غذا های سنتی گیلان را بشناسید

غذاهای سنتی گیلان

گیلان سرآمد غذاهای خوشمزه ایرانی است. غذاهای گیلانی طعم و مزه فوق‌العاده‌ای دارند. انواع سبزیجات و طعم‌دهنده‌هایی که در گیلان وجود دارد، عامل اصلی خوش‌طعم و مزه شدن غذاهای گیلانی است. تنوع غذاهای گیلانی بسیار زیاد است. در اینجا تنها به معرفی برخی از این غذاها می‌پردازیم.

پیشینه هر شهری را می توان از غذاهای محلی آن تشخیص داد، در هر شهر یا کشوری غذا به عنوان نماد فرهنگی به شمار می رود. گیلان نیز از جمله شهرهایی میباشد که از تنوع غذایی بسیار بالایی برخوردار است تا جایی که در سال 1394 نام آن به عنوان شهر خلاق و متنوع خوراک شناسی در یونسکو به ثبت رسید.

غذاهای محلی گیلان

به جرات می توان گفت که کسی نیست که غذاهای محلی گیلان را نشناسد. چرا که تقریبآ 220 نوع غذا آن هم غذای محلی در این شهر طبخ می شود. وجه مشترک و پایه اصلی اکثر غذاهای محلی گیلان، بادمجان، زردچوبه، سیر، گردو، آب انار، سبزی های محلی همچون خالواش و چوچاق می باشد.

پیشنهاد می کنیم در این مطلب از آشپزخانه سایت نمناک ما را همراهی کنید تا با لیستی از معروف ترین غذاها و دسرهای شهر رشت و گیلان آشنا شوید مطمئن باشید که پس از خواندن این مطلب حتماً مشتاق به سفر کردن به گیلان خواهید شد و حتی این ذوق و شوق در شما ایجاد می شود که سری به آشپزخانه خود بزنید و یکی از این غذاهای لذیذ محلی را بپزید.

باقالاقاتق

باقالاقاتق یکی از سالم‌ترین و لذیذترین غذاهای رشتی است. برای تهیه باقالاقاتق نوعی باقلای خاص که در گیلان می‌روید، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر موادی که در تهیه این غذا به کار می‌رود، می‌توان به سیر، تخم‌مرغ و شوید اشاره کرد. برخی باقالاقاتق را با برنج و به عنوان غذای اصلی و برخی دیگر به عنوان پیش‎‌غذا می‌خورند.

میرزاقاسمی

دیگر غذای پرطرفدار گیلانی میرزاقاسمی است. این غذا هم گاهی به عنوان پیش‌غذا خورده می‌شود. بادمجان، تخم‌مرغ، سیر فراوان و گوجه‌فرنگی از جمله موادی است که در ترکیب میرزاقاسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بادمجان میرزا قاسمی را اکثرا کبابی می‌کنند.

سیر قلیه

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه گیلانی که عطر و بویش، دل همه را می‌برد، خورشت سیر قلیه است. مرغ، لپه، سیر و رب گوجه فرنگی اصلی‌ترین موادی است که در سیر قلیه می‌ریزند. سیر قلیه هم مثل خیلی از دیگر غذاهای گیلانی با برنج خورده می‌شود.

غذاهای سنتی سیر قلیه
باقالاقاتق
ترشه تره

ترشه تره هم غذای گیلانی و بسیار خوشمزه است. زمانی که ترشه تره می‌خورید، طعم انواع سبزی‌های خوش‌عطر را حس می‌کنید. آب نارنج یا آبغوره فراوان طعم ترش خوشایندی به این غذا می‌دهد. تخم‌مرغ، دارچین و سیر از دیگر موادی است که برای تهیه ترشه تره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خورشت آلو مسما

در خیلی از شهرهای ایران، خورشت آلو مسما را درست می‌کنند، البته در هر شهر به سبک خود. اما خورشت آلو مسمای گیلانی یک چیز دیگر است! این غذای ترش و خوش‌طعم را با آلو، قیسی، مرغ، شکر و زعفران می‌پزند.

اناربیج

اناربیج یکی دیگر از خورشت‌های لذیذ و از غذاهای سنتی گیلانی است. اناربیج شباهت زیادی با خورشت فسنجان دارد. با این تفاوت که در اناربیج از انواع سبزیجات خوش‌طعم هم استفاده شده است. برخی فسنجان را شیرین، برخی ترش و برخی هم ملس درست می‌کنند. اما اناربیج با داشتن رب یا آب انار حسابی ترش است.

غذاهای سنتی اناربیج
اناربیج