قوانین بار مجاز و اضافه بار در پرواز ها

برای مسافرت های هوایی یکی از مهمترین مسائلی که مطرح می گردد بار مجاز پرواز و راهنمای خرید اضافه بار است. در واقع مسافرت های هوایی و همه ایرلاین ها همانند سایر شیوه های حمل و نقل، محدودیت هایی را برای حمل بار در نظر گرفته اند که در صورت افزایش میزان بار موظف به پرداخت هزینه هستید.

مشکل اضافه بار جزو کابوس‌های همیشگی مسافران قبل از پروازهای داخلی و  خارجی می‌باشد. تمامی ایرلاین‌ها دارای قوانین مشخصی برای میزان بار مجاز پرواز، قابل حمل توسط هر مسافر دارند که با عنوان مقدار بار مجاز شناخته می‌شود. وزن بار مجاز پرواز نیز با توجه به عوامل مختلفی مانند داخلی یا خارجی بودن پرواز، نوع ایرلاین انتخابی و کلاس پروازی تعیین می‌شود.

 

قوانین اضافه بار در پرواز

بار مجاز به چه معنی است؟

بار مجاز به میزان باری گفته می شود که اجازه حمل آن وجود دارد  و نیاز به هزینه اضافه نیست. البته  تقریبا در تمامی ایرلاین ها بیش از میزان استاندارد قادر هستید تا بار داشته باشید اما بر اساس قوانین آن ایرلاین باید به طور جداگانه پول پرداخت کنید.
بار مجاز جدا از باری است که به داخل هواپیما حمل می کنید.  میزان باری که در کیف و یا ساک دستی که داخل هواپیما می برید تا 7 کیلو مجاز است، که تقریبا در همه ایرلانین ها این استاندارد وجود دارد. البته بار استاندارد با توجه به ایرلاین و مسیر پرواز با هم متفاوت است.

 

هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاین‌های داخلی

در سفرهای هوایی داخلی، شما می‌توانید حداکثر ۲۵ کیلوگرک بار در کلاس اکونومی به همراه داشته باشید. البته این میزان بار در کلاس‌های بالاتر هواپیمایی‌های ایران‌ایر و ماهان به ۴۰ و ۵۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

میزان بار مجاز ایرلاین‌های داخلی پرواز های اکونومی ۳۰ کیلوگرم می باشد.
میزان بار مجاز ایرلاین‌های داخلی پرواز های اکونومی برای بار دستی داخل کابین ۵ کیلوگرم می باشد.
میزان بار مجاز ایرلاین‌های داخلی پرواز های بیزینس کلاس یا پرواز تجاری ۴۰ کیلوگرم می باشد.
میزان بار مجاز ایرلاین‌های داخلی پرواز های بیزینس کلاس یا پرواز تجاری بار دستی داخل کابین ۷ کیلوگرم می باشد.

 

میزان بار در ایرلاین‌های خارجی

میزان بار مجاز ایرلاین‌های خارجی تا ۳۰ کیلوگرم بار مجاز هستید. بعضی از ایرلاین‌ها میزان بار مجاز را به ۴۰ کیلوگرم افزایش داده‌اند. اما یادتان باشد که اگر می‌توانید ۴۰ کیلو بار داشته باشید حتما باید آن را در دو چمدان تقسیم کنید.

بیشتر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، عربی و ترکی میزان بار مجاز را ۳۰ کیلو اعلام کرده‌اند، اما بار مجاز در برخی ایرلاین‌های اروپایی کمتر از این میزان است. روی بلیط‌های کلاس اکونومی در این پروازها بار مجاز ۲۳ کیلوگرم درج شده است. اگر باری بیشتر از این میزان همراه داشته باشید ناچار می‌شوید به ازای هر کیلوگرم آن هزینه اضافه بار پرداخت کنید.

 

 

بار مجاز برای معلولین و افراد ناتوان

مسافران ناتوان و معلولان نیز می‌توانند علاوه بر بار مجاز، یک صندلی چرخدار معمولی (بدون باطری) با هر وسیله‌ی دیگری که برای حرکت به آن نیاز دارند را حداکثر تا وزن 20 کیلوگرم همراه داشته باشند.

 

بار مجاز کودکان و نوزادان در پروازهای خارجی

مقدار بار مجاز رایگان برای کودکان زیر 2 سال (INF) در مسیرهای داخلی و خارجی 10 کیلوگرم به همراه یک کالسکه‌ی تاشو و برای کودکان بالای 2 سال 30 کیلوگرم است.

مسافرین تمام کلاس‌های پروازی که به‌ همراه نوزاد سفر می‌کنند می‌توانند یک قطعه چمدان که توسط فرودگاه چک و تحویل داده شده، برای نوزاد به داخل کابین هواپیما ببرند. از نظر اهمیت اندازه، ابعاد این کیف نباید بیشتر از ۵۵ × ۳۸ × ۲۰ سانتی‌متر باشد. زمانی‌که مفهوم قطعه چمدان مدنظر باشد، وزن آن باید کمتر از ۲۳ کیلوگرم و زمانی‌که مفهوم وزن مد نظر است وزن کیف باید کمتر از ۱۰ کیلوگرم باشد.

به‌علاوه، مسافرینی که با نوزاد سفر می‌کنند و صندلی کودک ندارند، می‌توانند درصورت وجود داشتن فضای کافی در کابین، یک تخت‌خواب نوزاد یا یک کالسکه‌ی تاشو به داخل کابین هواپیما بیاورند. اگر فضای کافی در داخل کابین وجود نداشته باشد، این آیتم‌ها باید توسط فرودگاه چک شوند. البته در صورت چک شدن در برابر بار مجاز شما محاسبه نخواهند شد.

 

هزینه اضافه بار در پروازهای خارجی چقدر است؟

اگر در پروازهای داخلی و یا حتی خارجی میزان حداکثر بار مجاری که می‌توانید به همراه داشته باشید را رعایت نکنید، مجبور به پرداخت هزینه بار اضافه هستید.

هزینه بار اضافه بسته به نوع کلاس پروازی شما متغییر است. همچنین نوع ایرلاین نیز در تعیین میزان قیمت اضافه‌بار متغییر است.

نکته: مقررات گمرکی در تعیین میزان هزینه اضافه‌بار بسته به نوع کالای همراه مسافر متغییر است.

چنانچه تمایل به بردن بار بیشتر از حد مجاز دارید، حتما 3 ساعت قبل از زمان پرواز در فرودگاه حضور پیدا کنید تا با پرداخت هزینه بار اضافه مجاز به حمل آن در طی پرواز هم باشید.

اگر هم مایل به دریافت بیمه مسافرتی قبل از پرواز هستید، زمان حضورتان در فرودگاه قبل از پرواز افزایش پیدا می‌کند.