مکان های دیدنی که در سفر به یزد نباید آنها را از دست بدهید

مکان های دیدنی استان یزد

یزد از استان‌های مرکزی در کشور است که به عنوان اولین شهر خشتی دنیا و دومین شهر تاریخی جهان شناخته می‌شود. این شهر به «شهر بادگیرها»، «عروس کویر»، «دار العلم» و «شهر دوچرخه‌ها» معروف است. در ادامه به برخی از جاهای دیدنی یزد می‌پردازیم.

مجموعه امیرچخماق

مسجد امیرچخماق یزد

امیرچخماق یزد، مجموعه‌ای است از میدان، تکیه، بازار، آب‌انبار و مسجد که بسیار دیدنی است. قدمت این مجموعه به دوره تیموری (قرن نهم) برمی‌گردد. این مجموعه به دست جلال‌الدین امیرچخماق ساخته شده که در آن زمان حاکم شهر بوده است. تکیه امیرچخماق از این مجموعه، در سال ۱۳۳۰ ثبت ملی شده است. برای دسترسی به این مجموعه به خیابان امام، میدان امیر چخماق مراجعه کنید.

تالاب پساب

تالاب پساب یزد در فصل بهار

عکاس و منبع عکس: امیر حسن زاده، ایسنا

تالاب پساب یزد به‌دلیل قرار گرفتن در دل کویر و میان ماسه‌های روان، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. این تالاب در اثر رهاسازی آب‌های تصفیه‌خانه یزد به وجود آمده است و گرداگرد آن را نیزارها پوشانده‌اند. بهترین زمان برای بازدید از این تالاب در فصل‌های بهار و پاییز است. در اطراف این تالاب، سافاری از تفریح‌های محبوب میان گردشگران به شمار می‌رود.

کاروانسرای زین‌الدین

کاروانسرای زین الدین

کاروانسرای زین‌الدین یزد ۴۰۰ سال قدمت دارد و به دستور شاه عباس ساخته شده بود. کاروانسرا در دو طبقه ساخته شده و مصالح ساخت آن آجرهای خشتی است. کاروانسرای زین‌الدین در ۶۰ کیلومتری جاده یزد-کرمان است. در سال ۲۰۰۶، سازمان یونسکو جایزه‌ بهترین بنای بازسازی شده را به کاروانسرای زین‌الدین اهدا کرد.

قنات زارچ

نمای داخلی قنات زارچ یزد

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان، عکاس نامشخص

قنات زارچ قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین قنات جهان است و قدمت آن به بیش از ۳۰۰۰ سال می‌رسد. طول این قنات در حدود ۱۰۰ کیلومتر و تعداد چاه‌های آن بیش از ۲۰۰۰ حلقه است. شواهد موجود زمان ساخت این قنات را پیش از ورود اسلام به ایران نشان می‌دهد. قنات زارچ برخلاف دیگر قنات های اطراف آن که مقطعی دایره و بیضی شکل دارند، مربعی است و سه شاخه زیر زمینی جدا دارد. شاخه‌های آب شیرین قنات امروزه خشک شده‌اند و در حال حاضر تنها شاخه آب شور آن به طول ۷۲ کیلومتر آب دارد.

قنات زارچ به‌همراه ۱۰ قنات ایرانی دیگر در سال ۲۰۱۶، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند. قدمت، معماری، عمق، طول و دیگر مشخصات ظاهری این قنات‌ها، از دلایل ثبت‌نام قنات‌های ایرانی در فهرست یونسکو بودند. در حال حاضر به‌دلیل حفر بی رویه چاه‌ها در این منطقه، آبدهی این قنات به‌شدت تحلیل رفته است. برای بازدید از قنات زارچ باید به ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد بروید.