تور زیارتی به شیراز

معرفی شهر شیراز

شیراز در نیمه جنوبی ایران قرار دارد. شیراز، مرکز استان فارس و از زیباترین و کهن‌ ترین شهرهای ایران به شمار می رود که جذابیت‌ های تاریخی و طبیعی زیادی دارد و یکی از مقاصد مشهور در میان گردشگران داخلی و خارجی است. همچنین، شیراز به عنوان سومین شهر ایران از نظر قدمت و پنجمین شهر بزرگ کشور است. نام شیراز در کتاب‌ ها و اسناد تاریخی با نام های مختلفی همانند تیرازیس، شیرازیس و شیراز به ثبت رسیده و در دوران صفاریان، آل بویه و زندیان نیز به عنوان پایتخت ایران بوده است. شیراز و استان فارس محل پایه‌گذاری فرمانروایی‌های هخامنشیان و ساسانیان نیز بوده است. مشاهیر به نامی مانند سعدی، حافظ، فردوسی، شهریار، بابا طاهر، سنایی و بهار از اهالی شیراز بودند.

سفر به این شهر معروف زیارتی را با ثبت نام تور شیراز برای شما عزیزان راحت تر کرده ایم. برای رزرو تور های شیراز با ما در تماس باشید.

بهترین زمان سفر به شیراز - کجارو

آب و هوای شهر شیراز

شیراز در موقعیت جغرافیایی قرار دارد که چهارفصل بوده و دارای آب و هوای بسیار مطبوعی است. منطقه ای که از لحاظ آب و هوایی نیمه خشک بوده و میزان بارندگی در آن زیاد نیست. در کل، آب و هوای شیراز در بهار بسیار عالی بوده و یکی از بهترین فصل ها برای سفر همین فصل است زیرا آب و هوایی مطلوب و خنک در انتظار گردشگران است. تابستان شیراز آب و هوای گرمی دارد و شاید برای بعضی ها خشک و اذیت کننده باشد. اما در پاییز آب و هوایی بسیار خنک و دلپذیر در این شهر حاکم است. اما اگر دوست دارید هوای سرد و کوهستانی را تجربه کنید.

بهترین زمان سفر به شیراز

اردیبهشت می تواند به عنوان بهترین زمان سفر به شیراز باشد. زیرا هم شکوفه های بهارنارنج، گل های رز و نرگس و بابونه زیبایی فوق العاده ای به این شهر بخشیده اند و هم از لحاظ هزینه اقامت نیز در حد معمول است. از سوی دیگر از شلوغی زمان نوروز و گرمای کلافه کننده تیر و امرداد هم خبری نیست. همچنین در فصل زمستان نیز به دلیل کم شدن تعداد مسافر به این شهر از لحاظ قیمت ها بسیار مقرون به صرفه است.

مکان های زیارتی شیراز
مسجد نصیرالملک شیراز، مسجد رنگ ها

مسجد نصیرالملک شیراز از مساجد معروف شیراز است که در محله گودعربان و خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی مسجد شاه چراغ قرار دارد. مسجد نصیرالملک که از جمله بناهای دیدنی دوران قاجار در شهر شیراز و استان فارس است در سال ۱۲۹۳ قمری توسط حسنعلی نصیرالملک ساخته شد. مدت ساخت آن حدود ۱۲ سال و از سال ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۵ شمسی به طول انجامیده است. مرمت، حفظ و نگهداری این بنای باشکوه و ارزشمند با رعایت استانداردهای بین‌المللی مرمت آثار تاریخی از سال‏ها پیش آغاز شده است.

مسجد نصیرالملک شیراز دارای حیاط وسیع است که حوض بزرگ در وسط آن می‌باشد. در سمت شمال حیاط طاق مروارید، در سمت شرق شبستان با هفت ستون سنگی، در سمت جنوب دو گلدسته زیبا و در سمت غرب شبستان اصلی قرار دارد که دارای دریچه‌های با شیشه های رنگی است.

مسجد نصیر الملک از نظر کاشیکاری و مقرنس کاری از زیباترین مساجد ایران است. مسجد دارای صحن وسیعی می باشد که در سمت شمال آن قرار دارد. در ورودی دارای طاق نمایی بزرگ است٬ که سقف آن با کاشی‌های رنگارنگ مزین گشته است. مسجد دارای دو شبستان شرقی و غربی است. شبستان غربی که پوشش آجری دارد و بیشتر روی آن کار شده و زیباتر است٬ طاق این شبستان روی ستون‌ها سنگی و با طرح مارپیچ روی آن در دو ردیف شش‏تایی و به تعداد ۱۲ عدد به نیت ۱۲ امام قرار گرفته است.

 مسجد نصیرالملک شیراز، مسجد رنگ ها

آرامگاه سیدمیرمحمد (ع)

آرامگاه سیدمیرمحمد علیه السلام برادر سیدمیراحمد، شاهچراغ علیه السلام در شیراز، میدان احمدی و در ضلع شرقی حرم احمد ابن موسی علیه السلام واقع شده است. بنای آرامگاه سیدمیرمحمد علیه السلام را به ۶۲۳ هـ .ق نسبت می دهند در سال ۹۲۳ هـ .ق توسط خلیل سلطان ذوالقدر والی شاه اسماعیل صفوی در فارس عمارتی بر مقبره وی ساخته شد که در برگیرنده گنبد، رواق، مسجد و چندین حجره دو طبقه بود. درون حرم آرامگاه سیدمیرمحمد علیه السلام در سال ۱۲۹۶ هـ . ق توسط سلطان اویس میرزا فرزند معتمدالدوله فرهاد میرزا قاجار آیینه­کاری صورت گرفت. در سال ۱۳۰۶ نیز ضریحی نقره­ای توسط حاج میرزا محمدحسین زرگر بر فراز آرامگاه سیدمیرمحمد علیه السلام ساخته شد.

این بنا دارای گنبدی کاشی کاری شده با بدنه باریک و برآمدگی در بخش پایینی می باشد. در زیر این گنبد که توسط ظهیرالدوله ساخته شده، با آینه مقرنس کاری صورت گرفته است. ساقه درونی گنبد نیز با خطوط ثلث و نسخ آیینه کاری شده است. ورودی این آرامگاه از ضلع جنوبی کاشی کاری شده است. فضای داخلی آرامگاه را حرم وسیعی تشکیل می دهد که مقبره سید میرمحمد علیه السلام در شاه­نشین ضلع شمالی آن وقع شده است. ضریح این مقبره خاتم کاری شده و در پشت ضریح و متصل به آن معجری چوبی و خاتم کاری منسوب به امامزاده ابراهیم علیه السلام وجود دارد. روبه­روی حرم، در ضلع دیگر مقبره مسجدی واقع شده است. مقبره شهید آیت الله سیدعبدالحسین دستغیب و چند تن از یارانش نیز در این آرامگاه قرار دارد.

آرامگاه سیدمیرمحمد (ع) شیراز

آرامگاه آبش خاتون

در شهر شیراز، در نزدیکی محلی به نام دروازه قصابخانه، قسمتی از بنای نیمه ویران به نام «آبش خاتون» وجود دارد که روزگاری بنای مجلل و زیبا بوده است. ملکه آبش خاتون آخرین پادشاه اتابکان فارس است. آبش خاتون دختر اتابک سعدبن ابوبکر بن سعد زنگی و ترکان خاتون ، ملکه ایران در قرن هفتم قمری بود و تنها فرمانروای زن استان فارس می‌باشد که از سوی ایلخان مغول، اتابک شیراز بوده است. درباره این بنا، مطالب گوناگون نگاشته‌اند، اما آنچه به حقیقت نزدیک‌تر می‌نماید آن است که ملکه آبش خاتون همسر منکو تیمورقا آن پسر یازدهم هلاکو ۲۲ سال پادشاهی کرد و زندگی شاهانه ‌خود را در شهرهای شیراز و تبریز گذراند. پس از این که آبش خاتون در سال ۶۸۵ هجری در محله چرنداب تبریز درگذشت، جسد وی را به همان رسم مغول در شهر تبریز به خاک سپردند
آبش خاتون تنها فرمانروای زن استان فارس بوده که در سال ۶۶۲ قمری بر این ایالت حکمرانی می کرده که گفته می شود وجه تشابه شهرت فلکه خاتون به سبب قرار گرفتن مقبره وی در آنجاست.

 آرامگاه آبش خاتون

آرامگاه شاهچراغ

آرامگاه شاهچراغ در کنار میدان احمدی شیراز قرار دارد

شاهچراغ آرامگاهی است که در آن حضرت میر سید احمد فرزند امام موسی کاظم (ع) معروف به شاه چراغ و برادر امام رضا (ع) دفن شده است.

در آغاز قرن ۳ هجری شاهچراغ به شیراز هجرت کرد و در آنجا وفات یافت.

احمدبن موسی در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر نمود ولی در راه توسط افراد مأمون خلیفه عباسی در شهر شیراز کشته شد.

این بنا در دوره اتابکان فارس در قرن ۶ قمری ساخته شده و گنبد و بارگاه آن دارای کاشیکاری‌های زیبایی است.

احمد بن موسی بن جعفر(ع)، از فرزندان امام موسی کاظم(ع) معروف به سید السادات و شاهچراغ است که از شخصیت‏های عالی مقام و جلیل القدر و پرهیزکار بود.

تاریخ وفات احمد بن موسی دقیقاً معلوم نیست، ولی برخی از مورخین تاریخ وفات را حدود سال ۲۰۳ قمری که همزمان با شهادت امام هشتم(ع) است ذکر کرده‏اند.

این آرامگاه که بزرگ‌ترین زیارتگاه مذهبی شیراز است، در زمان اتابک سعدبن زنگی، امیر مقرب‌الدین مسعود بدرالدین وزیر وی بقعه و گنبدی بر فراز قبر وی ساخت و اتابک نیز رواقی بر آن افزود.

سپس تاشی خاتون مادر شاه اسحاق اینجو در سال ۷۴۵ هجری تعمیرات اساسی در آن انجام داد و بقعه،بارگاه، مدرسه عالی و مدفنی در جنوب آن برای خود ساخت.

بنای آرامگاه در ادوار مختلف مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفته است از جمله زمان حکومت شاه اسماعیل صفوی، نادر شاه افشار و فتحعلی شاه قاجار.

درون حرم را با به کار بردن آینه های ریز رنگین، به سبکی هنرمندانه، آینه کاری کرده و انواع خط‌های زیبای فارسی و عربی، تزیین کننده نمای اطراف آینه‌ها و کاشی‌ها است.

Shah-cheragh-0725-mm1 آرامگاه شاهچراغ