جاذبه های گردشگری شیراز

۱- سعدیه

سعدیه نام یکی از جاهای دیدنی شیراز بوده که آرامگاه سعدی در آن قرار گرفته است. سعدی از شاعرهای محبوب و معروف قرن هفتم هجری بوده که آرامگاه آن هم‌اکنون مورد بازدید بسیاری از مسافران و گردشگران قرار دارد. بنای آرامگاه سعدی در سال ۱۳۳۰ ساخته شد و در سال ۱۳۵۳ به ثبت آثار ملی ایران رسید.

این مکان در گذشته خانقاه و محلی برای عبادت سعدی بود، به همین دلیل پس از مرگ در آنجا دفن شد. ترکیب دو سبک سنتی و مدرن در کنار هم بسیار منحصر‌به‌ فرد بوده و جلوه خاصی به این مکان بخشیده است. وجود حوض، درختان و گل‌های رنگارنگ هم بدون تردید در زیبایی سعدیه موثر بوده و نقش خاصی در آرامش بی‌بدیل این مکان ارزشمند داشته است. در سفر خود به شیراز حتما از آرامگاه سعدی بازدید کنید.

آدرس سعدیه: شیراز، انتهای خیابان بوستان، جنب باغ دلگشا

سعدیه

2- آرامگاه شاه‌ِ چراغ

مقبره‌ ی بدیع شاه‌ چراغ، آرامگاه دو تن از برادران امام هشتم شیعیان و ازجمله جاهای دیدنی شیراز است. با اینکه این دو تن در قرن نهم کشته شده‌اند، اما مقبره‌ی آنها از دوران قاجار تا به امروز توسعه‌ی فراوانی یافته است. در مرکز محوطه‌‌ی آرامگاه، حوضی فواره‌دار قرار دارد و مقبره‌ی شاه چراغ با کاشی‌های آبی و آینه‌کاری‌های خیره‌کننده نمایی کاملا ایرانی را به رخ می‌کشد که همین امر آن را به یکی از زیباترین عبادتگاه‌های شیراز تبدیل کرده است. موزه‌ای در قسمت شمال غربی محوطه قرار دارد که آثار مختلفی را در ارتباط با شیراز به‌ نمایش می‌گذارد، ازجمله قرآن‌های نفیس قدیمی و دری که با طلا، نقره‌ و لاجورد تزیین شده است.

آدرس آرامگاه شاهچراغ: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان احمدی

این مطلب به صورت اختصاصی توسط سایت توریسم آماده شده است

شاه چراغ از جاهای دیدنی شیراز

3-آرامگاه حافظ

حافظ را می‌توان پرطرفدارترین شاعر پارسی‌زبان دانست. ایرانیان از هر طبقه و فرهنگی، دست‌کم چند بیتی از اشعار حافظ را به خاطر دارند. مقبره‌ی حافظ در باغی آراسته در شمال غربی شیراز قرار دارد. حافظ در قرن هشتم از دنیا رفت و مقبره‌ی او در قرن ۱۲ توسط کریم‌خان زند به این مکان منتقل شد. روی سنگ‌های مرمر بنا اشعار حافظ کنده‌کاری شده است. در سال ۱۳۱۵ طاقی هشت‌ضلعی روی قبر قرار گرفت. این مکان بیشتر از اینکه یکی از جاذبه‌ های گردشگری شیراز باشد، میعادگاه طرفداران حافظ از سراسر دنیاست. در محوطه‌ی آرامگاه فال بگیرید، به نکات ظریف غزل‌های حافظ بیندیشید، در چای‌خانه استراحت کنید و در حافظیه بگردید.

آدرس حافظیه: شیراز، میدان حافظیه، آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ از جاهای دیدنی شیراز

4- باغ ارم

یکی از بهترین جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری شیراز را می‌توان باغ ارم معرفی کرد که به نظر می‌رسد مربوط به زمان سلجوقیان می‌شود، اما بیشتر بناهای نیمه‌کاره آن در زمان ناصرالدین شاه به سرانجام رسید. زیبایی باغ ارم شیراز بدون اغراق خیره‌کننده بوده و حس زندگی را در شما زنده می‌کند.

وجود درختان مختلف اعم از نخل، سرو، اقاقیا، افرا، بید و سروناز و گل‌های خوش‌رنگ موجود در این باغ زیبا بیش از پیش بر محبوبیت آن افزوده و فضای آن را دل‌انگیز کرده است. جالب است بدانید که بلندترین درخت سرو شیراز در همین باغ قرار گرفته است و میوه‌هایی همانند سیب، به، گلابی، ازگیل، گردو، نارنج، زردآلو، بادام و خرما بر روی درختان این باغ به چشم می‌خورند.

وجود یک حوض طویل در قسمت میانی باغ ارم شیراز شما را تا کاخ قاجاری همراهی می‌کند و صدای آب جاری در آن قدم زدن را برای شما لذت‌بخش‌تر خواهد کرد. زیبایی این باغ در فصل بهار و پاییز دوچندان می‌شود، به طوری که در فصل بهار بوی بهارنارنج و گل‌های بهاری به طور کامل محیط باغ را پر می‌کنند و در فصل پاییز هم رنگ نارنجی بی‌نظیر باغ از مقابل چشمانتان کنار نخواهد رفت.

به همراه داشتن دوربین عکاسی برای ثبت تصاویر ناب در این باغ واقعا لازم است. بد نیست بدانید که باغ ارم در حال حاضر در اختیار دانشگاه شیراز قرار دارد و نام آن به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

دیدن باغ ارم آن هم در اردیبهشت شیراز لذتی تکرارنشدنی دارد. اگر می‌خواهید یک سفر خاطره‌انگیز به شیراز و این باغ داشته باشید، اینجا از سیر تا پیاز هزینه سفر به شیراز را بخوانید.

آدرس باغ ارم: شیراز، بلوار ارم، میدان ارم، خیابان ارم، نزدیک مجموعه دانشگاه شیراز

باغ ارم
5- موزه‌ی هنر مشکین‌فام

این عمارت قجری که در گذشته متعلق به فروغ‌الملک قوام بوده است، یکی از جاهای دیدنی شیراز است که امروزه به یک گالری هنری تبدیل شده است. این موزه که فاصله‌ی زیادی با شاه چراغ ندارد، نمایش‌دهنده‌ی آثار هنرمندان معاصر شیرازی، خوش‌نویسی و سنگ‌کندهای گوناگون است. ترکیب هنر والا و معماری و همچنین تاریخ و مدرنیته از امتیازات ویژه‌ی این گالری به‌یادماندنی است.موزه مشکین فام از جاهای دیدنی شیراز

6- مسجد وکیل

یکی دیگر از زیباترین و قدیمی‌ترین مساجد شیراز که به دوران زندیه تعلق دارد، مسجد وکیل یا مسجد سلطانی است. این مسجد دارای ۴۸ ستون بوده و از این نظر یکی از بناهای مستحکم شهر شیراز به شمار می‌رود.

معماری و طراحی این مسجد در عین سادگی بسیار چشم‌نواز بوده و هنر میناکاری و استفاده از رنگ‌های سبز و قرمز بر زیبایی آن افزوده است. تمام قسمت‌های اینا به صورت کاملا دقیق میناکاری شده و ورود به آن حس تکرارنشدنی را برای شما رقم خواهد زد. بد نیست بدانید که این مسجد در نزدیکی حمام و بازار وکیل واقع شده است. حتما بازدید از مسجد وکیل را در برنامه خود قرار دهید.

آدرس مسجد وکیل: شیراز، خیابان آیت‌الله طالقانی، غرب بازار وکیل

مسجد وکیل

این مطلب به صورت تخصصی توسط سایت توریسم تهیه شده است