حمام فین کاشان

باغ فین کاشان، نام یک باغ ایرانی است. که حمام فین نیز در آن قرار دارد. مکان نامبرده جایی است که ناصرالدین‌شاه، در سال ۱۸۵۲. میلادی صدراعظم خود امیرکبیر را در آن به قتل رساند. سابقه و قدمت باغ فین و بناهای آن به دوره صفویه بازمی‌گردد. وسعت باغ بالغ بر ۲۳ هزار مترمربع و شامل یک حیاط مرکزی است. که به وسیله دیوار، بارو و برج های استوانه. شکل محصور شده‌است. در مقایسه با بسیاری از باغ‌های ایرانی مشابه، باغ فین کاشان.با آب قابل توجهی مشروب می‌شود.باغ فین کاشان و مجموعه بناهای آن. در کاشان، واقع شده.

این اثر در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شماره ثبت.۲۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. در این پست به معرفی باغ فین کاشان می پردازیم. اطلاعاتی در مورد معماری، موقعیت، آدرس و … ارائه شده است. این باغ یکی از اماکن تاریخی کاشان به شمار می رود.

موقعيت باغ فين كاشان
شهر كاشان در حاشيه كوير، در فاصله ۲۲۰ كيلومتري جنوب شهر تهران.و ۸۶ كيلومتري جنوب شهر قم واقع است. مختصات جغرافيايي آن ۵۱ درجه و ۲۷ دقيقه طول شرقي. و ۳۳ درجه و ۵۹ دقيقه عرض شمالي است. و ارتفاع آن از سطح درياي آزاد بين ۹۴۰ تا ۱۱۳۰ متر مي‌باشد.ناحيه فين يكي از تفرجگاه‌هاي اطراف كاشان است. و مي‌توان نسبت ناحيه فين به كاشان را مانند منطقه تجريش به تهران دانست.

ناحيه‌اي كه باغ فين در آن قرار گرفته‌است، به نام فين كوچك معروف بوده.و موقعيت آن در جنوب غربي شهر كاشان مي‌باشد. باغ فين کاشان در منتهی اليه جنوب شرقي جاده فين (خيابان اميركبير). در شهر كاشان و در مجاورت مظهر چشمه تاريخي سليمان قرار گرفته‌است. در گذشته در ناحيه فين منظومه‌اي از باغ‌ها وجود داشته.كه باغ تاریخی فين با اهميت‌ترين و در حقيقت نگين آن منظومه بوده‌است.

معرفي و شكل گيري باغ فین کاشان (باغشاه فين)
باغشاه فين مجموعه‌اي شكل يافته در ادوار تاريخي است.چه آنگاه كه شكل‌گيري‌اش را به دوران آل بويه نسبت مي دهند. و توسعه‌اش را مرهون عهد ايلخانان مي دانند.و چه آنگاه كه گفته‌هايي مبني بر احتمال وجودش پيش از اسلام. را به ميان مي‌آورند، هرچند كه اين گفته ها چندان روشن و دقيق نيز نباشند.

هم می توان در پناه برج و باروي بسترش امن و اماني يافت و هم بواسطه حجم و شكل و ارتفاعش.كه از درون و برون باغ به رخ كشيدني است.جلال و شكوهي شاهانه را گوشزد كرد. آنچه ازدوره شكل‌گيري مجدد باغ مقارن با حكومت شاه عباس اول.(۱۰۳۹-۹۹۶ هجري قمري) بجاي مانده اتفاقاً اصل و اساس باغ است. درنقطه‌اي در ميانه باغ نيز كوشك يا بناي مياني قرار گرفته است. ساختار هندسي و شكل فضايي باغ و مقايسه همه. اينها با استخوان بندي باغ ايران گوشزد مي‌كند.كه كوشك مياني كه شتر گلوي صفوي.نيز ناميده مي‌شود، نقطه‌اي با اهميت است.

از فضاهايي كه به حتم در دوران صفويه و در زمان سلطنت شاه عباس اول.بنا گرديده مي‌توان از كوشك مياني باغ نام برد.كه در امتداد محور اصلي باغ و در مقابل سردرخانه كه خود بعدها.گسترش يافته قرار گرفته است. بناي سردر نيز هر چند كه در طول دوران حيات. باغ و بخصوص در دوران قاجار و در زمان سلطنت فتحعلي شاه و ناصرالدين شاه تغييراتي.را شاهد بوده و توسعه يافته و تكميل شده. اما به زمان شكل‌گيري اوليه باغشاه در مكان جديد مدنظر قرار گرفته. و بنا گرديده است. بناي ديگری که بجای مانده از دوران صفويه می باشد. حمام كوچك باغ است.لذا آنچه شالوده باغ مقارن دوران صفوي است باغي محصور در ميان برج و باروها است.كه بر مدخلش سردرخانه و در ميانه اش كوشك و در جواره‌اش حمامي قرار گرفته