دانستنی های سفر به ارمنستان

قبل از سفر به کشور زیبای ارمنستان بهتر است که این مقاله را مطالعه کنید تا سفر بهتر و با خیال جمع تری داشته باشید.

 عزیمت به کشور ارمنستان

سفر به ارمنستان با هواپیما

هواپیمایی های مختلفی از جمله ایر فرانس ، هواپیمایی چک ، هواپیمایی سعودی ، لوفت هانزا ، هواپیمایی سوریه و هواپیمایی کاسپین ایران به ایروان پرواز مستقیم دارند.

سفر به ارمنستان با قطار

روزانه یک قطار میان ایروان ارمنستان با تفلیس گرجستان وجود دارد. خطوط آذربایجان و نخجوان نیز بسته هستند. می توانید با قطار از پاکستان یا شهرهای دیگر ایران به تبریز بیایید و بعد با قطار به شهر جلفا در مرز آذربایجان بیایید و بعد با اتومبیل یا تاکسی به نوردوز شهر مرزی ایران با ارمنستان بروید که با جلفا حدود 60 کیلومتر است. در گذشته راه آهنی از تهران تا مسکو وجود داشت که از منطقه جلفا در مرز ایران و شوروی به یکدیگر متصل می شد اما بعد از جنگ آذربایجان و ارمنستان این خط آهن برای همیشه بسته شد.

سفر به ارمنستان بااتومبیل

می توانید از مرزهای ایران و گرجستان با اتومبیل به ارمنستان بروید . مرزهای آذربایجان و ترکیه بسته هستند.از مرز ایران از طریق شهر مرزی نوردوز ایران و مگری ارمنستان می توانید وارد ارمنستان شوید از مرز نوردوز ایران تا ایروان ارمنستان حدود 270 کیلومتر است و از تبریز تا مرز نوردوز حدود 197 کیلومتر است که در کل از تبریز ایران تا ایروان ارمنستان حدود 407 کیلومتر است. اگر از گرجستان بخواهید به ارمنستان با اتومبیلهای موسسات کرایه بروید هزینه بیشتری نسبت به قطار یا اتوبوس باید بپردازید که در اینصورت اگر با اتومبیل خودتان بخواهید بروید به صرفه تر است زیرا هم هزینه کمتری دارید هم می توانید از مناظر لذت ببرید.

سفر به ارمنستان با اتوبوس

از ایران اتوبوس های خوبی از تبریز تا ایروان می آیند و بیشتر آنها حتی از تهران نیز می آیند. از تهران تا ایروان حدود 1105 کیلومتر است که بیشتر مسیر تهران تا تبریز آزادراه است. در مناطق جنوبی ارمنستان از مرز مگری تا ارمنستان شما جاده های کوهستانی را در پیش رو دارید که ممکن است مشکل باشد. از ترکیه از ترکیه اتوبوس مستقیم وجود ندارد زیرا مرز بسته است اما از استانبول اتوبوس به صورت مستقیم به ایروان می رود که ابتدا به تفلیس در گرجستان می روند و بعد از مرز گرجستان وارد ارمنستان می شود. از گرجستان حدود 17 دلار می گیرندMarshrutka مینی بوس های مختلفی به ارمنستان می رود مینی بوس های و سرویس دیگری که حدود 35 دلار می گیرد اما مزیت آن این است که از نزدیک شهر بزرگ ساناهین هاغپات و صومعه ها گذر می کند.

,تور ارمنستان زمینی,هزینه تور ارمنستان

حمل نقل عمومی در ارمنستان بسیار خوب و ارزان است

 

 حمل و نقل در داخل کشور ارمنستان

اتوبوس یا مینی بوس
حمل نقل عمومی در ارمنستان بسیار خوب و ارزان است بیشتر سفرهای درون شهری هم با مینی بوس و اتوبوس انجام می گیرد و برای سفرهای برون شهری نیز شما با اتوبوس و مینی بوس می توانید به نقاط مختلف بروید اما تنها مشکل آن این است که شما نمی توانید به مراکز گردشگری بصورت مستقیم دسترسی داشته باشید اما احتمالا در مناطق نزدیک آنجا و روستاها می توانید وسیله پیدا کنید چون اکثر روستا ها و مناطق مسکونی برای ایروان وسیله وجود دارد. مینی بوس های ارمنستان مانند کشورهای شرقی اروپا نیست که برای سوارشدن بلیت نیاز داشته باشد و بیشتر مانند ایران است که می توانید هرجا خواستید سوار مینی بوس شوید و کرایه را هم می توانید بصورت نقدی به راننده بپردازید.

تاکسی یا با اتومبیل
اگر با اتومبیل شخصی می روید باید گواهینامه بین المللی داشته باشید. شما می توانید اتومبیل کرایه کنید که موسسات مختلفی برای این کار وجود دارد از جمله Europacar که در هتل ایروان هم دفتر دارد اما اگر شما گواهینامه معتبر برای ارمنستان ندارید باید راننده هم به همراه اتومبیل کرایه درخواست کنید که ممکن است هزینه های شما زیاد شود. می توانید با تاکسی با نقاط مختلف بروید تاکسی ها بصورت مسافتی هزینه خود را محاسبه می کنند که حدود 100 درام برای هر کیلومتر است.

دوچرخه
دوچرخه سواری روش مناسبی برای گردش در ارمنستان نیست اما می تواند تجربه جالبی برای گردش و دیدن مناظر طبیعی در ارمنستان باشد البته اگر قدرت رکاب زدن در مانطق مختلف و کوهستانی این کشور را داشته باشید.

قطار
برای جابه جایی در ارمنستان قطار نیز وجود دارد اما بیشتر راه آهن های ارمنستان متعلق به زمان شوروی است که فرسوده است و قطار ها آرام حرکت می کنند شما با قطار می توانید به گیومری (کومایری) و یا کنار دریاچه سوان بروید.

هواپیما
هیچ گونه پرواز داخلی در این کشور وجود ندارد در گذشته خدمات هوایی در قره باغ وجود داشت اما اکنون وجود ندارد. با تورهای گردشگری به غیر از تورهایی که بصورت روزانه در ارمنستان وجود دارد شما می توانید تورهای دیگری را هم پیدا کنید تا بتوانید مناطق مختلف را مشاهده کنید و به راحتی به اماکن توریستی بروید.

,تور ارمنستان زمینی,هزینه تور ارمنستان

برای رزرو هتل و محل های اقامتی در ارمنستان از طریق رابط های معتبر و با تجربه این کار را کنید

  چگونه از معتبر بودن آژانس مسافرتی اطلاع حاصل نمائیم؟

نکاتی برای سفر به ارمنستان

1: از عبورو مرور شبانه در ارمنستان خود داری کنید. هر گز کیف پول و اموال خود را در مجامع عمومی به طور علنی آشکار نکنید.

2: اغلب اوقات به محض ورود به ارمنستان افراد زیادی به عنوان مترجم، هتل دار و کمک یار به سمت شما می آیند که نباید به آن ها اعتماد کنید.

3: در این کشور آگاهی هایی وجود دارد که می توانید در صورت بروز هر نوع مشکلی به آن ها مراجعه کنید و جواب بگیرید

4: در این کشور کارهای جعلی تقریبا زیاد صورت می گیرد بنابراین توجه کنید به پست های الکترونیکی که از سوی ساکنان این کشور برای شما ارسال می شود توجه نکنید.

5: داروی کدئین دار هرگز به همراه خود نداشته باشید چرا که در اغلب کشور ها از جمله ارمنستان، این دارو ها مخدر محسوب می شود و مجازات بدنبال دارد.

6: رانندگان معتبر در این کشور و هر کشور دیگر باید دارای مجور IDP باشند.

7: چنانچه باز هم با رعایت نکات مذکور دچار سرقت و آسیب شدید می توانید از پلیس محلی علاوه بر آگاهی های ایرانی استفاده کنید.

8: تصاویر مدارک خود مثل گذرنامه ، کارت ملی و… را حتما در محلی امن روی گوشی، تبلت یا لپ تاپ خود نگهداری کنید

9: طبق قوانین شما به محض ورود به هر کشوری من جمله ارمنستان باید تابع قوانین و مقررات آن ها باشید. پس هرگونه خطا مستلزم این است که شما را مجازات یا بازپرسی کنند!

10: با توجه به وضعیت روحی و سلامتی خود، حتما قبل از سفر شرایط آب و هوایی ارمنستان را چک کنید و بعد اقدام به سفر نمایید

11: برای رزرو هتل و محل های اقامتی از طریق رابط های معتبر و با تجربه این کار را کنید.

12: هر بار که می خواهید هتل را ترک کنید مدارکتان را همراهتان با خود حمل کنید.

13 : کارت شناسایی عکس داری در تمام طول سفر حتما به همراه خود داشته باشید که بهتر است کارت ملی تان باشد که ملیت شما نیز در آن مشخص است.

14: آدرس دقیق هتلی که در آن هستید را همیشه در جیب داشته باشید. از هتل کارت اطلاعاتی شان را بگیرید.

15 : کرایه های تاکسی بر اساس مسیر متغیر است و بر اساس درام محاسبه می شود.

امیدواریم که با رعایت این نکات توانسته باشیم گامی درست در جهت تامین سلامت سفر شما برداشته باشیم. توجه داشته باشید که در مورد مسافرت خود بسیار فکر کنید و در صورت وجود هر ابهامی هنگام خرید تور، یا … به افرادی که تجربه دارند مشورت کنید. توصیه می شود برای رفتن به ارمنستان بیشتر از تور استفاده کنید تا اینکه بخواهید با اتومبیل شخصی مسافرت کنید.