روستای زرتشتی نشین چم یزد

روستای چم تفت یکی از روستاهای استان یزد می باشد، روستاهایی که میراث نیاکان و یادگار اجدادی، قانع و سازگار است و با سخت کوشی از زمین و آسمان یاری می گرفتند تا روزی حلال و ناب را به دست آورند. شغل اغلب ساکنان دائمی روستاها؛ کشاورزی، باغداری، دامداری، صید یا صنایع دستی می باشد. چم (تفت)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تفت در استان یزد است.

روستاهای شهرستان تفت یزد که شامل بنادکوک، ده بالا، اسلامیه، طزرجان، توران پشت، مبارکه و روستای چم می شوند نیز از این امر مستثنی نیستند و با جغرافیا و فرهنگ غنی خود، گردشگری روستایی را در تفت رونق داده اند. هر ساله بازدیدکنندگان و گردشگران زیادی برای آشنایی با آداب و رسوم، صنایع دستی، غذاهای سنتی، فعالیت کشاورزی و … به این شهرستان سفر می کنند.

موقعیت طبیعی روستای چم دشتی، با آب و هوای گرم و خشک می باشد که در ۵ کیلوکتری شمال خاور شهر تفت واقع شده است.

مشاغل عمده مردم آبادی چم ؛ کشاورزی از نوع کشت آبی، باغداری و دامداری است و محصولاتی نظیر انار، بادام، گندم، یونجه، جو، چغندر قند، شلغم، پیاز و گیاهان دارویی شاتره و خاکشیر دارند که کاربرد دارویی داشته و پوشش گیاهی برای چرای دام هستند.

منابع تامین آب کشاورزی و آشامیدنی این روستا از قنات و به صورت لوله کشی می باشد.

جمعیت این روستا  ۸ خانوار و بالغ بر ۲۰ نفر است و زبان اهالی روستا، فارسی با گویش یزدی است.

دین اهالی روستا اسلام شیعه و زرتشتی می باشد. باسوادین ۷۰ درصد مردم این ده را تشکیل می دهند.

این روستا دارای درخت سرو کهنسالی با قدمت ۳ هزار سال می باشد که اخیرا با شماره ۴۰ در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

این درخت با ارتفاع ۱۸ متر در حیاط آتشکده زرتشتیان قرار گرفته و در کنار تنه آن جایگاهی برای روشن کردن شمع ساخته شده است.

به گفته اهالی قدیم‌ منطقه، این درخت کهنسال در ۶۰ سال پیش به علت هجوم ملخ ها و همچنین خشک شدن بر اثر وزش باد شدید، دچار شکاف عمیقی در قسمت تنه اصلی شده که البته هم اکنون، توسط سیم بکسل بسیار قوی مهار و از آسیب بیشتر آن جلوگیری شده است.

یزد یکی از بزرگترین مراکز تجمع زرتشتیان در جهان محسوب می شود و از این رو آئینها و سنتهای کهن ایران زمین توسط زرتشتیان یزد هر ساله برگزار می شود.

روستای چم | تگ

جشن سده که جشن پیدایش آتش محسوب می شود در صدمین روز از زمستان و دهمین روز از بهمن ماه هم زمان با تقویم کهن و باستانی ایران مصادف با روز مهرایزد و زمانی که ۵۰ روز و ۵۰ شب به نوروز باستانی مانده است برپا می شود.

ایرانیان باستان اعتقاد داشتند با برپایی این آتش بزرگ قلب زمین گرم می شود و زمستان رخت می بندند و زندگی بار دیگر به زمین روی می نماید.

امسال جشن سده در روستای چم تفت برگزار شد.

روستای چم | تگ

روستای چم | تگ