شهر زیر زمینی کاریز کیش

از عجیب ترین ترین جاذبه های کیش قناتی 2500 ساله است که در گذشته به عنوان منبع تامین آب شرب و آب کشاورزی جزیره استفاده  می شد. این قنات با شیبی ملایم آب شیرین را به سراسر جزیره هدایت می کرد و بومی ها به آن کاریز می گفتند. در واقع آب کاریز حاصل بارندگی در جزیره بود که کم کم در دیواره های مرجانی رسوخ می کرد و به طور طبیعی تصفیه می شد.

محل جمع آب و یا استخر قنات در عمق 16 متری از سطح زمین حفر شد تا مکانی برای نگهداری آب در فصول کم بارش  باشد. در قنات قدیمی مجموعه ای تماشایی از انواع فسیل صدف و آبزیان قرار دارد که به طور متوسط عمرشان به حدود 300 تا 600 میلیون سال پیش بر می گردد.

اطلاعات کلی درباره شهر زیر زمینی کاریز یا قنات کیش

– مساحت شهر کاریز کیش: 10 هزار متر مربع
– عمق کاریز یا قنات کیش: 16 متری
– قدمت قنات کاریز: حدود 2500 سال
– ارتفاع سقف کاریز کیش: 8 متر
– عمر تقریبی شهر زیرزمینی کاریز: 2500 سال
– جنس بستر غار: آهکی و مرجانی
– آیا در کاریز کیش فسیل وجود دارد؟ بله، فسیل های آبزیان و جانوران دریایی با قدمت بیش از 300 سال
– طول بازار سنتی کاریز: دو راهرو 15 متری از صنایع دستی

فضای داخلی شهر تاریخی کاریز

کاریز کیش یکی از مجموعه های مرجانی کیش است که طبیعت دوستان را به تحسین وا می دارد. نوعی گِل رُس که دارای خاصیت درمانی است نیز در دل مرجان های کاریز به چشم می خورد و باعث می شود که یک فیلتر طبیعی برای عبور آب باران ایجاد شود. “گِل مارن” عمل تصفیه آب را همانند پالایشگاه های تصفیه آب بزرگ بر عهده دارد و این از عجیب ترین و مهندسی ترین ویژگی های کاریز کیش محسوب می شود. این کاریز در زمان خود جزو برترین کاریزهای ایران از نظر ساخت محسوب می شد.
امروز شاهد آن هستیم که در برخی قسمت های کاریز یک دیوار کشیده شده است تا از هدر رفت گِل مارون جلوگیری کند.
وقتی وارد کاریز می شوید در بالای سر شما تعداد زیادی حلقه چاه وجود دارد که قبلا برای تامین آب از آن استفاده می شد.
در بیشتر قسمت های غار از جمله سقف و بدنه فسیل های مرجانی و سنگواره های جالبی وجود دارد.

امکانات شهر زیر زمینی کاریز کیش

شما عزیزان می توانید علاوه بر بازدید از این غار و قنات تاریخی از برخی امکانات مجموعه که در فاز یک توسعه شهر زیر زمینی کاریز ساخته شد نیز دیدن کنید. این امکانات شامل رستوران سنتی کاریز، بازارچه صنایع دستی و کلکسیونی از آثار باستانی، سالن موزه و آمفی تئاتر و رستوران سنتی است که برخی از آنها آماده ارائه خدمات به گردشگران هستند. مهمترین بخش شهر زیرزمینی کاریز تونل شاهنامه است که می توانید با قایق های مخصوص از دالان های کاریز عبور کرده و از زیبایی های آن لذت ببرید.

ویژگی های شهر کاریز کیش

– کاریز کیش تنها شهر زیرزمینی جهان است که در دل یک جزیره مرجانی قرار دارد.
– نمایشی متفاوت از فسیل مرجان ها و صدف: در هرجای دنیا شما برای بازدید از مرجان و صدف ها باید به موزه بروید و یا در عمق آبها شنا کنید، اما در کیش فقط کافیست از شهر زیرزمینی کاریز دیدن کنید.
– خاک کاریز خواص درمانی دارد و از آن در صنایع مختلف از جمله آجر پزی استفاده می شود.
– آزمایش های بسیاری بر روی فسیل های کاریز در دانشگاه مونيخ آلمان انجام شد که نشان مي دهد اين سقف بين 53 تا 570 ميليون سال قدمت دارد.

آدرس شهر کاریز کیش

ایران، استان هرمزگان، جزیره کیش، اسکله میر مهنا