همه چیز در باره دیوار بزرگ چین

یکی از بزرگ ترین بناهای کشور چین که جزو معروف ترین بناهای تاریخی و مهم این سرزمین به شمار می رود ، دیوار چین است و جالب است بدانید دیوار چین در سال های مختلفی ساخته شده است و در سلسله های مختلف ساخته و تخریب گردیده است و هدف اصلی از ساخت دیوار چین حفاظت در مقابل دشمن ها بوده است و این دیوار در دوره کل چین کشیده شده بود. دیوار بزرگ چین، بزرگ ترین دیوار جهان و بزرگ ترین معماری باستانی می باشد. دیوار چین زمانی جزء عجایب هفتگانه جهان بوده است. این اژدهای خفته در دل کوهستان روزگاران درازی را سپری کرده و ساخت آن نیز سالیان سال به طول انجامیده است. 

دیوار چین
دیوار چین

تاریخچه ساخت دیوار چین

بدون شک پروژه ساخت دیوار بزرگ چین از بلند پروازانه ترین تصمیماتی بود که امپراطور شین هوانگ در طول حکومتش گرفته شد و نیز او دستور داد که تمامی دیوارهای میان شهرهابزرگ را  برداشته  و تنها دیوارهای مرزی شمالی بر جایشان بمانند. نمی توان دقیقا اشاره کرد که دیوار چین شامل چه شهر و استان هایی می شده اما چیزی که مشخص این است که این دیوار ۹ استان بزرگ را  در بر داشته است و از غرب به جایو گوان واز شرق به ساحل رود یالو جیان امتداد یافته بود و پس از مرگ پادشاهه چین شی هوان و سقوط سلسله چین برخی مناطق دیوار به تدریج رو به زوال رفت و چندین قبیله شمالی که قوی ترینشان سلسله وی بودند در حدود سال ۳۸۶ تا ۵۳۵ میلادی توانستند بر چین نفوذ کرده و بر این سرزمین حکومت نمایند.

این سلسله پس از رسیدن به قدرت برای جلوگیری از حمله ی قبایل دیگر به تعمیر و بازسازی قسمت های زیادی از دیوار پرداختند. بدانید که ارتفاع دیوار چین به انداره ۲۵  فوت میباشد وعرض آن بین ۱۵ تا ۳۰  فوت نیز متغیر است و اینکه  ارتفاع برج و باروی دیوار چین ۱.۸ متر است و جان ‌پناه‌های آن حدود ۱.۲ متر ارتفاع دارند و در هر ۵۰۰ متر یک برج قرار داشته که در امتداد دیوار بوده اند. این برج‌های جانبی به عنوان سنگر سربازان مورد استفاده قرار می‌ گرفته‌ اند، همچنین قلعه‌ ها در مهم ‌ترین نقاط آسیب‌ پذیر دیوار ساخته شده اند از جمله ” قلعه عبور شانگهای ” و ” قلعه عبور جویونگ ” و ” قلعه عبور جیائو ” ؛ لازم به ذکر است که در امتداد دیوار پنجره‌های بسیاری قرار دارند که سربازان برای تیراندازی از آن‌ ها استفاده می‌کردند و همچنین اتاقک‌های قلعه‌ها که غیرقابل تسخیرترین نقاط دیوار بزرگ چین محسوب می‌شوند.

دیوار چین
دیوار چین

مشخصات ظاهری: 

دیوار بزرگ چین، بزرگ ترین دیوار جهان و بزرگ ترین معماری باستانی می باشد. دیوار چین طولانی‌ترین و بزرگترین سازهٔ مهندسی تدافعی و نظامی از لحاظِ زمانِ ساخت در جهان است. این دیوار در نقشه جغرافیایی چین ۲۱٬۱۹۶ کیلومتر امتداد یافته‌است و در سال ۱۹۸۷ میلادی در فهرست میراث جهانی ثبت گردیده‌ است.

دیوار چین که یکی از هفت اعجاز جهان شمرده می شود، این دیوار در اصل به عنوان دیوار دفاعی ساخته شده و بزرگترین دیوار بر روی زمین محسوب می‌شود. البته قسمت‌هایی از این دیوار آسیب دیده است.

دیوار چین تجسم درایت و رنج و زحمت میلیونها چینی در دوره باستان چین است. این اثر پس ازهزاران سال از بین نرفته و دارای دلربایی فناناپذیر و سمبل روحیه ملیت چین است.

در حال حاضر طول دیوار چین 6000 کیلومتر است. اما بنا به اعتقاد عموم، طول اولیه دیوار چین 50000 کیلومتر بوده که در طی قرن‌ها و با تغییرات و خساراتی که به آن وارد شده مقدار قابل توجهی از آن از بین رفته و به این مقدار رسیده است.

ارتفاع دیوار چین: ارتفاع دیوار بزرگ چین 25 فوت است و عرض آن بین 15 تا 30 فوت متغیر است.

بدنه دیوار بزرگ چین: ارتفاع برج و باروی دیوار چین 1.8 متر است و جان‌پناه‌های آن حدود 1.2 متر ارتفاع دارند.

گردشگری در دیوار بزرگ چین

گردشگران چینی و خارجی از راه رفتن بر روی این دیوار بزرگ نیز احساس قدرت میکنند و حتی بسیاری از سران و بسیاری کشورهای خارجی نیز فرصت دیدار از این اثر بزرگ یعنی دیوار چین را از دست نمی‌ دهند و نیز برخی از بخش‌های دیوار چین به خوبی حفظ شده‌است که از جمله آنها میتوان به :  دیوار بادلینگ در نزدیکی شهر بیجنیگ دیوار سی ما تای و دیوارموتیان یو، دروازه ‌شان حای گوان در انتهای شرقی دیوار چین است که نخستین دروازه چین نامیده می‌شود و دروازه ” جایوگوان ” در انتهای غرب در گان سو و این بخش‌ ها همچنین از مکان‌ های بسیار مشهور و دیدنی دیوار است و گردشگران زیادی در تمام سال از آن‌ها بازدید می‌ کنند و نیز دیوار چین تجسم درایت و رنج و زحمت میلیون‌ ها چینی در دوره باستان چین است .

خرافات و شایعات در باره دیوار چین:

دیوار چین از کره ماه قابل رویت است؟
در واقع این جمله زمانی یک افسانه بود که دیوار چین حتی از کره ماه هم قابل رویت می باشد با این حال هنوز هم عده ای آنرا باور دارند اما هیچ یک از فضانوردان تا بحال چنین موضوعی را تایید نکرده اند اما تعدادی از آنها معتقدند که تا ارتفاع 180 مایلی از سطح زمین قابل مشاهده است و ارتفاع متوسط دیوار چین در بادلینگ که معروفترین می باشد، 7/88متر است.

محبوس شدن روح مردگان در دیوار چین:
خانواده های کسانی که در ساخت این پروژه جان خود را از دست داده بودند، از این می ترسیدند که روح مردگانشان تا ابد در دیوار زندانی شود و برای کمک به رهایی ارواح مردگانشان، خروسهایی را در دستانشان می گرفتند و از دیوار عبور می کردند.

معروف ترین افسانه دیوار چین درباره زنی بنام منگ است که شوهرش در هنگام ساخت دیوار می میرد زن به کنار دیوار می رود و آنقدر گریه می کند تا بخشی از دیوار می ریزد و استخوان های شوهرش نمایان می شود و آنها را دفن میکند.

دانستنی های جالب درباره دیوار چین:
  • طول واقعی این دیوار ۲۱۱۶۶.۱۸ کیلومتر است.
  • بیشتر بقای بجا مانده از دیدار کنونی برای زمان سلسله مینگ است که طول آن ۸۸۵۱ کیلومتر می باشد.
  • قدمت این دیوار بیشتر از ۲۳۰۰ سال است.
  • دیوار بزرگ مینگ از ۹ استان لیائونینگ، هبئی، تیانجین، پکن، مغولستان داخلی، شانشی، شاآنشی، نینگ شیا و گانسو عبور می کند.
  • دیوار بادلینگ که بخشی از دیوار چین است بیشترین میزان بازدیدکننده را دارد (در سال ۲۰۰۱، ۶۳ میلیون نفر از آن بازدید کردند) و در هفته اول ماههای می و اکتبر تعداد بازدیدکننده های دیوار بادلینگ به ۷۰ هزار نفر در روز نیز میرسد.
  • ارتفاع متوسط دیوار چین در بادلینگ ۷.۸۸ متر و بلندترین نقطه ۱۴ متر است.
  • نزدیک ۱/۳ دیوار چین بدون هیچ نشانی ناپدید شده است.