غذا های سنتی و اصیل مازندران

غذاهای سنتی مازندران

مازندرانی‌ها هم مثل همسایه‌شان گیلان، غذاهای خوشمزه و خوش‌طعمی دارند. اگرچه بسیاری از این غذاها در هر دو استان مشترک هستند، اما با این حال برخی از این غذاها را به طور خاص متعلق به مازندران یا گیلان می‌دانند. تنوع غذایی در مازندران هم زیاد است. در اینجا فقط تعدادی از غذاهای خوشمزه‌شان را با هم می‎بینیم.

آشنایی با غذاهای محلی مازندران
استان مازندران را می‌توان یکی از استان‌های زیبا و خوش آب‌و‌هوای شمال کشور دانست که سالانه پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است. این استان علاوه بر آب‌و‌هوای پاک و طبیعت بکر از غذاهای خوش آب‌ورنگ و لذیذی هم برخوردار بوده که نمی‌توان به هیچ عنوان آن‌ها را از دست داد. غذاهای محلی مازندران از تنوع زیادی برخوردارند و طعم و مزه آن‌ها واقعا بی‌نظیر است، از این رو در ادامه شما را با معروف‌ترین غذاهای محلی مازندران آشنا خواهیم کرد.

مرغ شکم پر

مرغ شکم پر را در بسیاری از شهرهای ایران درست می‌کنند اما این غذا اصالتا مازندرانی است. داخل مرغ را خالی و تمیز می‌کنند، سپس با یک سری مواد پرش می‌کنند. از جمله موادی که داخل مرغ می‌گذارند می‌توان به انواع سبزیجات، پیاز داغ، گردو، زرشک، قیسی، آلو و آب نارنج اشاره کرد. مازندرانی‌ها به غیر از مرغ، اردک شکم پر هم می‌پزند.

کدوبره

کدوبره یک غذای سنتی سالم و لذیذ است. کدوی سبز و سیب‌زمینی از اصلی‌ترین موادی هستند که در تهیه کدوبره استفاده می‌شوند. گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ، سیر و پیاز هم در کدوبره می‌ریزند. اگر کدوبره را با کدو تازه بپزید، طعمش عالی خواهد شد.

کئی پلا

در لهجه مازنی به کدو حلوایی، کئی می‌گویند. در کئی پلا، علاوه بر کدو حلوایی، پیاز، گوشت چرخکرده، برنج، زیره، زردچوبه و ادویه هم می‌ریزند. کئی پلا غذایی سالم برای کودکان هم هست.

خورشت ناردون

مازندرانی‌ها هم مثل گیلانی‌ها، غذای ترش فراوان دارند. خورشت ناردون از همین غذاهای ترش و خوشمزه است. برای تهیه این غذا، مرغ را سرخ می‌کنند. سپس با دانه‌های انار، رب انار، پیاز داغ، شکر و ادویه می‌پزند. خورشت ناردون را با برنج اعلای ایرانی نوش جان می‌کنند.

غذاهای سنتی خورشت ناردون
خورشت ناردون