سن پترزبورگ کجاست؟

شهر سنت پترزبورگ روسیه پس از مسکو دومین شهر بزرگ روسیه می‌ باشد که در شمال‌ غرب این کشور واقع شده‌ است و همچنین پرجمعیت ‌ترین شهر اروپا پس از لندن پاریس و مسکو است. اگر میخواهید در مورد این شهر بزرگ و دیدنی بیشتر بدانید تا پایان  متن همراهمان باشید.

سن پترزبورگ کجاست؟
سن پترزبورگ که روس‌ها به آن پِتِربورگ می‌گویند، دومین شهر بزرگ روسیه پس از مسکو است که در منتهی‌الیه شمال‌غرب این کشور واقع شده‌است. سنت پترزبورگ شهری است که برای سالیان طولانی پاتیخت کشور روسیه بوده است ، این شهر با توجه به ویژگی ‌هایی که دارد به خوبی توانسته خود را از زیر سایه‌ پایتخت کنونی روسیه یعنی شهر مسکو بیرون بیاورد و به عنوان یکی از شهرهای مهم کشور خودی نشان دهد، جاذبه ‌های این شهر موجب شده که گردشگران زیادی از بسیاری از نقاط جهان، به تور سنت پترزبورگ برای گذراندن تعطیلات خود فکر کنند و به عنوان مقصد خود این شهر را انتخاب کنند.

 

سنت پترزبورگ,شهر سنت پترزبورگ,سنت پترزبورگ روسیهسنت پترزبورگ روسیه

تاریخچه سن پترزبورگ:
این شهر در سال ۱۷۰۳ به دستور و با نظارت پتر کبیر ساخته شد و از آن زمان تا ۱۹۱۸ پایتخت روسیه بود. مدتی پتروگراد نام داشت. پس از سرنگونی فرمانروایی تزارها به نام لنین، لنینگراد خوانده شد و با فروپاشی شوروی در این کشور به نام پیشینش بازخوانده شد. این شهر در فارسی دوره قاجار به صورت سن پطرزبورغ نامیده و نوشته می‌شد.

این شهر به عنوان صحنه وقوع انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و پایگاه دفاع سرسختانه در برابر آلمان نازی در زمان جنگ جهانی دوم، از جایگاهی مهم و نقشی حیاتی در تاریخ روس‌ها برخوردار است. این شهر در زمان جنگ جهانی دوم، ماه‌ها در محاصره بود و مردمانش با جانفشانی و فداکاری‌های بسیار آن را حفظ کردند. سن پترزبورگ پایتخت فرهنگی روسیه نام گرفته‌است.

 

سنت پترزبورگ,شهر سنت پترزبورگ,سنت پترزبورگ روسیهشهر سنت پترزبورگ

موقعیت جغرافیایی سن پترزبورگ:
از لحاظ جغرافیایی شهر سنت پترزبورگ در کناره‌های رود نوا، در شرق خلیج فنلاند در دریای بالتیک قرار گرفته‌است. مساحت این شهر روسی ۱۴۳۹ کیلومتر مربع بوده و جمعیت حاضر در آن طبق آمار سرشماری که در سال ۲۰۱۷ انجام شده ۵۳۲۳۳۰۰ نفر است. سنت پترزبورگ دومین شهر بزرگ در کشور روسیه پس از مسکو هست.

آب و هوای شهر سنت پترزبورگ:
آب و هوای شهر سنت پترزبورگ، با توجه به این که در عرض جغرافیایی قرار دارد معتدل است. شاید فکر کنید این شهر هم مثل مسکو زمستان های طاقت فرسایی داشته باشد، اما این طور نیست و به دلیل فاصله زیادی که با سیبری دارد، آب و هوایی معتدلی را شامل می شود. بهترین زمان برای سفر به شهر سنت پترزبورگ اردیبهشت تا شهریور است. در این زمان شهر کاملا بیدار است و تمام قصرها و پارک ها و آب نما ها رو به عموم باز هستند.

 

سنت پترزبورگ,شهر سنت پترزبورگ,سنت پترزبورگ روسیهجاهای دیدنی سنت پترزبورگ

مکان های دیدنی سنت پترزبورگ:
1- موزه هرمیتاژ:
هرمیتاژ بزرگترین و قدیمی ترین موزه فرهنگ و هنر جهان است که در شهر سن پترزبورگ روسیه قرار دارد. این موزه در سال 1764 توسط کاترین کبیر راه اندازی شده است و در حال حاضر با داشتن بیش از سه میلیون اثر هنری بزرگترین کلکسیون نقاشی در جهان است. این موزه در روزهای دوشنبه تعطیل است و اولین پنجشنبه هر ماه ورودی این موزه برای عموم رایگان است.

2.کلیسای سنت ایزاک:
می توان از کلیسای جامع سنت ایزاک به عنوان اصلی ترین و بزرگترین کلیسای شهر نام برد، سازه ای تاریخی و جذاب که در طی سال های 1818 تا 1858 توط معمار به نام فرانسوی آگوست دو مانفراند (Auguste Montferrand) طراحی و بنا گردید. امروزه نام این کلیسا در کنار جاذبه های نمادین و تاریخی شهر قرار می گیرد و از آن به عنوان سرمایه و سمبل امپراطوری روسیه یاد می شود. گنبد طلایی آن در خط افق آسمان جادویی سن پترزبورگ خودنمایی می کند و فخر می فروشد.

3- قلعه پیتر و پاول:
قلعه پیتر و پل در ۱۶ می ۱۷۰۳ به دستور پتر کبیر ساخته شد و اولین بنای معماری این شهر است. در ابتدا هدف از ساخت این قلعه دیده بانی از رودخانه ی نوا و دسترسی به دریای بالتیک بود برای همین هم هست که این قلعه در جزیره زایاچی بنا شد. قلعه طوری در کنار رودخانه قرار گرفته که همه ی کشتی هایی که از مسیرهای آبی خودشان را به روسیه می رسانند از گذرگاه قلعه می گذشتند و به دقت بازرسی می شدند.

4- کلبه پتر کبیر:
کلبه پتر کبیر یکی از جاذبه‌های گردشگری قدیمی سن پترزبورگ می‌باشد. این ساختمان در حقیقت اولین عمارت مسکونی در شهر تازه تأسیس سن پترزبورگ بود که برای موسس آن یعنی پتر کبیر ساخته شد تا در آن اقامت کند. بعدها که کاخ ارمتیاژ ساخته شد و خاندان سلطنتی به همراه پتر کبیر به قصر نقل مکان کردند.

5- کلیسای ناجی در خون:
کلیسای ناجی در خون، یک کلیسای ارتدوکس روسی واقع در سن پترزبورگ، روسیه می‌باشد و عملیات ساخت و ساز آن در ۱۹۰۷ به پایان رسید که این بنا به سبک ملی‌گرایی رمانتیک و معماری احیاگری روسی طراحی شده‌است.

6- کاخ یوسوپف
کاخ یوسوپف در خیابان مشهور مویکا و نزدیک رود مویکا قرار گرفته در سال 1830 ساخته شده و طراحی منحصر به فردی دارد. در این کاخ که اکنون تبدیل به موزه و از مشهورترین دیدنی‌های روسیه شده سالن تئاتری هم قرار گرفته و هنوز در آن نمایش برگزار می‌شود.

7- کاخ کاترین
کاخ کاترین یا دهکده تزارها یکی از باشکوه‌ترین کاخ‌های جهان است. کاخ کاترین محل اقامت تابستانی تزارهای روس بوده است. بیش از 100 کیلوگرم طلا در ساخت گچ بری ها و مجسمه ها و سقف این کاخ به کار برده شده است.