دیدنی های یزد با آدرس

دیدنی های یزد

اگر دارید به سفر و جاهای دیدنی یزد فکر می‌کنید، باید بگویم که قرار است در اولین شهر خشتی دنیا قدم بگذارید. شهری که یک چارقد از آسمان آبی کویر بر سرش کشیده و طولانی‌ترین قنات دنیا را هم در دلش جای داده است. شهری که از پشت بام‌ها، بادگیرهای قد علم کرده‌اش این شهر خشتی را شبیه به جنگلی از بادگیرها کرده است.

مسجد جامع یزد_جاهای دیدنی یزد

1- مسجد جامع، سرآمد جاهای دیدنی یزد

مسجد جامع یزد یکی از زیباترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی یزد است. بهتر است بگویم بدون دیدن این شاهکار معماری با آن کاشی‌های آبی رنگ که آسمان را به زمین کشانده‌اند، سفر شما به یزد کامل نمی‌شود.

این مسجد در سه دوره تاریخی  و در طول 100 سال بنا شده است. نخستین سنگ‌ بنای این مسجد در دوره ساسانیان گذاشته شده است. اما بنای فعلی مسجد، گنبد و کاشی کاری‌های آن متعلق به دوره‌های مختلفی از جمله آذری، ایلخانی و تیموری است.

2- کافه‌های پشت بام، همنشینی با آسمان و بادگیرها

بر خلاف آنچه متداول است، در شهر تاریخی یزد شما می‌توانید سراغ کافه‌ها را از پشت بام‌ها بگیرید. یکی از مهمترین مکان های دیدنی یزد همین کافه ها هستند. در کافه‌های بافت تاریخی آسمان آبی تا چند قدمی شما پایین می‌آید و تا چشم کار می‌کند، خانه خشتی و بادگیر است. اینجا می‌توانید خودتان را مهمان یک فنجان چایی کنید که معمولا با نبات و باقلوا یزدی سرو می‌شود. یکی از زیباترین قاب‌هایی که می‌توانید از یزد در ذهن‌تان ببندید همینجاست. یک آبی بی‌نهایت بر بالای سر و خانه‌های خشتی و بادگیرهای دور و نزدیک جلوی چشمانتان.

3- موزه سکه و مردم شناسی حیدر زاده، یک موزه تمام عیار

اگر کمی از سمت مسجد جامعه به طرف محله فهادان در کوچه‌های آشتی‌کنان قدم بزنید به موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده می‌رسید. این موزه در خانه عرب زاده قرار دارد که یکی از یادگاری‌های قاجاری این شهر است. به محض اینکه وارد بنا می‌شوید اتاق‌ها را می‌بینید که دور تا دور حوض دست به دست هم داده‌اند.

موزه مردم شناسی حیدرزاده

این مجموعه 10 سالن دارد که در آن سکه‌های دوره‌های تاریخی مختلف و همچنین وسایل و سبک زندگی گذشته مردم یزد به نمایش گذاشته شده است. این سکه‌ها به همت استاد حسین حیدرزاده، استاد علم سکه شناسی، در طول سال‌های 55 تا 83 گردآوری شده‌اند و حالا در این خانه تاریخی به نمایش گذاشته شده‌اند.