غذاهای سنتی یزد برای هر سلیقه ای

شهر یزد

شهر یزد برای هر سلیقه‌ای غذای محلی دارد. هر چند روزی که در این شهر اقامت داشته باشید، می‌توانید غذای جدیدی را امتحان کنید. بعضی از غذاهای سنتی یزد در رستوران‌های این شهر سرو می‌شوند و برخی از آن‌ها در طباخی‌های محلی وجود دارند. رستوران‌های یزد در مناطق گردشگری این شهر قرار دارند. بنابراین گردشگران می‌توانند هم جاهای دیدنی یزد را تماشا می‌کنند و هم از طعم بی‌نظیر غذاهای این شهر لذت ببرند.

خورش‌ها؛ معروف‌ترین غذاهای محلی یزد

بعضی از غذاهای سنتی شهرها در تمام ایران مشهور شده‌اند و به همین دلیل بسیاری از افراد نمی‌دانند که این غذا دقیقا متعلق به کدام منطقه است. خورش‌های یزد نیز معمولا در بسیاری از خانه‌ها طبخ می‌شوند. اما چشیدن این خورش‌ها در یزد، مزه دیگری دارد!

قیمه نخود، خورشی با حبوبات متفاوت

در دستور غذاهای سنتی ایران، قیمه خورشی است که در ترکیبات آن گوشت و حبوبات وجود دارد. با گذشت زمان، قیمه لپه و گوشت گوسفند یا گاو، به عنوان مشهورترین نوع این خورش شناخته شد. به همین دلیل بسیاری از افراد تصور می‌کنند تنها همین یک نوع قیمه در ایران طبخ می‌شود.

خورش‌ها؛ معروف‌ترین غذاهای محلی یزد

فسنجان یزدی یا متنیجه، کمی متفاوت‌تر از فسنجان مشهور ایرانی

فسنجان هم جزو خورش‌هایی است که به روش‌های مختلف پخته می‌شود؛ اما تنها یکی از روش‌های آن مشهور است. فسنجانی که با نام متنیجه هم شناخته می‌شود، یکی از غذاهای سنتی یزد است. این غذا علاوه بر گوشت، مغز گردو، رب انار و سایر ترکیبات فسنجان معمولی، چغندر، به یا سیب و برگ زرد آلو یا آلوچه هم دارد.

فسنجان یزدی یا متنیجه

بعضی از خانواده‌های یزدی از چاشنی‌هایی مانند هل را نیز به این غذا اضافه می‌کنند. استفاده از چاشنی در فسنجان یزدی و میزان ترشی آن به سلیقه افراد بستگی دارد. اگر این غذا را ترش دوست داشته باشید، باید رب انار بیشتری به آن اضافه کنید. اما اگر فسنجان شیرین را ترجیح می‌دهید، رب انار کم‌تر و کمی شکر طعم دلخواه شما را ایجاد می‌کند.

خورش سیب، نوع خاصی از خورش قیمه

خورش سیب جزو غذاهایی است که در شهرهای مختلفی پخته می‌شود؛ اما یزد این غذا را به نام خود ثبت کرده است. در این خورش ترکیبات قیمه مانند لپه، گوشت، لیمو امانی، رب گوجه و گوجه فرنگی وجود دارد. علاوه بر آن، سیب شیرین، زعفران، دارچین و چاشنی‌های دیگر نیز در خورش سیب استفاده می‌شوند.

خورش سیب، نوع خاصی از خورش قیمه

یزد به خورشت های لذیذ و خوشمزه اش معروف است. ما در سایت آریا غذا های سنتی همه شهر های ایران و علاوه بر آن منطق گردشگری و دیدنی این شهر ها را به شما معرفی میکنیم.