سوغات معروف یاسوج

بهترین سوغات یاسوج

یاسوج از ییلاق های خوش آب ‌و هوای تابستانی ایران می باشد، اگر به دنبال مقصدی برای دوری از گرمای هوا هستید به پایتخت طبیعت گردی ایران سفر کنید.

در سفر به هر شهری معمولا خرید سوغاتی از لذت بخش ترین قسمت های مسافرت می باشد، شهر یاسوج سوغاتی های زیادی را به خود اختصاص داده است که در این مطلب چند مورد از آن ها را برای شما شرح خواهیم داد.

راهنمای سفر به یاسوج,زمان مناسب برای سفر به یاسوج,سفر به یاسوج,

جاجیم

این دست بافته ها را از پشم به صورت نواری می دوزند، سپس هر فردی بر اساس سلیقه خود این تکه های نوار را به صورت افقی یا عمودی به هم وصل می کند. جاجیم به گلیم شباهت بسیار زیادی دارد اما نازک بودن و ظرافت آن باعث شده است که از آن برای زیرانداز، روانداز و … استفاده شود.

عسل

وقتی از مناطق کوهستانی سخن به میان می آید نمی توان عسل مرغوب و بی نظیر آن را نادیده گرفت. عسل مناطق کوهستانی یاسوج طعمی لذت بخش را به همراه دارند و می تواند بهترین سوغاتی ممکن از این شهر باشد.

پرورش دادن زنبور عسل در شهر یاسوج از رایج ترین شغل های مردمان مناطق کوهستانی آن جا می باشد.

گیاهان دارویی

ناحیه های کوهستانی معمولا گیاهان دارویی و خوش عطر و بویی را دارا هستند، یاسوج هم یکی از این مناطق می باشد و در روستاهای اطراف و ناحیه کوهستانی انواع زیادی از گیاهان دارویی را می توان پیدا کرد که خاصیت های بی نظیری برای بدن دارند.

این گیاهان را بیشتر به صورت دمنوش و چای استفاده می کنند که عطر و طعم بی نظیری دارند.

بو مادران از گیاهان دارویی است که می توان در مناطق کوهپایه ای شهر یاسوج پیدا کرد که دم کرده آن برای سرماخوردگی و جلوگیری از خونریزی کاربرد دارد. مریم گلی، آویشن، بابونه، پنیرک، مرزنجوش، اکالیپتوس، باریچه و … از دیگر گیاهان دارویی می باشند که در عطاری های شهر یاسوج پیدا می شوند.

سفر به یاسوج در تابستان,سفر به یاسوج در زمستان,فصل سفر به یاسوج,

نان بلوط

نان بلوط یا نان کلگ جزء معروف ترین نان های مناطق کوهستانی است که در یاسوج هم طرفداران بسیاری دارد و از نان های محبوب اقوام لر نیز می باشد. این نان ها را زنان عشایر این منطقه با زحمت های زیادی تهیه می کنند.

برای درست کردن نان بلوط میوه های درخت بلوط را باید انقدر بسابند که از آن آرد تهیه شود، بعد از آن آرد را در ظرفی خیس می کنند و بعد عصاره بلوط را از آن جدا می کنند، سپس آنقدر آن را ورز می دهند که کاملا سفت شود و در تنور می پزند، هنگام مسافرت به شهر یاسوج می توانید از نان های محلی این شهر برای عزیزان خود به عنوان سوغاتی تهیه کنید.

مفرش

از دیگر دست بافته های مردمان عشایری و روستای در یاسوج مفرش می باشد که مانند صندوقچه ای آن را می بافند.

زنان عشایری از مفرش به عنوان وسیله ای برای حمل و نقل وسایل مورد نیاز خود در هنگام کوچ نمودن استفاده می کنند. به طور کلی می توان گفت مفرش یک چمدان یا ساک پارچه ای است که در سفرهای خود می تواند از آن استفاده نمایید.

طرح هایی که زنان روستایی بر روی این ساک ها می زنند بسیار زیبا هستند و انتخاب آن می تواند یک سوغاتی خاص برای عزیزان تان باشد.

چنته

از دیگر سوغاتی های با ارزش یاسوج چنته می باشد، چنته یک سوغاتی جمع و جور است که برای هر سلیقه ای می تواند مناسب باشد.

چنته را از گلیم و فرش درست می کنند به این نحو که یک طرف آن را از جنس گیلم می بافند و طرف دیگر را با فرش، گاهی اوقات هم هر دو طرف را یا با گلیم یا فرش می بافند.

چنته ها برای زنان بسیار کاربرد دارد می توانند از آن به عنوان آیینه دان یا جای قرآن استفاده می کنند.

بهترین زمان برای سفر به یاسوج,بهترین زمان سفر به یاسوج,خاطرات سفر به یاسوج,

گردو

از خوراکی هایی که در مناطق کوهپایه ای پیدا می شود گردو است، گردو یکی از محصولاتی می باشد که در شهر یاسوج می توان مقدار زیادی از آن را پیدا کرد، تجارت اکثر مردمان این منطقه بر پایه گردو قرار دارد.

اگر قصد دارید گردویی مرغوب به عنوان سوغاتی خریداری کنید بهتر است که سری به روستاهای اطراف شهر یاسوج و باغ های آن جا بزنید.