گردش در بندر ماهشهر

گردش در بندر ماهشهر

در این مطلب قصد معرفی بندر ماهشهر و جاذبه های گردشگری آن را داریم.

بندر ماهشَهر شهری است در استان خوزستان کشور ایران و  تنها شهر ایران است که دارای خور است. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۳ متر و از دو بخش ماهشهر قدیم و ناحیهٔ صنعتی تشکیل شده است.
این شهر در ۱۸ کیلومتری بندر امام خمینی، ۹۵ کیلومتری آبادان و ۱۱۰ کیلومتری اهواز قرار دارد.این شهر دیدنی و زیبا از قدیمی‌ترین بنادر خلیج‌فارس است که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد. بندر ماهشهر از شمال به اهواز، از غرب به شهر آبادان و خرمشهر، از شرق به بهبهان و هندیجان و از جنوب به خلیج‌فارس منتهی می‌شود. این شهر از نظر آب و هوایی، تابستان‌هایی گرم و شرجی و زمستان‌هایی نسبتا سرد دارد.

 

خور موسی و گونه های جانوری بی نظیر آن

خور در فارسی به معنی شاخه ای از دریا است که وارد خشکی شده باشد و نام این خور از ناخدایی که آن را پیدا کرده، گرفته شده است. این خور به شکل مثلث است و در انتهای شمال غربی خلیج فارس قرار دارد. این خور حدود ۲۰ تا ۵۰ متر عمق دارد و در عمیق ترین نقاط به ۷۳ متر می رسد. وجود چنین عمقی باعث سهولت رفت و آمد کشتی های بالاتر از ۷۰ هزار تن شده است. این آبراه از بندر امام خمینی ۹۰ کیلومتر و از بندر ماهشهر ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد. کشتی های نفت کش برای رسیدن به بندر امام خمینی می بایست از آبراه خور موسی عبور کنند.

این آبراه دارای گونه های جانوری متفاوتی است و بیشترین پراکندگی ماهی حلوا سفید در این منطقه وجود دارد. با وجود دلفین های گوژپشت و پرندگان دریایی مانند فلامینگوها، کفچه نوک ‌ها، پرستوهای کاکلی، پرستوهای دریایی، پرستوهای پشت دودی، خرچنگ ‌های کوچک و انواع ماهی ‌ها شاهد حیات وحش دریایی بسیار زیبایی در این آبراه هستیم و برای کسانی که به گونه های جانوری دریایی علاقه مند هستند، فرصت مناسبی به وجود آمده است. هر ساله از اسفند ماه تا خرداد ماه حجم انبوهی از پرندگان مهاجر و بومی به خور موسی می آیند و مناظر بسیار بدیعی را به وجود می آورند. در خور موسی جزایر بکری وجود دارند که این جزایر مناظر ساحلی بسیار زیبایی را به وجود آورده و همگی تحت نظارت سازمان محیط زیست قرار دارند. شهرداری بندر ماهشهر در حال ایجاد بازارچه ساحلی در این آبراه با وجود امکاناتی نظیر آلاچیق جهت اسکان مسافرین عزیز می باشد و در ایام نوروز نیز کشتی تفریحی خور پیما برای گردش مسافران در خور موسی قرار دارد. 

شهر تاریخی آسک در بندر ماهشهر

آسک شهری تاریخی می باشد . در تاریخ آمده است که در اواخر قرن چهارم هجری، آسک روستایی بزرگ بوده که در دامنه کوه قرار داشته که بر فراز آن آتشفشان قرار داشته است. این شهر شاهد جنگ های خوارج بوده و بعضاً نام آن در اشعار عربی مشاهده می شود. به نوشته مورخان، این شهر دارای آتشکده ها، دفینه های باستانی، تابوت ها، گورهای قدیمی است و همچنین کتیبه هایی به خط پهلوی بر در غربی معبد آتشکده آسک وجود دارد. این شهر ایوان بلندی داشته، این ایوان همان معبد آتشکده آسک است. در غرب آسک گنبدی است که قبلاً برج دیده بانی بوده است.

مجتمع بندری امام خمینی(ره)

مجتمع بندری امام خمینی (ره) محل استقرار کشتی‌های تجاری بوده که می‌توان با مجوز صادر شده از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان (بندر امام خمینی (ره) از اسکله‌ها و کشتی‌های پهلو گرفته در آن بازدید نمود.

پارک ارم ماهشهر

پارک ارم ماهشهر دارای فضای سبز بسیار زیبایی است و از امکاناتی همچون دریاچه مصنوعی جهت قایق سواری، پارک پرندگان، باغ حیوانات و سینما روباز اشاره کرد. فضای سبز پارک ارم به وسعت ۲۰ هکتار با برخورداری از گل‌ها و درختان متعدد، یک پارک جنگلی مطرح محسوب می‌شود و قطعا برای گردشگران جذاب خواهد بود.

پارک ساحلی خور

پارک ساحلی خور یکی از پارک های زیبا و ساحلی در حاشیه ساحل خور بندر ماهشهر است و مکانی مناسب برای تفریح و سرگرمی به شمار می رود. این منطقه دارای جایگاه قایق سواری، شهربازی و دو دریاچه ماسه ای و تفریحی است.

تل کافرون

تل کافرون یکی از جاذبه‌های تاریخی و باستان‌شناسی شهر بندر ماهشهر است که دارای قدمتی چند هزار ساله بوده و اولین اثر تاریخی بندر ماهشهر است که ثبت ملی شده است، این منطقه مربوط به دوره پارتی، ساسانی و هخامنشی است و قدمت دقیق این منطقه هنوز مورد بررسی است.