قونیه یکی از جاذبه های گردشگری ترکیه

در این مطلب قصد معرفی شهر قونیه یکی از مقاصد گردشگری کشور ترکیه که یکی از قدیمی ترین شهر های این کشور است را داریم پس با ما همراه باشید:

این شهر بیشتر به خاطر معماری قابل توجه سلجوقی و رقص دراویش شهرت دارد. شهری بزرگ در منطقه آناتولی مرکزی ترکیه که در قرن ۱۲ و ۱۳ تحت عنوان پایتخت امپراتوری سلجوقی رونق یافت.

امروزه می‌توان بناهای تحسین‌برانگیزی مانند مسجد علاءالدین که چند سلطان را در خود جای داده است را در این شهر مشاهده کرد. از دیگر اماکن دیدنی ترکیه در شهر قونیه می‌توان به مدرسه اینجه مناره‌لی اشاره کرد. در این موزه می‌توانید آثار متنوعی از دوران سلجوقی و عثمانی را مشاهده کنید. کاخ سلجوقی اگر چه در حال حاضر بیشتر ویرانه است تا کاخ ارزش بازدید را دارد. برج سلجوقی یکی از جاذبه‌های معماری مدرن است. این برج یکی از بلندترین آسمان‌خراش‌های ترکیه با یک رستوران گردان است.

در قرن سیزدهم قونیه منزل مولوی شاعر و عارف پارسی‌گوی بوده است. در حال حاضر مقبره مولوی در همسایگی موزه مولانا واقع شده است. مراسم وجد و سماع به طور عمومی توسط مریدان مولوی در این محله برگزار می‌شود. در هنگام این مراسم دراویش با لباس‌های بلند و سفید حول پای چپ خود می‌چرخند. این مراسم به صورت هفتگی در فرهنگسرای مولانا برقرار است.

قونیه شهر دراویش چرخان در میان جاهای دیدنی ترکیه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. علاوه بر تمام موارد که به آن اشاره شد می‌توان از فضاهای سبز و پارک‌های زیبای این شهر مانند تپه علاءالدین در مرکز شهر و پارک ژاپنی با پاگوداها، آبشارها و برکه‌های دوست داشتنی لذت برد. بر خلاف سایر شهرهای ترکیه زندگی شبانه خاصی در این شهر جریان ندارد.

مقبره مولانا

مقبره مولانا

از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری قونیه می باشد و غیرممکن است توریستی در هنگام سفر به این شهر تاریخی آن را فراموش کند! مولانا که همه آن را به عنوان یک صوفی و زاهد می‌شناسند از شاعران نامور ایرانی است که برای دوستداران شعر و هنر و ایرانیان از ارزش بالایی برخوردار است! در کنار مقبره مولانا که با معماری خاصی بنا شده است می‌توانید موزه مولانا را مشاهده کنید که آثار متعلق به دوران این شاعر در آن نگه داری می‌شود. از جمله آثار تاریخی موجود در این موزه می‌توان به دست نوشته‌های قدیمی، قرآن‌های خطی و ادوات موسیقی قدیمی رومی اشاره کرد. این موزه در گذشته محل زندگی و تدریس مولانا بوده است و از سوی پادشاه سلجوقی آن زمان سلطان علاء الدین کیقباد به وی اهدا شده است.

شهرهای زیرزمینی مخفی قونیه (Underground City in Konya)شهرهای زیرزمینی مخفی قونیه

شهرهای زیرزمینی مخفی را می‌توان به عنوان یکی از خاص‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های قونیه در نظر گرفت که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست! در گذشته با توجه به جنگ‌های متعددی که در این منطقه وجود داشت، مردم شهرهایی را در زیر زمین بنا می‌کرده‌اند تا از حملات متعدد مصون باشند. در این شهرها می‌توانید تمام امکانات یک شهر واقعی مانند کلیسا، آب‌انبار، انبار مواد غذایی و حتی قبرستان را مشاهده کنید.

مسجد علاءالدین (Alaeddin Mosque)

مسجد علاءالدین

مسجد علاءالدین نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری قونیه است که معماری خاص و ویژه دوران سلجوقی را به شیوه‌ای هنرمندانه به تصویر کشیده است! این مسجد قدمتی 800 ساله دارد و به دستور سلطان سلجوقی بر روی تپه‌ای به نام علاءالدین بنا شده است. در قسمت نمای شمالی مسجد می‌توانید معماری بیزانس رومی را به خوبی مشاهده کنید در صورتی که معماری کلی مسجد با اصول دمشقی-اسلامی صورت پذیرفته است! در طراحی این مسجد از 41 ستون مرمری که مرتبط با اصول طراحی کلاسیک است استفاده شده و سقف مخروطی شکل این بنا سبب جذابیت بیشتر آن شده است!

 

موزه باستان شناسی قونیه (Archaeological Museum)

موزه باستان شناسی قونیه 

از بین جاذبه‌های گردشگری قونیه می‌توان به موزه باستان شناسی قونیه اشاره کرد که هر ساله گردشگران علاقه‌مند به تاریخ را به سوی خود فرا می‌خواند! در این موزه می‌توانید آثاری متعلق به دوره‌های گوناگون تاریخی مانند دوران بیزانس و سلجوقی را مشاهده کنید. همچنین در این موزه آثار باقی مانده از دوران نوسنگی نیز موجود هستند. از جمله آثار باقی مانده از این دوران می‌توان به استخوان‌های تراشیده شده به شکل جواهرات، تابوت‌های دارای حکاکی‌های رومی، سنگ‌های تراشیده شده به اشکال مختلف و … اشاره کرد.

مسجد سلیمیه قونیه (Selimiye Mosque)

مسجد سلیمیه قونیه

مسجد سلیمیه نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری قونیه است که درست روبروی موزه مولانا واقع شده است و هنگام بازید از مقبره مولانا می‌توانید از این مسجد نیز بازدید به عمل بیاورید و با یک تیر دو نشان را هدف بگیرید! این مسجد مطابق فرمان سلطان سلیم دوم طراحی و ساخته شده است و به خوبی می‌توانید معماری‌های عثمانی را در طراحی آن مشاهده کنید. شکل ظاهری مسجد سلیمیه قونیه و گنبد و گلدسته‌ها به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که توجه هر گردشگری را به سوی خود جلب می‌کنند. به گونه‌ای که می‌توانید بی‌درنگ به زیبایی معماری مسجد سلیمیه خیره شوید و گذر زمان را فراموش کنید!