غدا های سنتی استان فارس

غذاهای سنتی فارس

غذاهای خوشمزه محلی به شهرهای شمالی محدود نمی‌شود؛ مثلا در استان فارس هم غذاهای لذیذی می‌پزند.

لذیذترین غذاهای محلی استان فارس

عطر بهار نارنج، بناهای پرشکوه چندهزارساله، فروشگاه‌های عرقیات گیاهی، حافظیه و سعدیه یادآور دیار شعر و ادب استان فارس است. آب‌و‌هوای این استان باعث رشد گیاهان و پرورش دام‌ شده است، به همین علت غذاهای محلی استان فارس تنوع زیادی دارد. شاید اگر بدانید که این استان علاوه‌بر جاذبه‌های دیدنی، فرهنگ غذایی اصیلی دارد اشتیاق بیشتری برای سفر به آن داشته باشید. برای آشنایی مختصر با بخشی از غذاهای محلی استان فارس که ریشه در پیشینه و تمدن این استان دارد خواندن این متن را از دست ندهید.

اگر به شیراز یا سایر شهرهای استان فارس سفر کردید، حتما غذاهای مخصوص این استان را امتحان کنید. برخی از مهم‌ترین غذاهای استان فارس از این قرارند:

کلم پلو

معروف‌ترین غذای شیراز کلم پلو است که البته با کلم پلوهای سایر شهرها فرق دارد. به غیر از کلم، از سبزیجات معطر، گوشت و ادویه‌جات در تهیه این غذا استفاده می‌شود. کلم پلو شیرازی را حتما با سالاد شیرازی نوش جان کنید تا از طعم و مزه آن بیشتر لذت ببرید.

شیرازی پلو

یکی دیگر از غذاهای سنتی مخصوص استان فارس، شیرازی پلو است. شیرازی پلو شباهت بسیار زیادی به ته‌چین دارد. تفاوتش هم در این است که علاوه بر مرغ، در تهیه این غذا از بادمجان هم استفاده می‌شود.

غذاهای سنتی شیرازی پلو
شیرازی پلو
لوبیاپلو شیرازی

اگر خوش‌شانس باشید لوبیاپلو شیرازی را هم در رستوران‌های این شهر پیدا می‌کنید. آنچه به عنوان لوبیا در این غذا استفاده می‌شود، لوبیا چشم‌بلبلی است. به غیر از لوبیا چشم‌بلبلی از مرغ، شوید و انواع طعم‌دهنده‌ها هم در تهیه این غذا می‌ریزند.

آش سبزی

آش سبزی از لذیذترین آش‌های ایرانی و از غذاهای سنتی شیراز است. همان طور که از نامش پیداست در این آش انواع مختلف سبزی به فراوانی استفاده می‌شود. نخود، لوبیا، عدس و پیازداغ هم از دیگر موادی هستند که در این آش وجود دارند.

دو پیازه

دوپیازه که به دوپیازه آلو هم معروف است، از غذاهای ساده و خوشمزه شیرازی است. برای تهیه این غذا، از پیاز، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و ادویه استفاده می‌شود. دوپیازه را می‌توان به عنوان پیش‌غذا هم سرو کرد.