معرفی کامل عمارت شهرداری تبریز

عمارت شهرداری

بنای عمارت شهرداری تبریز یکی از آثار تاریخی و فرهنگی مهم و جاهای دیدنی تبریز محسوب می‌شود که در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است. غالب گردشگران و مسافران حین اقامت خود در این شهر بازدید از این عمارت زیبا را در برنامه خود قرار می‌دهند.

معرفی عمارت شهرداری تبریز

عمارت شهرداری تبریز در زمینی به مساحت ۹۶۰۰ مترمربع و زیربنای ۶۵۰۰ مترمربع در فاصله سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ هجری شمسی در محل گورستان متروکه کوی نوبر (ابتدای محله مقصودیه)  و در سه طبقه ساخته شده است. بنای زیبای عمارت دارای برج ساعتی به ارتفاع ۳۰٫۴ متر است که طی ۷۰ سال اخیر بی‌وقفه هر ۱۵ دقیقه یک‌بار آوای گوش‌نواز آن گذشت زمان را به مردم شهر یادآوری کرده است. این بنا در وسط شهر تبریز و در میدانی موسوم به میدان ساعت واقع شده و در حال حاضر تمام امور عمرانی شهر و امور اداری شهرداری تبریز در این تالار و عمارت متمرکز است.

 تلفن 04135539198
 دسته بندی جاذبه فرهنگی
 نوع جاذبه موزه
 آدرس آذربایجان شرقی- تبریز- خیابان امام خمینی- میدان ساعت- ساختمان شهرداری
 دوره تاریخی پهلوی
 سال آغاز ساخت 1318
 ورودیه خارجی 400,000 ریال
 ساعت بازدید بهار و تابستان 08:00 الی 18:00
 ساعت بازدید پائیز و زمستان

عمارت شهرداری تبریز از بیرون

عمارت شهرداری تبریز کجاست؟

عمارت شهرداری تبریز در مرکزی‌ترین نقطه شهر و در میدان شهرداری (ساعت)، تقاطع خیابان امام خمینی و ارتش واقع است. برای دسترسی به این مکان می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. سریع‌ترین راه استفاده از اتوبوس تندرو (BRT) است. اتوبوس تندرو شریعتی-آبرسان نیز شما را به عمارت شهرداری می‌رسانند. در ضمن دو پایانه مهم اتوبوس‌رانی تبریز در نزدیکی این مکان قرار دارند و غالب اتوبوس‌های شهری سرانجام به این پایانه‌ها وارد می‌شوند. همچنین اگر قصد استفاده از مترو را دارید، در ایستگاه میدان ساعت پیاده شوید. تاکسی و خودروی شخصی دیگر گزینه‌ها هستند. در نظر داشته باشید که به‌دلیل کمبود فضای پارک، شاید ناچار شوید ماشین خود را در فاصله دورتری پارک کنید. البته چند پارکینگ عمومی در نزدیکی عمارت وجود دارند که می‌توانید پس از پارک ماشین، پیاده از آن‌ها به کاخ شهرداری برسید.

تاریخچه عمارت شهرداری تبریز

کار احداث عمارت شهرداری تبریز در سال ۱۳۱۴ در زمان صدارت شهردار وقت حاج ارفع‌الملک جلیلی و با نظارت مهندسان آلمانی در محل گورستان مخروبه و متروکه محله نوبر (مقصودیه) آغاز شد. نکته جالب و قابل‌توجه اینکه شهرداری تبریز نخستین نهاد شهرداری در سطح شهر تبریز است که در اوایل تأسیس با عنوان «بلدیه» شناخته می‌شد.

عمارت شهرداری تبریز در قدیم

موزه شهرداری تبریز

در طبقه زیرزمین ساختمان شهرداری تبریز که وسط میدان این شهر واقع شده است، تنها موزه تاریخ شهرداری‌های کشور قرار دارد. موزه شهردای تبریز یکی از اولین موزه‌های شهرداری در جهان نیز به شمار می‌رود. این موزه در بنایی بسیار دیدنی که به کاخ شهرداری تبریز شهرت دارد قرار گرفته است. سال 1314، آغاز ساخت این عمارت جذاب بود که اکنون یکی از نمادهای شهر تبریز نیز محسوب می‌شود و در سال 1318 ساختش به پایان رسید. در آن زمان حاج ارفع الملک جلیلی شهردار وقت تبریز به شمار می‌آمد اما دستور ساخت کاخ شهرداری توسط رضاشاه پهلوی در مکان گورستان مخروبه کوی نوبر داده شده بود. برج ساعت کاخ شهرداری تبریز، هر 15 دقیقه، زمان را به اهالی تبریز و مسافرانش با صدای زنگ یادآور می‌شود و در چهار سوی مختلف، ساعت را نشان می‌دهد. این بنا را که ازدور نگاه کنید، طرح عقاب در حال پرواز را خواهید دید که در آلمان قبل از جنگ جهانی دوم نیز نمونه‌هایی از چنین معماری‌هایی دیده می‌شود. بنایی که 9600 متر مربع و زیربنایی 6500 مترمربعی دارد و در محوطه بزرگش، گل‌کاری و درخت کاری‌های زیبایی انجام شده و آنجا می‌توانید اولین تاکسی و اولین ماشین آتش نشانی تبریز را نیز ببینید. سال 1386، که صدمین سالگرد تاسیس اولین انجمن شهر و بلدیه ایران در تبریز بود، بخشی از کاخ شهرداری تبدیل به موزه شهرداری شد.
این موزه همان ‌طورکه از نامش پیداست، دربرگیرنده آثار به‌ جامانده از بلدیه (شهرداری) تبریز است و چندین تالار دارد. یک تالار به دوربین‌های قدیمی اختصاص یافته و در آن می‌توانید روند تکامل دوربین‌ها را ببینید که بیشتر آنها شامل 150 دستگاه دوربین توسط محمدعلی جدیدالسلام عکاس پرتره و مجموعه دار اهل تبریز به این موزه اهدا شده است. در تالار فرش، قالی‌های ناب و اصیلی را خواهید دید که قدمت برخی از آنها، به بیش از صد سال باز می‌گردد. اگر می‌خواهید بزرگترین فرش ایران را که در سال 1320 هجری شمسی بافته شده ببینید باید در تالار فرش موزه شهرداری به دنبال آن باشید. اسناد مکتوب ازجمله کتاب‌‌ها و نسخ خطی و اسناد مربوط به شهرداری تبریز و شخصیت‌‌های این شهر نیز در این موزه و در تالار اسناد قرار داده شده است. یکی از بخش‌های جالب این موزه، تالار صدای آن است که سازهای ملی و بومی و کلاسیک را در خود جای داده است. تار و سه‌تار ایرانی، تار آذربایجانی، بالابان، ساز عاشقی (گوپوز)، نی‌انبان، دوتار جنوب خراسان، همچنین انواع زنگوله و کوبه دَر، سازهای آیینی، مذهبی، رادیوها و تلفن‌های قدیمی و به‌طورکلی وسایل مربوط به صدا در این تالار برای بازدیدکنندگان به نمایش درآمده است. تالار دفاع مقدس (تالار شهدا) عکس و اسنادی از مقاومت و پایداری ایرانیان به خصوص مردم آذربایجان در جنگ تحمیلی را در معرض نمایش گذاشته است.
تالارهای دیگر شامل تالار هنرهای معاصر، تالار خط و خوشنویسی، تالار حکمت، تالار چاپ و نشر و غیره می‌شود.
از دیگر اشیای جذاب موزه شهرداری تبریز واقع در کاخ شهرداری (میدان ساعت) می‌توان به هدایای مقامات خارجی به شهرداران، جام‌های قهرمانی باشگاه شهرداری تبریز، چینی آلات، اسلحه قاسم خان والی (اولین شهردار تبریز)، اولین پمپ آتش خاموش کن، عکس از بناهای تاریخی تبریز و سرداران مشروطه، اولین مکاتبات شهرداران اشاره کرد. اگر با تور تبریز یا شخصا به شهر اولین‌ها سفر می‌کنید خوب است سری هم به خانه حیدر زاده، خانه نیکدلب، موزه ادبی استاد شهریار و موزه سنجش بزنید که درست پشت کاخ شهرداری تبریز قرار گرفته‌اند. همچنین موزه عصر آهن، ارگ علیشاه و مسجد کبود نیز از دیگر دیدنی های تبریز به شمار می‌آیند که فاصله چندانی با موزه شهرداری تبریز ندارند. هتل های نزدیک به عمارت شهرداری تبریز نیز شامل هتل آزادی، هتل بهبود، هتل اهراب و هتل سهند نیز در فاصله اندکی از دیدنی های تبریز به خصوص موزه شهرداری قرار گرفته‌اند که می‌توانید آنها را به صورت آنلاین و با نرخی مناسب از علاءالدین تراول رزرو نمائید.