نوع حبوباتی استفاده خواهد شد.

لیزک یکی از حبوبات بومی است که برای پخت این نوع آش مورد استفاده قرار می گیرد، این گیاه خاصیت های زیادی دارد و آن را به صورت خشک یا تازه در انواع پلو هم استفاده می کنند.

گندم نسبت به دیگر حبوبات دیرتر پخته می شود به همین علت اول باید گندم را بپزید و بعد نخود خیس شده را به آن اضافه نمایید، سپس بقیه مواد را داخل قابلمه ریخته و منتظر می شوید که محتویات داخل قابلمه به خوبی بپزند و در پایان آن را میل نمایید.

پلو لیزکی

در یاسوج تمامی مردم در خانه های خود گیاه لیزک یا بن سرخ را به صورت پودر شده و خشک نگه داری می کنند. با استفاده از این گیاه یک غذای محلی به اسم پلو لیزکی را درست خواهند کرد، این غذای محبوب را با استفاده از روغن حیوانی درست می کنند که باعث می شود بوی لیزک در کل فضای خانه بپیچد.

اگر بخواهید مهمان یکی از مردمان شهر یاسوج شوید مطمعنا پلو لیزکی را برای شما تدارک خواهند دید. برای تهیه این غذا بعد از اینکه برنج را آبکش کنند مقداری پودر لیزک را به آن اضافه می نمایند و اجازه می دهند به خوبی دم بکشد، سپس آن را با روغن خوش بو و خوش طعم حیوانی سرو می کنند.

بهترین زمان برای سفر به یاسوج,بهترین زمان سفر به یاسوج,خاطرات سفر به یاسوج,

شله ماشکی

یکی دیگر از غذاهای محبوب و لذیذ یاسوج شله ماشی یا ماشکی می باشد، ماش در دسته حبوباتی قرار دارد که دارای خاصیت های بی شماری است و بیشتر در غذای ایرانی ها، هندی ها و آمریکایی ها استفاده می شود.

برای پخت این غذا، ماش را باید به مدت چند ساعت بجوشانید تا پوسته آن جدا شود و برنج را هم خیس کرده، سپس برنج را به ماش اضافه نموده و ادویه جات لازم را به آن اضافه خواهیم کرد، در نهایت برای سرو غذا آن را با پیاز داغ سرخ شده تزئین می نماییم.