آرامگاه سید میر محمد را بشناسید

آرامگاه سیدمیرمحمد

آرامگاه سیدمیرمحمد علیه السلام برادر سیدمیراحمد، شاهچراغ علیه السلام در شیراز، میدان احمدی و در ضلع شرقی حرم احمد ابن موسی علیه السلام واقع شده است.

بنای این بقعه را به ۶۲۳ هـ .ق نسبت می دهند در سال ۹۲۳ هـ .ق توسط خلیل سلطان ذوالقدر والی شاه اسماعیل صفوی در فارس عمارتی بر مقبره وی ساخته شد که در برگیرنده گنبد، رواق، مسجد و چندین حجره دو طبقه بود. درون حرم آرامگاه در سال ۱۲۹۶ هـ . ق توسط سلطان اویس میرزا فرزند معتمدالدوله فرهاد میرزا قاجار آیینه­کاری صورت گرفت. در سال ۱۳۰۶ نیز ضریحی نقره­ای توسط حاج میرزا محمدحسین زرگر بر فراز این مقبره ساخته شد. این بنا دارای گنبدی کاشی کاری شده با بدنه باریک و برآمدگی در بخش پایینی می باشد. در زیر این گنبد که توسط ظهیرالدوله ساخته شده، با آینه مقرنس کاری صورت گرفته است. ساقه درونی گنبد نیز با خطوط ثلث و نسخ آیینه کاری شده است. ورودی این آرامگاه از ضلع جنوبی کاشی کاری شده است. فضای داخلی آرامگاه را حرم وسیعی تشکیل می دهد که مقبره سید میرمحمد علیه السلام در شاه­نشین ضلع شمالی آن وقع شده است. ضریح این مقبره خاتم کاری شده و در پشت ضریح و متصل به آن معجری چوبی و خاتم کاری منسوب به امامزاده ابراهیم علیه السلام وجود دارد. روبه­روی حرم، در ضلع دیگر مقبره مسجدی واقع شده است.

مقبره شهید آیت الله سیدعبدالحسین دستغیب و چند تن از یارانش نیز در این آرامگاه قرار دارد.

از آرامگاه زیبای شاه‌چراغ بیشتر بدانیم

شاه‌چراغ آرامگاهی است در شیراز که بنا بر اعتقاد شیعیان احمد بن موسی کاظم، پسر ارشد امام موسی کاظم ومحمد بن موسی، برادران امام رضا، در آن به خاک سپرده شده‌است. او در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر نمود ولی در راه توسط افراد مأمون خلیفه عباسی در شهر شیراز کشته شد.
این آرامگاه در کنار میدانی به نام احمدی در شهر شیراز قرار دارد. آرامگاه سیدمیرمحمد برادر سیدمیراحمد نیز در نزدیکی شاه‌چراغ است.