دره ستارگان قشم

دره ستاره ها قشم با قدمتی حدود دو میلیون سال، بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است. این دره یکی از شاهکارهای کم نظیر طبیعت، در جزیره زیباى قشم می‌باشد.

ضلع شمالى جزیره قشم در نزدیکى روستاى برکه خلف، عارضه زمین شناسى عجیب خود را به نمایش گذاشته است. اهالى محل عقیده دارند ستاره اى از آسمان افتاده و اشکال عجیبى را از خاک و سنگ و ماسه پدید آورده است.

دره ستاره ها قشم

اهالى محل معتقدند با تاریک شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است اما تاکنون چنین چیزی به اثبات نرسیده است. این دره به دلیل شکل ویژه و انواع حجم ها و پدیده هاى فرسایش موجود در آن، هنگام وزش بادهاى تند و گردش هوا در لابه لاى ستون ها و حفره هاى موجود در دره تولید صدا مى کند و گویی به دلیل این صداها است که اهالى معتقدند با تاریک شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است.

ویژگى ها و دیدنى هاى ناب دره ستاره ها سبب شد این دره به عنوان بخشى از ژئو پارک جزیره قشم جزو آثار طبیعى در سازمان یونسکو به ثبت برسد. لازم به ذکر است که ژئو پارک قشم با آثار زیباى طبیعى و تاریخى تنها ژئو پارک منطقه خاورمیانه است.


در شب هاى مهتابى، لحظاتى که سکوت همه جا را فرا گرفته و آسمان و ستاره ها در نزدیکى زمین احساس مى شوند، زیبایی های این دره دو چندان می‌شود. در گوشه و کنار ستون های دره ستاره ها، راه هاى تنگ، باریک و گاه پهن و وسیع وجود دارد که با نظم خاص خود چشم هر بیننده اى را خیره مى کند.