معرفی برج ایفل

داخل برج ایفل

این برج سه طبقه دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند از همه‌ آن‌ها دیدن کنند. در طبقات اول و دوم چندین رستوران وجود دارد. طبقه‌ سوم در ارتفاع ۲۷۶ متری واقع شده است و مرتفع‌ترین سکوی مشاهده در کل اتحادیه‌ی اروپا را در اختیار مردم می‌گذارد. برای بالا رفتن از طبقه‌ همکف به اولین طبقه باید ۳۰۰ پله (۱۶۵۵ پله تا بالاترین نقطه‌ی برج) را بالا بروید. البته برای این کار یک بالابر هم وجود دارد.

نکات جالب درباره برج ایفل

  • هر هفت سال یک بار با استفاده از 50 تن رنگ، ایفل را رنگ می کنند. رنگ هایی که به کار گرفته می شود بسته به موقعیت متغیر است، در حال حاضر رنگ ایفل تقریبا قهوه ای است.
  • در پروسه ساخت این برج عظیم ۷۲ مهندس فرانسوی شرکت کردند و اسم آن ها روی تنه آن حک شده است.
  • برج ایفل بلندترین بنای موجود در فرانسه نیست و در جایگاه نهم بلندترین سازه‌های فرانسه قرار گرفته است.
  • ابتدا قرار بود این برج در شهر بارسلونای اسپانیا ساخته شود.
  • برج ایفل در اصل قرمز رنگ بوده و یکسال طول کشید تا با ۶۰ تن رنگ، رنگ آن را تعویض کنند.
  • معمار کاخ گارنیر از آن متنفر بود.
  • به دلیل وجود برج ایفل فرانسوی‌ها توانستند مراسم تاج گذاری ملکه‌ی انگلستان را زنده تماشا کنند.
  • محبوبیت ایفل از شما خیلی بیشتر است.
  • در حال تبدیل شدن به یک ایستگاه تولید انرژی است.
  • این برج در مجاورت نور خورشید خم می‌شود.
  • شما می‌توانید میزبان یک جلسه تجاری در برج ایفل باشید.
  • یک برج ایفل دیگر هم در تگزاس وجود دارد.
  • در طول جنگ جهانی دوم، مبارزان مقاومت فرانسته کابل آسانسور برج را قطع کردند تا فقط هیتلر را خشمگین کنند.
  • دوبار این برج به نام آهن قراضه فروخته شده است.
  • جالب است بدانید که این سازه قرار نبوده که دایمی و همیشگی باشد زیرا هنرمندی به نام Lustig که بیشتر با عنوان «مردی که برج ایفل را دو بار فروخت» اعتقاد داشت این سازه بسیار سنگین است و نمی تواند پایداری لازم را داشته باشد.

بازدید از برج ایفل

 

ایفل در روز 31 ماه مارس سال 1889 افتتاح شد و از 6 ماه مه همان سال در معرض بازدید عمومی قرار گرفت. این برج مرتفع ترین بنای پاریس، در زمره مشهورترین نمادهای جهان است که امروزه از مهمترین مراکز جذب توریست به شمار می رود. بهترین زمان برای بازدید از برج، احتمالا شب‌ها خواهد بود، چرا که وجود نور مصنوعی نمایی واقعا خیره کننده به آن می‌دهد. صف‌های طولانی که برای بالا رفتن از برج تشکیل شده است ممکن است آزار دهنده باشد، پس بهتر است یک بلیط زمانبندی شده خریداری کنید. ۱۶۶۵ پله تا بالاترین نقطه برج ادامه دارند که البته پله‌های طبقه دوم به بالاترین نقطه برج به روی بازدیدکنندگان بسته است. این برج دارای پنج لِفت (بالا بر) است که بازدید کنندگان را به بالای برج می‌برد. از نوک این برج می‌‌توان تا ۶۸ کیلومتر فاصله را از هر طرف آن دید. همه ساله بیش از هفت میلیون گردشگر از این برج دیدن می‌کنند و پس از گذشت ۱۲۸ سال برج ایفل از ماندگار ترین نماهای فرانسه است. برج ایفل که امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود، پربازدیدترین بنای جهان و یکی از شناخته‌شده‌ترین بناها در جهان است. برج ایفل یکی از پربازدیدترین بناهای باستانی است که مردم برای دیدن آن پول پرداخت می کنند. این سازه در طول سال بیش از ۲۵۰  میلیون بازدیدکننده دارد. این بنا به عنوان پربازدید کننده‌ترین بنا در جهان شناخته می‌شود. بیش از ۷ میلیون نفر در سال از این برج مشهور بازدید می‌کنند. بازدید از این سازه در ۳۶۵ روز سال امکان پذیر بوده اما زمان بازدید بر اساس فصل متغیر است. از ماه ژوئن تا سپتامبر تا بعد از نیمه شب باز است.

هزینه بازدید از برج ایفل

نرخ‌ها تفاوت دارد. هزینه‌ رفتن به طبقه‌ی دوم برج توسط آسانسور برای بزرگسالان بین ۷ تا ۹ یورو می‌شود. هزینه‌ رفتن به طبقه‌ی سوم برج برای بزرگسالان توسط آسانسور بین ۱۳.۵۰ تا ۱۵.۵۰ یورو می‌شود. بازدیدکنندگان می‌تواند با پرداخت ورودیه از به بالابرهای عمومی استفاده کنند.

محل قرارگیری برج ایفل

برج ایفل (به فرانسوی: Tour Eiffel) برجی فلزی در میدان شان دو مارس (Champ de Mars) و در کنار رود سن واقع در شهر پاریس است تا سال ۱۸۸۹ ستون یادبود واشنگتن به عنوان بلندترین سازه جهان شناخته می‌شد اما در این سال برج ایفل جانشین آن شد. ساختار این سازه به شکلی است که باز و بدون طبقه‌های میانی (به جز دو سطح) می‌باشد. یک سمت آن رودخانه سن و سمت دیگر البته کمی دورتر بنای گنبددار و زرینی دیده می‌شود که عمارت اینولید نام دارد و مقبره ناپلئون آنجاست.

برج ایفل بلندترین برج جهان

برج ایفل به مدت ۴۱ سال تا زمان بهره‌برداری از ساختمان کرایسلر در نیویورک در سال ۱۹۳۰، به عنوان بلندترین برج جهان شناخته می‌شد. این برج هم اکنون بلندترین سازه موجود در شهر پاریس و چهارمین سازه بلند فرانسه است. بلندی برج ایفل بادر نظر گرفتن آنتن تلویزیونی ۲۴ متری بر فراز آن ۳۲۵ متر می‌باشد و وزن تقریبی آن ۷۲۰۰ تن است.

نورپردازی ایفل در شب

برج ایفل به وسیله ۳۳۶ پروژکتور نورپردازی شده است و ۲۰ هزار نور نقطه‌ای در شب این برج را به درخشش درمی‌آورد که این نورها از ۸۰ کیلومتری قابل مشاهده هستند. در سال ۱۸۸۹ به وسیله ۱۰ هزار لامپ گازی نورپردازی شد از سال ۱۹۸۵ تا کنون با نور طلایی نورپردازی شده است. مجموعه برج ایفل ۷٫۸ میلیون کیلووات ساعت در سال برق مصرف می‌کند که با برق مصرفی یک روستای کوچک برابری می‌کند.

برج ایفل منبع درآمد فرانسه

کار ساخت برج ایفل در دو سال تکمیل شد و در نمایشگاه جهانی “1889 Exposition Universelle of” همزمان با صدمین سالگرد انقلاب فرانسه، این برج افتتاح شد. پس از افتتاح برج ایفل، بازدیدگنندگان برای دیدن این ساختمان بزرگ فلزی به پاریس می‌آمدند که این برج یک منبع خوب درآمد برای فرانسه محسوب می‌شود.

ساخت برج ایفل

وی برج را طراحی و در سال ۱۸۸۷ مسئولیت ساخت آن را به عهده گرفت. حدود دو سال بعد، در ۳۱ مارس ۱۸۸۹ کار ساخت برج با ۳۲۴ متر ارتفاع به پایان رسید و به‌طور رسمی به‌عنوان بلندترین سازه‌ی جهان (تا سال ۱۹۳۰ و افتتاح ساختمان کرایسلر درنیویورک) انتخاب شد. هر کدام از 18 هزار  قطعه‌ای که برای ساخت این برج به کار رفته‌اند به طور اختصاصی برای پروژه محاسبه گشته و در کارخانه ایفل در حومه شهر آماده شدند. این سازه آهنی از چهار پایه قوسی عظیم تشکیل شده که به طور منحنی تا زیر قسمت اصلی برج ادامه پیدا کرده و به هم می‌رسند. برای حفاظت سازه در برابر عوامل محیطی، کارگران هر اینچ آن را رنگ زدند که حدود ۶۰ تن رنگ برای این کار لازم بود. برج بعد از آن، ۱۸ بار دیگر نیز رنگ شد. ساخت برج ایفل در سال ۱۸۸۷ آغاز و در ۳۱ مارس ۱۸۸۹ به پایان رسید. در آغاز برج ایفل برای نمایشگاه جهانی و به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه برای نمایش قدرت صنعتی کشور به جهانیان ساخته شد ولی پس از ساخت این بنا مورد قبول همگان واقع نشد و ۳۰۰ نفر که در بین آن ها می‌توان از امیل زولا، گی دو موپاسان، شارل گارنیه و هم چنین الکساندر دوما نویسنده شهیر فرانسوی نام برد، به ساخت آن شدیداً اعتراض نمودند. مراحل ساخت برج ایفل دقیقا ۲ سال و ۲ ماه و ۵ روز به طول انجامیده است. ۸۵۰ نفر در ساخت آن کار کرده‌اند. این برج از ۱۸ هزار و ۳۸ قطعه ساخته شده است و برای اتصال آن‌ها از ۲ و نیم میلیون پیچ مهره و میخ پرچ استفاده شده است. وزن برج ایفل بیش از ۱۰ هزار تن است که ۷ هزار و ۳۰۰ تن آن فولاد است.

کاربردهای برج ایفل

ارتش فرانسه از این برج برای برقراری ارتباط بی سیم با کشتی‌ها در اقیانوس آرام و جلوگیری از پیام‌های دشمن طی جنگ جهانی اول استفاده می‌کرد. امروزه هم در بالای برج بیش از ۱۲۰ آنتن وجود دارد که هم امواج رادیو و هم تلویزیون را در سرتاسر پایتخت و فراتر از آن انتشار می‌دهند.

برج ایفل امروزی

برج ایفل هنوز هم هسته اصلی نمای شهری پاریس محسوب می‌شود برج دارای سه سکو است که در آن‌ها می‌توان دو رستوران و بوفه‌های متعدد، یک سالن ضیافت، بار و مغازه‌های سوغاتی و هدیه متعددی را پیدا کرد. تورهای آموزشی برج برای کودکان و گروه‌های توریستی قابل‌دسترس است.

رستوران های برج ایفل

ایفل دو رستوران به نام های Altitude 95 در طبقه اول (95 متر بالاتر از سطح دریا) و Jules Verne که یک رستوران فرانسوی بسیار گران قیمت مجهز به آسانسور خصوصی است، قرار دارد.